Eerste auto, een Volvo 340 1.4!
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Na het vervangen van de koppeling heb ik mijn stoute schoenen aangetrokken en de carburateur eraf gehaald! De reden was dat stationair deze slecht liep, en zelfs afsloeg zodra die iets meer op temperatuur kwam. Choke werkte niet zo lekker en ..... ik was benieuwd hoe ie werkte... haha.
Enfin. Hier wat foto's (klik voor groot)
Bruine aanslag (roest?) in het luchtfilterhuis
Na loshalen luchthuis
Smerig...
Vacuumslang gescheurd bij het afnemen
Na verschillende sleutels geprobeerd te hebben, bleek het handiger om de solonoid eruit te schroeven om bij de laatste moer te komen
Schildertape op de verschillende slangen en kabels en boterhamzakje over de motor
Carburateur op de werkbank... daar mist een clipje?!
Boven en onderzijde gescheiden
Exploded
Na rebuild
Ontbrekend veerclipje na rebuild
Ik heb een webshop aangeschreven in de hoop om een clipje aan te schaffen voor de choke link. Tevens een nieuwe vacuumslang nodig, want die scheurde al bij de lichtste manipulatie. Ook maar gelijk nieuwe luchtfilter, luchthuispakking, isolatieflens en voetpakking. Dan hoeft het hopelijk ook nooit meer los
Ik heb het aantal slagen van de CO-schroef geteld en zodanig weer terug erin gedraaid. De mixschroef ben ik niet aangekomen.
In theorie zou het dan toch weer moeten lopen, welliswaar niet zo optimaal, maar voldoende om aan te slaan lijkt me?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Misschien heb ik wel zo'n clipje liggen, dan stuur ik het je op per post.
Heb je alles gereinigd met carburateur cleaner of benzine of misschien wel ultrasoon?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
Stefan340;258934 schreef : ......Ik heb het aantal slagen van de CO-schroef geteld en zodanig weer terug erin gedraaid.
Een eenvoudige basis afstelling van de CO schroef, deze helemaal indraaien en dan 2 - 2.5 slag uitdraaien...
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Ik heb alles met "geurvrije" terpentine gereinigd. (ventilator erbij en de deur open met de jas aan). Werkte ook prima, vond dat wat veiliger dan met benzine in de weer te zijn.
Daarna alles schoon geblazen.
Mbt de CO schroef, good to know! Volgend weekend hopelijk weer een update als ik m weer terug in Victor zet.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Maar na een half uurtje merkte ik toch dat ie wat bokte als ie laag in de toeren zat. Ik heb even een filmpje gemaakt om het te illustreren. Het blok loopt momenteel vrij beroerd:
streamable.com/dumf9h
Aan het begin van het filmpje staat de fan nog aan (dus motor is op temp), daarna slaat ie af en kan je de motor beter horen. Vrij onregelmatig stationair, het lijkt wel alsof er veel valse lucht is? Meer dan voordat ik n rondje ging rijden in ieder geval.
hengel;258946 schreef : Hou ook in de gaten dat in de slang vanaf het t-stuk van de carterontluchting naar de carburateur een restrictie zit. Dat is een soort afdichting met een gaatje van circa 1 mm. Die heb je wel nodig omdat het blok anders beroerd loopt.
Hmmm ik heb geen idee waar je het over hebt, dus dat is geen goed teken..? :+ Ik heb in dat afgebroken vacuumslangetje geen afdichtingsgaatje of iets gezien?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Bij stationair toerental worden de gassen vanuit het carter via de restrictie afgezogen naar de inlaat. In feite wordt dus ‘vuile’ lucht afgezogen en bij de inlaat mee de motor ingezogen. Als deze restrictie er niet in zit zuig je bij stationair toerental meer vuile lucht mee dan de bedoeling van deze constructie is. Dus zal de motor minder fraai lopen.
Ik vermoed nu dat dit een mogelijke oorzaak kan zijn. In elk geval de moeite waard om te controleren. Je kunt dit doen zonder iets te verwijderen, Alleen die dunne slang losmaken.
Wees wel voorzichtig met het losmaken van die dunne slang van dat zwarte kunststof buisje. Ze willen nl nog wel eens afbreken.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Bij stationair toerental worden de gassen vanuit het carter via de restrictie afgezogen naar de inlaat. In feite wordt dus ‘vuile’ lucht afgezogen en bij de inlaat mee de motor ingezogen. Als deze restrictie er niet in zit zuig je bij stationair toerental meer vuile lucht mee dan de bedoeling van deze constructie is. Dus zal de motor minder fraai lopen.
Ik vermoed nu dat dit een mogelijke oorzaak kan zijn. In elk geval de moeite waard om te controleren. Je kunt dit doen zonder iets te verwijderen, Alleen die dunne slang losmaken.
Wees wel voorzichtig met het losmaken van die dunne slang van dat zwarte kunststof buisje. Ze willen nl nog wel eens afbreken.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Slang ging er makkelijk op en af weer dus no harm done
Dussss, dat is het niet. Andere ideeen how to troubleshoot op de parkeerplaats?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Wouter;20408 schreef : Let wel, van defecten, lekkage, verstoppingen of een foute vlotterhoogte kun je NIET winnen met het CO schroefje.
Een ding heb je al uitgesloten: de restrictie is aanwezig. Heel fijn want zonder dat onderdeeltje is er sowieso geen beginnen aan.
Even Anjo's checklist quoten uit het carburateurrevisiegaragescènetopic (drie keer woordwaarde):
Zorg eerst dat de volgende zaken 100% in orde zijn, bij twijfel = vervangen!
- Klepspeling
- Verdelerkap
- Rotor
- Bougiekabels
- Bougies
- Evt aanwezige contactpuntontsteking (contactpunten/condensator e.d.)
- Vacuümdelen aan inlaatspruitstuk, carburateurvoet etc.
- spruitstukpakkingen, voetpakking carburateur e.d.
- Last but not least, het oliepeil, koelwaterniveau en de werking van de thermostaat!
Ja, het is heel rot om dat allemaal (weer) te moeten doen na zoveel werk maar mocht het troost bieden: ik heb zo'n kreng twee keer in stukken op tafel gehad en in beide gevallen was ik na die klus niet volledig uit de ellende. De eerste keer bleek zelfs de bevestiging van het verwarmingselement te ontbreken waardoor ik sowieso al valse lucht had.
Onderdeel van je checklist is ook je werk aan je carburateur: alles correct afgesteld (vlotterhoogte), alle kanaaltjes nu schoon? Zeker met die schultenbräu die je tegenwoordig moet tanken kun je er haast wel vanuit gaan dat er het nodige vervuild is.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.