Stuurrelais injectiesysteem

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-07-2012 22:59 #910985 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stuurrelais injectiesysteem
Hij is wel een stukje kleiner dan de oude, maar ook bij mij werkt-ie!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-10-2012 18:01 #916063 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stuurrelais injectiesysteem
Kan iemand mij de verschillen verklaren tussen beide relais (oud vs nieuw)? Het was mij opgevallen dat er andere nummertjes op stonden en kleiner van formaat is. Nu ik weer eens een elektrisch schema voor me heb zie ik dat elk nummertje toch wel een specifiek doel heeft. Kan het kwaad? Of als het werkt, dan werkt het, geen gezeur? Als het nodig is kan ik ze eens naast elkaar leggen. Maar misschien heeft iemand het al eens goed bekeken.
edit: inmiddels heb ik me verdiept in de materie. Ik zal eens kijken of ik het nu zelf kan beredeneren, maar hulp blijft welkom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-05-2013 13:30 #931335 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Stuurrelais injectiesysteem
Ik heb voor de lol in m'n pauze nog een keertje serieus naar de schakelplannen gekeken van de LE-jet. Het is inderdaad een dom relais, wat zich niet bezig houdt met injector-open-tijd of brandstofdruk of wat dan ook. Het enige wat het doet is afhankelijk van pulsjes op de 1/groene draad van de bobine de plus-connectie van de brandstofpomp ?n de injectors maken. Als de pulsjes te lang wegblijven valt deze connectie weg en worden beide dus uitgeschakeld. Het is een veiligheid, net zoals de bekende relais in de LPG-installaties, en het voor mij bekende relais in de 924 wat ook berucht is.



Mocht het dus er mee kappen, dan kun je door een draadje van 30 naar 87 en 87b te leggen gewoon doorrijden. De pomp zal dan direct gaan draaien. Voeden vanuit de 15 is niet verstandig omdat zo'n benzinepomp gerust 15A kan vragen en het contact daar niet op voorzien is. Aangezien de injectoren door de computer in de 'min' geschakeld worden, wordt er nog geen benzine geinjecteerd. Dit zal pas gebeuren zodra er pulsen vanaf de bobine (dus als de motor draait) door de groene draad op pin 1 binnenkomen. Verzuipen zal de motor dus niet.

Zoals Erick zegt forum.volvo300club.nl/showpost.php?p=199754&postcount=15 de voeding uit 15 te (contact) halen raad ik dus sterk af, als het moet gewoon van 30 afhalen.

Sidenote: omdat de pomp nu dus niet automatisch uitschakelt als de motor stopt met draaien/er geen pulsjes vanaf de bobine meer komen, is dit wel minder veilig. De benzine stroomt gewoon door zolang de accu vol is of de verbinding intact. Maar thuiskomen zul je zonder merkbaar verschil.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
23-05-2013 17:15 #931340 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stuurrelais injectiesysteem

Wouter;199710 schreef : Gezien de aanwezigheid van 1 en 50 naast de gangbare "plus en min" zaken, plus het feit dat dit relais maar 1 output heeft denk ik dat deze output het laten draaien van de benzinepomp regelt, onder de volgende omstandigheden:

1 - contact aan: korte timeout waarin de benzinepomp aan gaat, ook al loopt de motor nog niet of wordt deze nog niet gestart.

2 - startsignaal actief: tijdens het starten loopt de pomp

3 - ontstekingspulsen actief: de motor loopt, dus de pomp ook.


dat wisten we op pagina 1 toch al? :p

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-05-2013 18:49 #931341 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Stuurrelais injectiesysteem

Wouter;216919 schreef : dat wisten we op pagina 1 toch al? :p


ja. maar nu is de tijdelijke fix ook bevestigd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
23-05-2013 19:23 #931344 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stuurrelais injectiesysteem
ja, dat is waar. Overigens, die fix werkt, maar gezien de veiligheidsfunctie van het relais wil je dit naar mijn idee nooit zo toepassen als je met de auto op de openbare weg gaat rijden..... iets met aanrijding en brandgevaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-06-2013 17:49 #932632 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Stuurrelais injectiesysteem
Gezien dat MOSFETS tegenwoordig zo'n lekker lage RDSon hebben ben ik begonnen met een volledig solid state vervanger van dit relais. Voordelen:
niet gevoelig voor trillingen (gescheurde solderingen) door zeer lage massa of inbranden.



Eerst alleen het mechanische deel, het eigenlijke relais dus. Volgende week krijg ik de PCB's, en dan ga ik ze eens goed testen.

Later ga ik ook een compleet geintegreerd PCB met de timer erop in elkaar draaien, met daarbij wat extra veiligheden tegen piekspanningen ter vervanging van het hele ding. Ik weet alleen nog niet hoe ik het in de uiteindelijke variant mechanisch met de connector ga oplossen omdat sommige pinnen direct aan het mechanische relais zitten ipv via het PCB. Dat is allemaal uniek spul, kun je niet zo bestellen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-07-2013 15:30 #933147 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Stuurrelais injectiesysteem


eerste proto is klaar. helaas is de auto nu niet binnen handbereik

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-07-2013 15:51 #933149 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stuurrelais injectiesysteem
Nice, Floris!
Ik ben benieuwd naar je bevindingen en het schema.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-07-2013 16:07 #933150 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Stuurrelais injectiesysteem
dankje :)

Ten overvloede: dit is alleen een vervanger voor het stukje mechanica van het relais. Het voorkomen van vieze of gescheurde contacten dus. Als de FETs dat overleven maak ik er dus nog eentje met de timer er ook op. Die zal ik sowieso delen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets