× show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Een 360 als eerste auto

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
24-12-2017 23:37 #973389 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Een 360 als eerste auto
Waarom probeer je niet even de kleurcode op het typeplaatje wat duidelijker te krijgen? Met een potlood bijvoorbeeld kun je de ingestanste letters/cijfers wat accentueren. Beter dat dan 'gokken'...

In dit lijstje staan een heleboel Volvo kleurcodes: www.volvotips.com/index.php/general/volvo-color-codes/
Zoals te zien is zijn er in de serie "2-nog iets-9" slechts vijf mogelijkheden:
209 - licht beige metallic
219 - oceaan blauw metallic / blauw grijs metallic
229 - donker rood
239 - wit satijn
en
249 - nieuw wit
De eerste is volgens mij de enige die in aanmerking komt?
Er even vanuitgaande dat het typeplaatje bij deze auto hoort en dat 'ie niet in een andere kleur gespoten is...

Hier nog eentje: www.volvoclub.org.uk/paint_colour_codes.shtml
Volgens deze info zijn er slechts twee die in aanmerking komen voor de 300-serie (209 en 219), dus ook daar het meeste kans met licht beige metallic... :halo:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-12-2017 13:38 #973396 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Een 360 als eerste auto
Ha Leon,

Ik had zelf ook al even rondgeneust, en het lijkt me dat 't wel 209 moet zijn. Toch nog bedankt voor de tip met het potlood, zal 't even proberen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • alex kokkeler (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
26-12-2017 15:57 #973397 door alex kokkeler (GAST)
Beantwoord door alex kokkeler (GAST) in topic Een 360 als eerste auto
Of met een pannen sponsje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-12-2017 19:29 #973398 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Een 360 als eerste auto
Ik heb vandaag eerst maar 's 'n poging gewaagd om het rechter voorscherm te verwijderen zodat ik deze kan uitdeuken. Ik ben zo ver gekomen om de bumper, grille, randje onder de lampen en de koplamp zelf te verwijderen. Nu blijft d'r 1 boutje over waar ik maar niet bij kan komen (zowel van binnen als van buiten), die achter de deur in 't midden:



Heeft iemand enig idee hoe ik hier bij kan komen? Ik heb geen gereedschap om de deur te "stellen" en de deur verwijderen is ook flinke klus volgensmij. Iemand tips?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-12-2017 19:39 #973399 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Een 360 als eerste auto
Dat stangetje dat de deur tegenhoudt los schroeven, dat zit vast met 2 inbusboutjes en zie je zitten als je de deur helemaal open doet en in de spleet tussen de deur en carrosserie kijkt.
Als je dit los hebt gehaald kan de deur net wat verder open en kun je de laatste bout losdraaien. Ik geloof dat dat laatste vrij makkelijk is als je beschikt over een dop met dun verlengstuk of een bitschroevendraaier met een dop, daarmee kun je aan de buitenkant van de deur precies tussen de spleet tussen deur en spatbord.

Twee adviezen:
-draai dat $@$&# boutje waar je nu zo moeilijk bij kunt niet meer terug. Dat scheelt je de volgende keer een hoop gedoe.
- neem de voorspatborden er een keer helemaal af, maak de binnenkant schoon en behandel dat met tectyl. Dat gaat je in de toekomst een hoop roestschade schelen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-12-2017 20:29 #973400 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Een 360 als eerste auto

General Custom;248129 schreef : Dat stangetje.... roestschade schelen.


Hartstikke bedankt voor de tips, ik ga dat morgen maar 's proberen. Ik heb genoeg dopsleutelsetjes liggen, dus dat moet wel lukken.

Ik was inderdaad al van plan om dat ene boutje maar te laten voor wat het is, de andere boutjes houden dat paneel wel op z'n plek.
Ik ben ook al begonnen om enkele niet-zichtbare onderdelen te bewerken met Hammerite, zoals de binnenkant van het randje onder de koplampen. Dat spul moet ook wel goed zijn toch? Het is de "direct op roest" variant.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-12-2017 20:58 #973401 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Een 360 als eerste auto

Marty360GLS;248130 schreef : Ik ben ook al begonnen om enkele niet-zichtbare onderdelen te bewerken met Hammerite, zoals de binnenkant van het randje onder de koplampen. Dat spul moet ook wel goed zijn toch? Het is de "direct op roest" variant.


Hammerite is een excellent product. Prima van kwaliteit, en het grote voordeel is dat het taai is dus een stukje lak ergens vanaf stoten zul je niet. Vooral voor tuinhekjes, bankjes, brievenbussen, etc. is het prachtig spul! Je smeert het zo over de roest heen, het bedekt, en je hebt nergens geen omkijken meer naar.
Echter, er zit één grote maar aan Hammerite. Tuinhekjes zijn massief of van staal wat een paar millimeter dik is. Auto's zijn van staal wat een paar tienden millimeter dik is. Als het roestig is en je smeert hammerite op een tuinhekje dan dek je de roest af, komt er geen vocht of zuurstof meer bij, en rem je het roestproces af. Omdat je bij 3 millimeter staal best wat marge hebt en het waarschijnlijk langer duurt voor het doorroest (30-40-50 jaar zou zomaar kunnen) dan dat je uitgekeken bent op je hekje is dat prima.
Plaatwerk van een auto is ontzettend veel dunner, slechts een paar tienden millimeter. Je kunt je voorstellen dat dat veel sneller doorroest. Hammerite werkt hier precies het zelfde als op een tuinhek, maar omdat het staal veel dunner is zal het ook veel sneller doorroesten. Een jaar of 3-4-5 is waarschijnlijk als er al roest zit. Vervolgens zie je het roestgat pas als het écht heel groot is omdat de hammerite ook een gat goed afdekt doordat het zo taai is. Als je op dat moment ziet dat je een gat hebt in dat randje onder de koplampen, kun je het waarschijnlijk niet meer repareren en moet je opzoek naar een andere. In dit geval zal Hamerite dus eerder averechts werken.

Wat kun je dan beter doen?
Gooi die pot hammerite niet weg want die kun je nog prima gebruiken.

Investeer in een slijptol en een komborstel. Als je met zo'n ding losgaat op het metaal krijg je de roest heel makkelijk weg (echt waar, investeer in zo'n ding en doe het jezelf niet aan om uren met een handborstel bezig te gaan). Het hoeft geen hele dure te zijn, die heb je samen voor 3 tientjes als je een beetje zoekt. Ga gewoon los met je slijptol op het metaal tot je geen roest meer ziet zitten, wel ff een veiligheidsbril en mondkapje opzetten.

Investeer ook in een fatsoenlijke roestomvormer. Action heeft prima spul voor niet te veel geld, een oranje bus die bij de spuitverf staat (koop meteen 2 bussen want het spuitmondje raakt vrij makkelijk verstopt). Gebruik dat spul volgens aanwijzing, veel mensen 'vergeten' het te behandelen oppervlak vochtig te maken alvorens de roestomvormer te gebruiken omdat het tegenstrijdig klinkt en dan werkt het bijna niet. Dit spul dient om eventuele laatste restjes roest om te vormen en dient ook gelijk als primer. Hoe paarser het oppervlak wordt hoe beter, roest zal zwart worden.

Ten slotte komt je pot hammerite weer om de hoek kijken. Als het behandelde goed droog is kun je er rustig Hammerite opsmeren. Fijn spul ook voor plaatsen waar steenslag komt zoals de wielkasten. Een stukje lak er af stoten is namelijk zeer onwaarschijnlijk bij hammerite juist omdat het zo taai is, en in tegenstelling tot bitumen zal het niet uitdrogen en scheuren.

Wat verder nog slimme dingen zijn om in te investeren qua roestbehandeling:
-tectyl voor holle ruimen, om bijvoorbeeld de binnenkant van de spatborden mee in te spuiten.
-Tectyl glashelder, voor dingen waarbij je geen tectyl wilt zien maar tóch wilt beschermen. Ik heb bijvoorbeeld alle aluminium delen van mijn motor ingespoten. Je ziet het bijna niet zitten maar het scheelt enorm in schoonmaak- en polijstwerkzaamheden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-12-2017 21:52 #973402 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Een 360 als eerste auto
Die 2 inbusboutjes kunnen gruwlijk vastzitten met als gevolg dat je het zeskant dol draait. Maar je kunt het natuurlijk altijd proberen.

Meestal laat ik die boutjes zitten en tik ik het kleine pennetje eruit.
Werkt over het algemeen veel makkelijker.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-12-2017 21:58 #973403 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Een 360 als eerste auto
Dat is inderdaad wel een punt van aandacht. De eerste keer dat ik ze los heb gedraaid heb ik er met een inbussleutel en een stuk stalen pijp spanning op gezet. Daarna ben ik rustig met een hamer gaan tikken op de inbussleutel. Omdat de bout op spanning staat krijg je op een gegeven moment een kreun en draait hij los.
Bij beide auto's is het op die manier goed gegaan. Als deze boutjes de tweede keer los moeten gaat dat wel veel makkelijker heb ik ervaren.

Ik wist niet dat dat pinnetje er zo makkelijk uit te halen is. Dat is dan inderdaad een minder omslachtige methode.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-12-2017 22:01 #973404 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Een 360 als eerste auto
Bedankt voor de nuttige info Bart. Ik had eigenlijk gedacht/gehoopt dat Hammerite ook een soort roestomvormer was, maar helaas.
Toevallig heb ik afgelopen zomer met een ruilspel met mijn studievereniging (is die toch nog ergens nuttig voor :)) in Delft een slijptol weten te bemachtingen. Dus alleen zo'n komborstel d'r bij halen en ik ben klaar. Zeker de moeite waard om een poging te wagen.

En ik zal eens kijken welke ik er makkelijker uit krijg, die pin of de imbus. De WD-40 zal sowieso van pas komen gok ik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets