× show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Eerste auto, een Volvo 340 1.4!

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-01-2018 13:28 #973476 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Eerste auto, een Volvo 340 1.4!
Voor zover mijn wijsheid strekt kan ik je deze tips/info geven:

1. Voor het schuren zou ik schorsbeit gebruiken, zo te vinden in de bouwmarkt. Vergeet ook niet weer goed schoon te maken na het opschuren ivm stof.
2. Hier heb ik geen verstand van.
3. Voor de tellerkast moet je idd het paneel onder het stuur verwijderen, dan de schroefjes en dan de 2 kabels. De tellerbak kantelt dan richting het stuur naar buiten. Het is misschien makkelijk om het stuur eerst even te verwijderen (zo heb ik het gedaan) maar je zou ook even je stuur recht kunnen zetten en dan hoort de tellerbak er zo doorheen te passen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-01-2018 13:32 #973477 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Eerste auto, een Volvo 340 1.4!
1, klopt helemaal! Pas wel op dat je niet door de laag fertan heen schuurt.

2, ik heb ooit een how-to gemaakt hier op het forum over het vervangen van de interieurfilter. Je moet inderdaad het kachelhuis verwijderen. Het is even geleden maar het luchtfilterhuis en chokekabel kun je volgens mij gewoon laten zitten. Ik had (behalve bij de 1.7) altijd genoeg ruimte om het kachelhuis er tussendoor te halen.
Waar je op moet letten is dat je 2 boutjes hebt aan de bovenkant van de zwarte behuizing, welke je duidelijk ziet zitten, en een moer als je er van bovenaf in kijkt. Als je die los hebt hangt hij enkel nog aan de bedrading van de kachelmotor en eventueel de vacuümslang van de klep welke de keuze tussen binnenlucht en buitenlucht bepaalt.

3, die schroefjes zitten net boven je tellerset en houden een ijzer op zijn plaats welke de tellerset op zijn plaats houdt. Als je deze losschroeft hangt de tellerset enkel nog aan de bekabeling.
De tellerkabel en 2 stekkers kun je losmaken door de stoffen kap in de voetenruimte te verwijderen, naast de auto te gaan zitten en met je hand op gevoel onder het dashboard door alles los te koppelen. Eventueel kun je de tellerset wat naar voor kantelen om het van boven te bekijken.
De tellerset er uit halen gaat makkelijker als je het stuur demonteert: plaatje in het midden er uit wippen, positie van het stuur markeren, moer losdraaien, stuur er af trekken.

Ik hoop dat je er wat mee kunt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
05-01-2018 10:59 #973493 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Eerste auto, een Volvo 340 1.4!
Dank voor jullie reacties.
Als ik toch daar bezig ben controlleer ik straks ook even het relais van de interieur fan, laatst deed ie het ineens weer. Misschien een slecht contact aan de uitvoerende kant (ik hoor 'm wel klikken)! En toen schoot me het verhaal van Steven in gedachte betreffende de interval relais van de ruitenwissers. Zo'n programmeerbaar relais lijkt me wel een elegante oplossing (VAG 357 955 531 / "99"). Eens kijken of dat gaat passen..!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
05-01-2018 11:19 #973494 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Eerste auto, een Volvo 340 1.4!
Dat VAG relais is inderdaad een hele mooie upgrade. Je ziet het van buiten niet, maar het werkt wel!

Overigens denk ik niet dat het probleem met de kachel in het relais zit, zeker als je dat wel hoort tikken. Het is natuurlijk een mogelijkheid, maar net zo waarschijnlijk als een kapotte zekering of een losse draad. Ik denk dat het probleem wel eens in de kachelweerstand zou kunnen zitten. Deze staan er bekend om problemen te geven (er is al veel over geschreven op dit forum). Ik geloof dat het wat met een bimetaal te maken heeft dat de zaak beveiligt tegen oververhitting, maar dat weet ik niet meer zeker.
Je kunt dat geval in elk geval vrij makkelijk vinden als je de 2 helften van het kachelhuis uit elkaar haalt. Vervolgens kun je het doormeten. Bij Born Built Beauties hebben ze gereviseerde exemplaren, mocht het probleem hier zitten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
05-01-2018 11:46 #973497 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Eerste auto, een Volvo 340 1.4!
99% zeker de kachelweerstand. Met een beetje buigen van het bimetaal. of een draadje solderen los je het tijdelijk op. Beter is een nieuwe weerstand te bestellen zoals Bart zegt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-01-2018 17:45 #973514 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Eerste auto, een Volvo 340 1.4!
Eruit...



Troep..

Troep...


Nieuwe filter à la methode General Customs


Ducttape fixes everything




En de stekkertjes met kleur (handig voor diegene die 'm iets te enthousiast hebben los getrokken zonder een foto te maken vooraf...)



Goed, en dan nu het probleem dat de ventilator niet aan wil. Omdat ik het huis toch uit elkaar had heb ik de motor eruit gehaald en eventjes tegen de accu aangetikt: Draaide direct rond. Dus dat is 't probleem ook niet.

Next suspect: de kachelweerstand. Hij heeft wat oxidatie, maar op het moment dat ik de stekkertjes los trek en op de pinnen doormeet, geeft alles minder dan 100 ohm aan. Zou prima moeten zijn om aan te gaan, want zoals ik het circuit begrijp: Bimetaaltje gaat open staan zodra het te warm wordt (motor koelt zichzelf via een slangetje), en daarmee wordt het circuit gebroken, zodat de ventilator niet doorbrandt. Toch?!

Ik moest weer ophouden met klussen (drukke agenda..) maar ik vermoed dat het probleem dus toch in de kabels/zekering/relais zit. Ik ga ff checken of ik 12V uberhaupt meet op de stekker (nog niet gedaan want er moest toch een nieuwe interieurfilter in).
Ik krijg de VAG relais deze week binnen, dus dan moet het dash toch los, check ik gelijk of ik ook 12V heb aan de relais zijde.

EDIT: Bonusvraag: Foto 1: Dat kabeltje met blauw en zwart ter hoogte van de interieurinlaat, wat is dat?? Komt uit de kabelboom!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
16-01-2018 13:33 #973635 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Eerste auto, een Volvo 340 1.4!
Update: Nog geen tijd gehad om het relais te verwisselen.
Iemand idee of mijn theorie klopte in mijn vorige post betreffende de kachelweerstand?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
21-01-2018 18:34 #973705 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Eerste auto, een Volvo 340 1.4!
Zondag Klusdag.
De kappen weggehaald onder het stuur zodat ik de relais kon beoordelen. Het Uher relais gevonden, en ik dacht dat plug en play kon worden. Als ik het relais eruit trek zie ik dat er maar 3 draden naar toe gaan. En dat terwijl ik meer polen heb. Daarnaast zit er ook nog een lege met een groene draad ertussen. Any idea's?





Enfin, eigenlijk ging ik mijn tellerbak vervangen. Donor en acceptor boven elkaar:



Oude, kapotte klok



Werd een toerenteller!




Tromgeroffel....



Vroem!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
21-01-2018 21:17 #973708 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Eerste auto, een Volvo 340 1.4!
Mooi werk!

Dat draadje, dat klopt. Dat is een doorverbinding waar sommige auto's een vertragingsrelais hebben voor de binnenverlichting. Je zou dat draadje kunnen vervangen door zo'n relais of een schakelingetje om de binnenverlichting vertraagd uit te laten gaan. Niet vervangen door een universeel relais, dan klapt de zekering er uit.

Over je ruitenwisserrelais, die kun je gewoon vervangen. Dat is een relais dat (indien je al normale interval had) opvallend hoog is, ongeveer 1,5x de breedte, ik weet uit het hoofd niet of er "UHER" op staat, maar het kan eigenlijk niet missen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
21-01-2018 22:17 #973710 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Eerste auto, een Volvo 340 1.4!
dat Uher relais, daar staat op 12V, (4x) 21W toch??? dan is dat je knipperautomaat voor de alarmlichten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets