× Forum voor alles over de 400 serie, behalve de technische zaken. Offtopic dingen graag in het algemene V3C Café!

1990 460 GLE

Lees meer
12-09-2011 15:34 #631452 door 16673-dummy
1990 460 GLE is gemaakt door 16673-dummy
Al een poosje geleden (april) is er een Volvootje toegevoegd aan de collectie; een 460 Injection van september 1990.
Was eigenlijk niet gepland, maar we kwamen 'm bij toeval tegen. In april ging ik een achterbumper voor de 345 halen bij de man van wie ik 'm gekocht had (zie hier ). Omdat we half en half op zoek waren naar een vervanger voor de 850 kwam ik met 'm aan de praat over de 440/460, in de hoop dat hij me kon vertellen wat de slechte/typische punten van zo'n auto zijn. En laat hem nou net een 460 op de brug hebben staan :humor:
Perfect wagentje, slechts ??n roestplek achter de wielkast, in de kofferbodem (steenslag dat is gaan doorroesten, mooi rond gaatje dus wat perfect en eenvoudig gelast kan worden) en een plekje onderaan het achterportier.
Hij had de wagen al meer dan twee jaar in de schuur staan en in die tijd is er 30 km mee gereden (naar de keuring en weer terug).
De auto stond niet te koop, maar er werd wel met een half oog naar een nieuw baasje gezocht. Omdat het een ronduit prachtige kar is, moest dit wel een liefhebber zijn. Nou die was gevonden :+

Paar weken later opgehaald (ondanks het stilstaan startte de 460 in ??n keer!), wat extra onderdelen meegekregen, beurtje gegeven op de oprit, en mee naar de APK gereden. Het was al bekend dat de koplampreflectoren slecht waren (adviespunt in 2009) dus er lagen nieuwe (!!) koplampen in de kofferbak. Die over gezet en in ??n keer door de APK, zonder verdere mankementen of adviespunten. Van de zomer nieuwe d-riem, rollen, multiriem, achterbanden, en accukabel gemonteerd en gaan met die banaan!

Tot zover het verhaal, nu de auto zelf :)
Schuurvondst, nog geen 150k km gelopen, elektrische ramen v??r (+ in de kofferbak een doos met elektrische ramen voor achter, moeten nog ingebouwd worden), elektr. + verw. spiegels, meegespoten bumpers, buitentemp.meter, stuurbekrachtiging, mistlampen, elektr. schuif-/kanteldak, hoofdsteunen achter, achterspoiler met derde remlicht, zwarte achterplaat op kofferdeksel, origineel Volvo 40W uitgebreide geluidsinstallatie (tweeters in A-stijl, speakers in voorportieren en "extra zware" in de hoedenplank, alles origineel), centrale vergendeling met afstandsbediening (origineel!) en een origineel Volvo Guard alarmsysteem. Daarnaast zit er net een nieuwe middendemper + einddemper onder, origineel Volvo.
Als "origineel Volvo"-freak ben ik dus laaiend enthousiast :humor:

De auto zit strak in de lak, ik zou haast zeggen in nieuwstaat. Erg apart is ook het beige interieur, nog niet eerder gezien in een 440/460. Geen roest aan de wielkastranden en we gaan ons best doen om dit alles zo te houden :)

Dit is trouwens nog de 1.7 injectie (B18FP?) met 102 pk, trekt als een lier, is stil, soepel en zuinig, volgens sommigen fijner dan de latere 1.8i maar daar heb ik geen ervaring mee.

Foto's:




Wat een verhaal toch weer :D
Overigens wordt deze auto niet veel gebruikt, daar hebben we de Toyota scheepsdiesel al voor. Het ging net iets te ver om de 345 uit de garage te verbannen en deze 460 op die plek te zetten, maar de 460 mag wel onder de carport staan, staat 'ie alsnog droog :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-09-2011 16:36 #884944 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic 1990 460 GLE
komt bij jack vandaan, als ik het goed zie toch?

Zo ja: dan heb ik ook al met verbazing naar de goede staat van deze auto staan kijken! Erg mooi. en een mooi prijsje, als ik zo vrij mag zijn ;)
Als je nog achter de schuur bent geweest: die witte porsche rijdt nu wel (zie signature) :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-09-2011 16:41 #884945 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1990 460 GLE

powerflux;183826 schreef : komt bij jack vandaan, als ik het goed zie toch?

Zo ja: dan heb ik ook al met verbazing naar de goede staat van deze auto staan kijken! Erg mooi. en een mooi prijsje, als ik zo vrij mag zijn ;)


Jep inderdaad!
Wel heel toevallig, de 345 en de 460 stonden ooit samen in zijn schuur, en 2,5 jaar later staan ze weer regelmatig naast/achter elkaar (maar dan hier) :D

Als je nog achter de schuur bent geweest: die witte porsche rijdt nu wel (zie signature) :P


Mooi! Wat is de wereld toch weer klein :D
Zat wel een beetje onder het stof toch..? Of heb ik de verkeerde auto voor ogen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-09-2011 16:51 #884946 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic 1990 460 GLE

volvofiel;183827 schreef : Jep inderdaad!
Wel heel toevallig, de 345 en de 460 stonden ooit samen in zijn schuur, en 2,5 jaar later staan ze weer regelmatig naast/achter elkaar (maar dan hier) :D
Mooi! Wat is de wereld toch weer klein :D
Zat wel een beetje onder het stof toch..? Of heb ik de verkeerde auto voor ogen?


De porsche was (is) echt heel vies inderdaad. Krijg je als je een witte auto een paar maanden buiten stilzet.. Heb hem in april gekocht met een 10 jaar verlopen APK, en eind augustus weer gekeurd gekregen. Gelukkig is 'ie qua plaatwerk en carosserie in uitstekende staat en wil hij weer lekker vooruit, maar om nou te zeggen dat ik klaar ben :nono:

waarschijnlijk heb ik jullie zelfs gezien toen jullie de 460 kwamen ophalen :D sorry als ik sjachereinig keek :+

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-09-2011 17:00 #884947 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1990 460 GLE

powerflux;183828 schreef : waarschijnlijk heb ik jullie zelfs gezien toen jullie de 460 kwamen ophalen :D sorry als ik sjachereinig keek :+


Totaal niet op gelet :)

De 460 is met een auto-ambulance achter de Avensis opgehaald, i.v.m. verlopen APK, niet-weten wanneer de d-riem vervangen was, slechte achterband etc.

Inmiddels is 'ie wel in gebruik!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-09-2011 17:03 #884948 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic 1990 460 GLE
Zo Joost, dat is een mooie vondst! Vind de 4 serie niet aantrekkelijk of mooi, maar dit is een meer dan prima boodschappen auto hoor! Daar was een 850 ook niet echt geschikt voor, die hebben zoveel dorst ;)
In elk geval lekker luxe zo te zien, maar wat wil je ook met een GLE :)

volvofiel;183827 schreef : Mooi! Wat is de wereld toch weer klein :D


Blijft leuk idd, ik merk het ook steeds vaker dat de (Volvo) wereld best klein is, en iedereen elkaar wel weer kent. Geweldig :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-09-2011 21:50 #884957 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1990 460 GLE

v0lv0freak;183830 schreef : Zo Joost, dat is een mooie vondst! Vind de 4 serie niet aantrekkelijk of mooi, maar dit is een meer dan prima boodschappen auto hoor! Daar was een 850 ook niet echt geschikt voor, die hebben zoveel dorst ;)
In elk geval lekker luxe zo te zien, maar wat wil je ook met een GLE :)




Blijft leuk idd, ik merk het ook steeds vaker dat de (Volvo) wereld best klein is, en iedereen elkaar wel weer kent. Geweldig :D


Die 850 had een automaat en die had er niet zo'n zin meer in. We hebben 'm nog wel, maar geschorst in de stalling. Deze 460 is inderdaad stukken zuiniger, maar dat boeit niet zoveel omdat 'ie toch maar weinig rijdt. Luxe is 'ie zeker!
Het enige nadeel vind ik persoonlijk het lage dak. Vanwege het schuifdak en mijn lengte zit ik vast tegen het dak. Als ik rijd, schuif ik die zonnewering van het schuifdak dus ook open zodat ik met m'n hoofd toch nog ruimte heb :)
Verder tik ik met de richtingaanwijzerhendel tegen m'n knie als ik linksaf wil. Maar daar kan die auto ook niks aan doen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
15-09-2011 17:36 #885082 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1990 460 GLE
Je bent vergeten de slagroombusdop op de trekhaak te vermelden. Verder leuk wagentje, maar wel wat aan de kleine kant }:)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-09-2011 23:06 #885101 door Laurens Post
Beantwoord door Laurens Post in topic 1990 460 GLE
Wel een met zon toefje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-11-2011 21:37 #891099 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1990 460 GLE
Eens even een update :)

Het viel ons op dat de koelwatertemperatuur bij rijden onder normaal bleef, en bij file/stilstaan behoorlijk hoog opliep (richting het rode, tot vlak eronder).
Daarop hebben we de thermoschakelaar voor de elektrische fan vervangen door een nieuwe. Helaas zonder resultaat.
Afgelopen weekend hebben we de thermostaat vervangen en de koelvloeistof ververst. Er kwam veel aangekoekte zooi en bagger uit.

Helaas (of misschien is het geen helaas en hoort het gewoon zo) loopt de meter nog steeds hoog op bij file. Nouja, het zal wel, verder kan er weinig mis zijn, de fan schakelt op tijd in en uit :)

Ook liggen de winterbandjes eronder (op Pollux velgen).

De oorzaak van het zo nu en dan afgaan van het alarm is ook eindelijk gevonden; zaterdag kwam ik er bij toeval achter dat de portierschakelaars van de achterportieren redelijk heen zijn. Hier moeten vervangende voor gezocht worden.

Verder bevalt 'ie prima! 0,0 olieverbruik, ondanks het lange stilstaan, en bij korte ritten toch 1:13 rijden! Eind november gaat de auto naar Berlijn (want, jaja, deze 460 heeft een groene Umweltplakette en de scheepsdiesel van pa krijgt er geen), ik ben benieuwd hoe het ding zich houdt :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets