Stuurrelais injectiesysteem

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
21-04-2017 23:29 #967345 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stuurrelais injectiesysteem
30 en 87b doorverbinden om de pomp te laten werken.
30 en 87 doorverbinden om de spanning over de injectoren te meten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
21-04-2017 23:43 #967346 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stuurrelais injectiesysteem
Een ander issue kan een Wehrle relais zijn, dat onder het dashboard zit.
Volg vanaf het contactslot de wit-groene draad. Het relais dat hieraan zit,
kan de boosdoener zijn. Had dit ooit onder het rijden; het leek alsof iemand
stiekem de sleutel terug naar stand "0" zette.
Volgens mij wordt dit relais via het contactslot bekrachtigd en zorgt dit op
zijn beurt weer voor spanning op contact 15 van je stuurrelais.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-04-2017 10:53 #967347 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stuurrelais injectiesysteem
Heb je ook al eens geprobeerd te starten met een ander, los contactslot?
Gewoon om het contactslot zelf als oorzaak uit te sluiten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-04-2017 11:10 #967348 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Stuurrelais injectiesysteem
het contactslot is naar mijn idee het probleem niet, want bij contact aan komt er keurig 12,8V op pin 15.

Het enige vreemde is dat bij contact aan de verlichtingsschakelaar in het interieur oplicht en de rest niet. Maar misschien is dat een van de vele veiligheidstrucs van Volvo...

Maar ik sta inmiddels weer naast de auto, dus ik ga aan de slag met je tips van gisteravond :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-04-2017 11:44 #967349 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stuurrelais injectiesysteem
Een massapunt kun je het beste testen met een proeflampje. Niet een LED maar echt een gloeilampje wat een paar 100 mA trekt. Het kan zijn dat er een overgangsweerstand in de massa aansluiting zit die je met de multimeter niet kunt vaststellen. Verbind het lampje met de ene kant aan een bekende goede 12V, en de andere kant aan de massa die je wilt testen. Als het lampje op volle sterkte gaat branden is de massa in orde.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-04-2017 12:11 #967351 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Stuurrelais injectiesysteem
Wat meetgegevens met de multimeter:

- weerstand tussen 87 en 31 op relaisvoet bij losgekoppelde injectorstekkers: 60 ohm
- weerstand tussen 87 op relaisvoet en blauwe draad injector: injector 1 4,6; injector 2 4,0; injector 3 3,8; injector 4 3,9
- Weerstand tussen blauwe draad injector en massa op spruitstuk: alle 4 56 ohm
- Spanning op blauwe draad injector als 30 en 87 zijn doorverbonden: alle 4 12,6 V (accuspanning is hetzelfde)
- Weerstand tussen 87 op relaisvoet en blauwe draad injector als 87 en 30 zijn doorverbonden: alle 4 0,1 ohm
- Weerstand blauwe draad injector en 31 op relaisvoet als 30 en 87 zijn doorverbonden: alle vier oneindige weerstand
- Weerstand blauwe draad injector en 31 op relaisvoet als 30 en 87 NIET zijn doorverbonden: alle vier 45 ohm, als ik i.p.v. 31 de massaklem van de accu neem is de weerstand 42 ohm (ook bij massa op spruitstuk)

Ik heb ook steeds de blauwwitte draad van de injectorstekker doorgemeten; de weerstand is dan in alle hierboven genoemde gevallen oneindig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-04-2017 13:17 #967353 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stuurrelais injectiesysteem
Die blauw-witte draad gaat naar contact 12 van de injectiecomputer.
Ben je in staat deze draad door te meten? (verlengkabel op je multimeter?)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-04-2017 13:27 #967354 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Stuurrelais injectiesysteem
De weerstand daartussen zou 0 moeten zijn?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-04-2017 15:53 #967355 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Stuurrelais injectiesysteem
Overigens heb ik op zowel pin 1 als 15 12,6 V bij contact aan. Ik dacht dat 1 alleen pulsen moet geven bij draaiende motor en verder niet?

Op de 2 stekkertjes onder het brandstoffilter staat overigens ook 12,6 V bij contact aan. Ik dacht dat op een van de twee pas spanning moet komen te staan als de startmotor draait?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-04-2017 22:08 #967358 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Stuurrelais injectiesysteem

volvofiel;245243 schreef :
Het enige vreemde is dat bij contact aan de verlichtingsschakelaar in het interieur oplicht en de rest niet. Maar misschien is dat een van de vele veiligheidstrucs van Volvo...


Dit hoort zo. Als je in het donker start, kun je makkelijk de lichtschakelaar vinden. De rest licht op zodra je de verlichting aanzet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets