EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto

Lees meer
18-01-2017 14:34 #166162 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Ik denk dat je gewoon moet kijken naar hoeveel stroom er verbruikt wordt per verbuiker en het type circuit.

Zaken als bijv koplampen, kachelmotor, achterruitverwarming etc vreten relatief veel stroom, dus dikke draad.

Maar om even die koplampen als voorbeeld te nemen : aangenomen dat die via een relais lopen dan kan de schakelaar gerust met dunne draad voorzien worden, terwijl het via het relais geschakelde circuit beter uitgevoerd kan worden met dikkere draad ..... etc

Origineel bij Volvo was dunne draad zelfs nog minder dan 1.0 mm (maar dat zou ik afraden) !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Saskia De Vos
  • Saskia De Vos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
18-01-2017 15:51 - 18-01-2017 15:52 #166163 door Saskia De Vos
Beantwoord door Saskia De Vos in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto

Lars Rengersen schreef : Dank!

Vraagje ter input voor het maken van een nieuwe kabelboom.
Ik heb spullen besteld bij rdae.nl, ondermeer Draad 1.0 mm2
Daarover schrijft hij

30 koperdraadjes van 0.20mm diameter. Amerikaanse maat 18 gauge. Nominale stroom 16.5A. Diameter met isolatie is 1.9mm.

Technisch gezien moet dat dus voor een groot deel van de bekabeling kunnen, maar de voelen wat dun.
Zeker dunner dan origineel.


Vergis je niet Lars, zoals ik ergens kon lezen op zijn website hebben die draden dezelfde diameter aan koper, maar een dunnere isolatiemantel. Om die reden voelen - en zijn - de draden inderdaad dunner dan wat je gewend bent, maar is de koperen kern wel even dik, of zelfs dikker dan wat je in de auto vindt! Het verschil zit 'm enkel in de isolatiemantel. Die mantel is overigens soepeler dan origineel en makkelijker te buigen.

Als je een oude en nieuwe draad doorsnijdt en die naast elkaar legt, zie je goed het verschil.

...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
18-01-2017 23:59 - 19-01-2017 00:01 #166173 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Ha Lars,

Jij gaat maar door, heel leuk om naar te kijken.
Ben het helemaal met Saskia eens, ik heb recent ook wat originele kabels gebruikt en voelde mij bijna genept mbt tot hoeveelheid koper tov isolatiedikte :-)
Maar ach, het heeft 50 jaar gefunctioneerd dus ik lig er niet wakker van.

Sommige startkabelsets doen trouwens ook heel wat vermoeden maar als je dan onder het plastic handvat kijkt schrik je je lam hoe weinig koper er in de dikke plastic snoeren verwerkt is........
Om de ellende compleet te maken doet de fabrikant dan ook nog het gestripte deel terug vouwen over de isolatie om dan dat als geheel te klemmen in de koper(kleurige) klemmen.
Een keer goed doorstarten en dan heb je zoveel hitte in de overgang van startkabel naar klem dat het armetierige beetje koper dat er nog zat insmelt in de dikke plastic laag en de set niet eens meer bruikbaar is :-(

Sorry , ik dwaal af , ga zo door ik blijf je volgen.

Groet Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-01-2017 01:27 #166174 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Beste Lars, heb je er wel eens aan gedacht om je installatie 24Volt te maken, scheelt de helft in dikte van draad.
Je zult dat een kachelmoter en een ruitenwissermotor om moet laten wikkelen maar de stroom wordt maar de halft van 12Volt

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-01-2017 14:28 - 19-01-2017 21:23 #166176 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Dank voor de input.
Als ik kijk naar de stroom die de hogere verbruikers trekken zou die 'moderne' 1,0 mm2 het prima mogen. Het betreft inderdaad kabels met een dunnere buitenmantel voor meer souplesse.
Ik heb nog een draad nader bekeken.
Een grijze die in het schema als 1.0 staat (naar de achteruitrijlichten).
Die heeft 1,2mm koper en een buitenmaat van 2,8.
Dat koper is 7x een draadje van 0,4

Dat gezegd hebbende zou die 1,5 van rdae prima volstaan. De buitenmaat is dan 2,3 mm.
Dan heb je qua geleiding dus een betere kabel en qua souplesse ook.
Ik zal dit eens voor de hele kabelboom uitwerken.
Naar 24V is voor mij geen optie, dan trek ik liever wat dikkere draden. De upgrade naar 400V voor de aandrijving is voldoende uitdaging ;)

Oh ja, daarnaast ook weer een slag gemaakt met nog wat dikkere kabels en alweer wat EV componenten in de auto gezet. Zie blogpost Opbouwen elektromotor en controller in combi .

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-01-2017 16:38 #166177 door 14839-dummy
Beantwoord door 14839-dummy in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Hoi Lars,zie onderstaand link. Zes accu packs, 150 KWH aan boord en de Pariijs-Dakar rally uitgereden zonder 1 drup brandstof!
www.msn.com/nl-nl/auto/nieuws/elektrisch...8mH6&ocid=spartandhp

Groeten Peter Overmars

Focus je op de mogelijkheden, onmogelijkheden gebeuren toch niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-01-2017 19:51 #166180 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
In eerste instantie is de koperdoorsnede in relatie tot de te voeren stroom uiteraard bepalend bij de juiste keuze van bekabeling. Hierbij moet je dan niet uitgaan van de verwachte belasting maar van de zekering waarmee het desbetreffende circuit wordt beveiligd.

In tweede instantie is het bij toepassingen waarbij de bedrading het zwaar te verduren heeft (trillingen, kans op mechanische beschadiging, temperatuurswisselingen) belangrijk om een isolatie te kiezen die hiervoor qua materiaal en dikte geschikt is. Dit geldt m.i. dus ook voor de toepassing in auto's; je wil niet dat bij t minste of geringste de koperaders bloot komen te liggen, ook wil je niet dat de isolatie na 5 jaar compleet is uitgehard en verbrokkelt.

Afgaande op je serieuze aanpak van dit project zal je ook wat de bedrading betreft niet over één nacht ijs gaan verwacht ik, maar ik wilde het bovenstaande -wellicht ten overvloede- toch even onder je aandacht brengen.

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-01-2017 01:40 #166183 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Beste Lars, het zou me niet verwonderen om stroom uit te sparen dat je led verlichting gaat gebruiken.
Hier een stukje dat je eens moet lezen als het om reflectors gaat www.ratwell.com/technical/BoschH4.html
Ik denk dat voor ledverlichting een reflector zonder shield aan de binnenzijde beter geschikt is als eentje met shield.
Ik heb bij mijn lucas refelectors de shield helemaal tot tegen het glas gemonteerd daar de shield niet door het gat van de lamphouder gaat.

voor de rest ziet er goed uit, komt goed.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-01-2017 17:36 #166241 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
De nieuwste generatie LED H4 lampen doen precies hetzelfde als de H4 in de tekening (ze hebben 3 LED's aan iedere kant, dus voor dimlicht en voor grootlicht) en je kunt ze dus monteren zonder aanpassingen. De totale lengte van de lamp is ietsje groter, maar ik denk niet dat je er last van hebt met het kapje)
Ik bestel nog een setje, samen met H3's voor de 780, en zal de H4 LED's dan even in de Amazon passen.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-01-2017 00:23 #166247 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Ik ga inderdaad zo veel mogelijk voor LED verlichting om stroom te besparen.
Behalve voor de koplampen. De lampjes die je zo in H4 vorm inplugt hebben namelijk geen E-keur en zijn dus niet toegestaan op de openbare weg, zie ook www.xenonlamp.nl/eu-verordering
Dan moet je dus naar specifiek voor LED ontworpen reflectoren en die vind ik nou niet echt mooi en ze zijn me te duur.
Zie bijvoorbeeld www.carfantasy.nl/inch-led-koplamp-rond-36v-zwart-p-560671.html
Ook nog wat info op www.terrein.nu/Actualiteit/De-7-inch-LED-koplamp
Of ze nu meer of minder licht geven dan de standaard halogeen lampen weet ik niet, maar het energieverbruik is maar 1/3 en dat is dan wel weer interessant.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.