EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto

Lees meer
10-02-2017 22:34 #166625 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
De afgelopen tijd druk geweest met iets voor mij totaal nieuws, een microcontroller.
Na wat uitzoekwerk met hulp ben ik erop uitgekomen dat ik mijn koelsysteem wil gaan aansturen met een Arduino.



Zie ook mijn blogpost: Arduino voor aansturing koelsysteem

Als er mensen zijn die het leuk vinden om te helpen bij het uitwerken van dit stuk, graag.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-02-2017 14:08 #166664 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Interessant Lars nu dat er ook nog steeds meer onbekende technieken langs gaan komen.
Misschien dat ik ook nog een bijdrage mag door aan het HRC alternatief



Deze Bosch HRC van een Suzuki Swift 2002 1.3 16v Special heb ik een tijd geleden gekocht met het idee om hem bij de Katterug te gebruiken maar kwam er toch niet mee weg. De drum is 16.5 cm en zit horizontaal gemonteerd waardoor de niveau lijnen op het reservoir goed zitten voor montage in een amazon

Groeten, Rob
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-02-2017 20:45 #166764 door PETER Hanot (GAST)
Beantwoord door PETER Hanot (GAST) in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
hoi Lars,
Heel fascinerend om de voortgang van jou project (als ik het zo mag noemen) te volgen. Een Amazon compleet restaureren lijkt mij al een enorme uitdaging, een electrische auto bouwen volgens eigen voorkeuren en eigen gekozen specificaties is nog een brug verder. Deze 2 combineren...., tja, heb er geen passende woorden voor, veel respect voor je inzet,motivatie en engelengeduld. (hopelijk wordt dit ooit een voorbeeld/drijfveer voor anderen?)
groet,
Peter Hanot

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-02-2017 22:34 #166801 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Dank voor je reactie en compliment Peter!

Inmiddels weer een stapje verder met Arduino. Ik kan nu de temperaturen uitlezen en op een LCD tonen.



Zie ook blogpost Arduino temperatuurmeting en weergave werkt
De pomp snelheden zijn nog dummy en er wordt nog niks met de temperatuur waarden an sich gedaan. Volgende stap is om een functie te maken die een temperatuur (range) vertaalt naar een pomp snelheid.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-02-2017 16:37 #166910 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
En nog weer een stap verder. Het dynamisch aansturen van de pomp op basis van een gemeten temperatuur werkt!
Het goede nieuws is dat hij bij een lagere flow daadwerkelijk een stuk minder stroom trekt.
Zie alle ins en outs en video's in mijn blogpost:
Besturing Pierburg CWA50 pomp met Arduino gelukt!
Scheelt maar liefst 4 ampère en dat dus per pomp.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-02-2017 13:14 #166939 door Ruud Klok (GAST)
Beantwoord door Ruud Klok (GAST) in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Hi Lars,

ik volg je al geruime tijd met belangstelling...
Petje af hoor, ziet er allemaal goed uit en dat je het aandurft.
Je kan om de losse kabbelconnectoren ook krimpkous doen, dat spul koop je per meter en werkt netjes af. Met die stekkerverbindingen heb ik wel nog extra een druppie soldeer gebruikt om zeker te weten dat het kabeltje niet los laat.

Succes maar weer,
Ruud

Volvo... Drive it like You hate it ;-) ... I think it likes it...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-03-2017 16:27 #167052 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Thanks Ruud!
Dat van die krimpkous had ik al afgekeken bij de Classic Kabelboom Company , maar ik ben nog even aan het stoeien met het vinden van de ideale krimpkous. Hierbij probeer ik een goede balans te vinden tussen krimpfactor, wanddikte en diameter om er zo voor te zorgen dat hij én om het schuifstekkertje past én na krimpen goed aansluit op het draadje.

Op dit moment zit ik middenin het uitwerken van het koelsysteem en ik heb een meedenk loodgieters vraagstuk.
In principe zijn de circuits van de controller en batterijen gescheiden, zie onderstaand vereenvoudigd schema.


Echter als de batterijen nog te koud zijn (< 20 graden), wil ik restwarmte van de controller gebruiken om het batterijen circuit op te warmen. Dan moeten de circuits dus mixen. Mijn vraag is: hoe sluik ik dat leiding technisch nu slim aan. Aandachtspunten zijn:
- Er zijn twee overstroom reservoirs en mixen moet er dus niet voor zorgen dat de ene de andere doet overstromen.
- Debiet in de circuits is niet noodzakelijkerwijs gelijk (kan ik evt wel zo programmeren met wat ingrepen)
Nu zag ik twee interessante opties:
1- Mechanische thermostatische regelaar


Dit heeft mijn voorkeur omdat die intrinsiek veilig is. Als de temperatuur van het "koude" (batterijen) circuit eenmaal boven de in te stellen 20 graden komt zal hij nooit meer warm bijmengen uit het controller circuit.

2- Kogelkraan met actuator

En die heeft de volgende aansluit mogelijkheden.

Voordeel van deze is dat ik die aan kan sturen met dezelfde programmatuur die ook de pomp snelheden regelt.

Mijn vragen zijn:
- Welke klep zouden jullie gebruiken en waarom?
- Hoe knoop ik de circuits aan elkaar zodat bij inschakeling er evenveel koelvloeistof het batterijcircuit in als uit gaan (zodat het overflow reservoir niet overstroomt)?
- Is het nodig om het debiet zo veel mogelijk gelijk te maken?
Dank alvast!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-03-2017 20:19 #167061 door Jacob van Zwet
Beantwoord door Jacob van Zwet in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Is een warmte wisselaar geen opties kwam die tegen bij vlug googlen.

En denk dat het best ingewikkeld word als je de 2 systemen gaan mengen. Je kan natuurlijk ook de circulatie maken als 1 groot systeem waarbij je meerdere afsluiters plaatst waardoor er 1 reservoir actief is. Dus bij normaal 2 gescheiden systemen en als voor verwarming 1 groot systeem waarbij een reservoir + overflow is los gekoppeld.

Maar gaaf dat je code werkt voor de aanstuurring weer een vak apart code typen.

En voor krimpkous gebruikte ik 2 maten een om de knijp verbinden te isoleren welke ik voor het aan brengen van het stekertje over de kabel schoof en een tweede over de steker welke groot genoeg is voor de steker en genoeg krimpt om de de boel af te sluiten.

Hoe gaat het verder met de auto?

Groet, Jacob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
01-03-2017 21:28 #167063 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Wat de koppeling van beide circuits betreft ging er bij hetzelfde lampje branden als bij Jacob; warmtewisselaar.
Heeft als bijkomend voordeel dat als er een lekkage optreedt niet alle koelvloeistof wegloopt en beide circuits onbruikbaar worden.

Verder zou ik heel goed bedenken of de voordelen wel opwegen tegen de nadelen, je systeem wordt er complexer,duurder en storingsgevoeliger van.

Wat het (na)-solderen van aangekrompen schuifjes betreft, ik zou het niet doen, de tin kruipt de kabel in en maakt de kabel gevoeliger voor breuk door harder wordende kern.
De meningen zijn er over verdeeld, ik bevind mij in het niet-solderen-kamp ;-)

Maarre wat gaaf jouw arduino-gestuurde warmtesysteem! Ik hobby ook met microcontrollers maar dan in een andere taal. Wat de PWM betreft kan ik je nog meegeven dat de frequentie waarop een motor het mooiste loopt van motor tot motortype kan verschillen.
Ik kan in PicBasic (van Crownhill) zelf ook de frequentie waarop de PWM wordt uitgevoerd nog programmeren.

Nog even een gedachte; stel dat je leidingweerstand samen met de stand van kranen/kleppen zodanig hoog is dat harder pompen dan 60% PWM niet resulteerd in betere flow dan zou je eigenlijk de pomp ook niet meer duty moeten geven, zonde van de energie!
Een flowmeter kan je daarbij helpen, dan kan je terugkoppelen of de flow evenredig toe neemt met de dutycycle.
Daar spreek ik mijzelf dus tegen hahaha, je systeem wordt er complexer, duurder en storingsgevoeliger van. Toch laat ik het staan, het is jouw project, jij maakt de keuzes.
Met introductie van flowmeters maak je een closed loop en heb je dus nog meer controle over je energieverbruik.

Aangezien het vandaag complimentendag is maak ik graag nog eens van de gelegenheid gebruik; WAT EEN MOOI PROJECT EN WAT GOED EN ENTHOUSIAST GEDOCUMENTEERD!!!!!

Groet Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-03-2017 22:13 #167068 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Thanks!
Ah, dat met een dubbele krimpkous ga ik ook doen, dan past hij inderdaad én om het stekkertje én sluit hij goed af op de kabel. Solderen ben ik ook niet zo van als het niet hoeft. Ongeïsoleerde krimpverbindingen zitten vast genoeg mijns inziens. En hoe zit het met nawerking van het vloeimiddel in de tin?

M.b.t. het mixen: Hoe vast kun je zitten in je eigen denkrichtingen...
Een warmtewisselaar kon best eens een leuke optie zijn.
Vraag is wel of die niet teveel drukval geeft, maar dat is uit te zoeken op basis van de specs en te proberen.
Ik ga nog even puzzelen of het niet toch met één drieweg klep kan en dan zowel de mix openen als een reservoir buiten spel zetten. Moet wel de temperatuur sensor verkassen en is het afstemmen van het debiet van de pompen ook wel handig/nodig denk ik

Keep it simple is wel feedback die ik nog wel eens nodig heb. Ik ben nogal eens van "omdat het kan". Ook leuk, maar vooral voor secundaire systemen.
Die flowsensors doe ik er inderdaad in al is het alleen maar om zeker te weten dat de pompen ook daadwerkelijk pompen. Volgens de pomp specs mag de PWM frequentie tussen de 45Hz tot 1100Hz zijn. De standaard frequentie van de Arduino Mega pins die ik gebruik is 490 Hz. Verder is bekend dat 13% tot 85% duty cycle het bereik is van min. tot max. flow. Dat ga ik allemaal nog optimaliseren qua settings op basis van daadwerkelijke liters/min.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.