× show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Eerste auto, een Volvo 340 1.4!

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
20-01-2021 12:52 #988694 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Eerste auto, een Volvo 340 1.4!

Niels;258962 schreef : Zeker met die Schultenbräu die je tegenwoordig moet tanken kun je er haast wel vanuit gaan dat er het nodige vervuild is.


Waar staat die openbare biertap, waar je voor 1,50 per liter kunt "tanken"?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
20-01-2021 19:43 #988695 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Eerste auto, een Volvo 340 1.4!
Tnk bevat tegenwoordig zelfs meer alcohol dan de Schultenbrau.
En dat voor een prijs die lager is, maar 49 cent per halve liter.
Terwijl Schultenbrau in tank-termen E5 is: echte premium dus!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
20-01-2021 19:43 #988696 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Eerste auto, een Volvo 340 1.4!

Niels;258962 schreef : Gouden regel:



Een ding heb je al uitgesloten: de restrictie is aanwezig. Heel fijn want zonder dat onderdeeltje is er sowieso geen beginnen aan.

Even Anjo's checklist quoten uit het carburateurrevisiegaragescènetopic (drie keer woordwaarde):


Dank je Niels! Ik was me bewust van die checklist inderdaad. Klepspeling is vorig jaar gezet, verdeler / rotor / bougies + kabels vorig jaar (of daarvoor) vervangen, carburateur nu dus herbouwd en idd ook afgesteld (7 mm boortje meende ik voor de vlotterhoogte?) en tevens nieuwe pakkingen daaromheen.



Spruitstukpakking nog nooit vervangen, maar ook nog nooit los gehad. Klinkt rigoreus?
Oliepeil ietsjes te hoog (paar mm boven bovenste streepje), lijkt me geen groot probleem?

Thermostaat werkt, motor komt op temp + fan slaat aan en heb ik vervangen toen ik m kocht (inmiddels 6 jaar terug alweer :yeah:)



Is er een slimme manier om vacuum te testen?

Of trucjes zoals remmenreiniger rondom de wagen spuiten en horen of toerental verhoogd ter indicatie valse lucht?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
20-01-2021 21:08 #988697 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Eerste auto, een Volvo 340 1.4!
Oliepeil iets te hoog is niet van invloed voor de correcte loop van de motor.

Laat de motor eens stationair lopen zonder choke. Spuit dan eens met remmenreiniger rond de voet van de carburateur. Luister goed of je een verhoging in toerental hoort. Kans dat de voet van de carburateur een lekkage heeft.
Anders met de remmenreiniger langs de aansluiting van het inlaatspruitstuk op het blok. Weer goed luisteren.

Om ook vast te stellen dat je het alleen in het blok moet zoeken en niet verderop bij bijvoorbeeld het vacuüm naar de rembekrachtiger zou ik die slang zo dicht mogelijk aan het blok afdoppen. Zo weet je met minder variabelen bezig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
21-01-2021 12:21 #988700 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Eerste auto, een Volvo 340 1.4!
Wees wel voorzichting met remmenreiniger bij 'n warme motor of waar vonken kunnen overspringen: 't spul is hartstikke vlambaar, dus hou altijd 'n brandblusser bij de hand.
Ipv remmenreiniger kun je ook 'n plantenspuit gebruiken om wat waternevel te spuiten. In dat geval zal 't motortoerental juist gaan zakken bij valse lucht, of de motor slaat zelfs helemaal af.
Niet dat ik remmenreiniger helemaal afkap ('t werkt hartstikke goed voor 't vinden van valse lucht) maar wees wel voorzichtig :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-01-2021 15:32 #988703 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Eerste auto, een Volvo 340 1.4!

Stefan340;258947 schreef : Maar na een half uurtje merkte ik toch dat ie wat bokte als ie laag in de toeren zat. Ik heb even een filmpje gemaakt om het te illustreren. Het blok loopt momenteel vrij beroerd:
streamable.com/dumf9h



Aan het begin van het filmpje staat de fan nog aan (dus motor is op temp), daarna slaat ie af en kan je de motor beter horen. Vrij onregelmatig stationair, het lijkt wel alsof er veel valse lucht is? Meer dan voordat ik n rondje ging rijden in ieder geval.



Duidelijk gevalletje valse lucht.
Zoals heel vaak het geval is.
Ben bezig met een nieuwe (simpelere) variant van m'n gemodificeerde isolatie flens.
Eentje waarbij de boutjes in het midden niet nodig zijn.

Zie ook dit topic voor voorafgaand verhaal:
forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=11573

Maar buiten dat zouden het ook nog de busjes kunnen zijn van de gasklep asjes.

Wegens verhuizen nu even niet zo veel tijd voor, maar straks weer verder oppakken.
Ook dit keer een hardere kunstof soort (Peek) waar ik het uit ga halen.
Dat is bijna even hard als staal, want het mag absoluut niet vervormen met die nieuwe viton rubberen pakkingen, wat voorgaand prototype wel deed.
En is bovendien super hitte bestendig.

Enig nadeel, is behoorlijk prijzig.
Dus daar nog even mee aan het experimenteren.

Wil iets uitbrengen wat dit probleem for once and for all moet oplossen.
Ook de B172 zit met hetzelfde probleem.


Als het goed loopt haal ik voor nu ook nooit een carburateur eraf, alleen even de moeren aandraaien.
Dat is even mijn advies voor als iemand er nog aan wilt beginnen.
En eventueel gebreken aan de carburateur in gemonteerde toestand oplossen, membramen kun je prima los vervangen.
Evenals de vlotternaald o.i.d.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
21-01-2021 18:29 #988704 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Eerste auto, een Volvo 340 1.4!
Dank voor alle reacties weer. Ik zal dit weekend met de plantenspuit in de weer gaan (remmenreiniger is op zie ik.. IPA (isopropanol) spray zou mss ook kunnen werken, ook mega ontvlambaar :grr2: ?) en rondom de carb voet en uitlaatspruitstuk spuiten. Zal ook nog een keer de moeren nadraaien voor de zekerheid. Is er een maximaal aandraaimoment of iets gespecificeerd hiervoor?


Voor de volledigheid, ik heb dus reeds nieuwe pakkingen rondom de isolatieflens en voet geplaatst, maar ik begrijp dat dit mogelijk onvoldoende is uit de reactie van jou Steven?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-01-2021 19:45 #988705 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Eerste auto, een Volvo 340 1.4!
Testen met de plantenspuit is wel een beetje tricky. Dat werkt alleen bij hele kleine lekkages (dicht het gaatje voor heel eventjes)

Maar als je carburateur in de hoepelcategorie valt, kun je er liters water zonder effect overheen spuiten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
21-01-2021 19:54 #988706 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Eerste auto, een Volvo 340 1.4!
Wat betreft de spruitstukpakking: mijn ' nieuwe' had hierbij een afegbroken bout (de voorste) en miste dus een deel van de druk. Hierdoor liep de motor ook niet lekker, zeker omdat ook de carb niet meer strak zat en er om dat te corrigeren nogal met de afstelling gerotzooid was.
Er lag niet voor niets een bus remmenreiniger in het reservewiel: werd gebruikt als startpiloot. Daarna nog geen mooie loop tot echt op temp. Ontsteking ook oud.

Anyway, verdeler, kabels en bougies vervangen, carb revisie, pakkingen en die missende bout plaatsen deden wonderen. Op gehoor en gevoel afgesteld, en op sleuteldag vond de TC (die hier net ook al gereageerd heeft) het niet nodig om er verder naar te kijken. (beschouw het nog steeds als een leuk complimentje, want had nog nooit eerder de carb losgehaald).

Moraal van het verhaal: veel kleinere issues maken grote problemen, veel kleine reparaties geven vaak een groot effect...

Nog wel een waarschuwing met remmenreiniger: zorg dat het niet o pde lak komt. Afgelopen jaar ook wat mee bezig geweest, en nu heb ik afbladerende blaren op de bovenzijde van rechtervoorscherm.:(

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-01-2021 09:08 #988707 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Eerste auto, een Volvo 340 1.4!
Spruitstukpakking zou ook goed kunnen, je kunt prima met remmenreiniger rondom de carb. en spruitstuk spuiten. Dan weet je ook waar het lek ongeveer zit en bij welke pakking.
Het ontvlamt niet zomaar, op een heet uitlaatspruitstuk verdamt het meteen.
Laat je niet al te bang maken, uiteraard kun je altijd een brandblusser bij de hand houden, dat kan natuurlijk nooit kwaad.

Verder weet ik niet of je de voet van de carburateur gevlakt hebt?
Er gaat gemiddeld zo’n 0,2 tot 0,3 mm vanaf wil je dat deze 100% vlak is.
Enkele gevallen zelfs tot 0,5 mm als de moeren ooit te hard zijn aangetrokken.

Dat vlakken is vrij essentieel wil je dat de pakkingen goed afdichten. Vooral omdat deze in het midden niet aangetrokken wordt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets