× show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Steven's derde Volvo 340 DL

Lees meer
22-03-2017 11:20 #966865 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Steven's derde Volvo 340 DL
Dank dank :)

Laswerk doe ik allemaal bij Erik, ondertussen thuis wat andere dingen van de auto kunnen doen.
Onderandere de koplampen.

Deze zagen er niet meer uit, heel erg vuil voornamelijk, en dacht de reflectoren eigenlijk ook al zo goed als vergaan waren maar niets was minder waar.



De lampen bleken echt in wonderbaarlijk goede staat te zijn, de behuizing was door het zonlicht totaal niet verkleurd of uitgehard, waren echt werkelijk als nieuw, evenals het glas zelf. Bijna geen steenslagpitje te zien. En dat na al ruim 2 ton weg ervaring.
Zelfs de reflectoren waren werkelijk prachtig, beetje stoffig maar nergens dof.
Na voorzichtig een nat doekje erdoor te halen glommen ze me weer tegemoet.


Was dus voornamelijk het vuil wat ertoe doet leken dat deze koplampen aardig vergaan waren, maar nu weer helemaal opgeknapt.
De vorige eigenaar had er al H4 lampen in gefrutseld tussen de veer, kreeg ze er bijna niet uit, echt beunhazenwerk, nu weer origineel uitgerust met duplo lampen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-03-2017 14:48 #966871 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Steven's derde Volvo 340 DL
Weet je toevallig of die metalen klemmetjes nog nieuw ergens te krijgen zijn?
De onderste zijn bijna altijd roestig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-03-2017 15:00 #966873 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Steven's derde Volvo 340 DL
Geen idee, ook niet naar gezocht, deze waren ook wel wat roestig maar viel over het algemeen wel mee. Weet niet of dit universele klemmen zijn.

Zal eens bij mij op het werk kijken, hebben verschillende catalogussen liggen met dat soort spul.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-04-2017 17:44 #967118 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Steven's derde Volvo 340 DL
Afgelopen weekend weer heel wat voorderingen kunnen maken.

Voorbalk / binnenbalk is afgelast.

en daarna aan de hoekjes begonnen. Want die waren ook verrot.



Daarna wilde ik verder met de voorbalk, maar deze bleek nog slechter te zijn dan gedacht. Nog wel redbaar maar zit nog wel even werk in.
Hier bleek een flinke deuk in te zitten die ook nog eens gescheurd was. Na al het plamuur eruit gebikt te hebben zien we het volgende:
Overgens hier al enigzins uitgedeukt.


En de voorbalk gelast en zo goed mogelijk uitgedeukt.
Nu nog plamuur eroverheen.


Daarna de binnenschermen en binnenbalk mooi zwart gespoten met roest stoppende verf van Hammerite: moet nog een keer over want m'n verf was op :f


Hiermee spuit ik ook de binnenkant van de spatboren in en de voorbalk aan de binnenkant. Daarna komt daaroverheen nog eens tectiel. Onder het motto, zo roest het zeker niet meer.

Daarna met de dorpels verder gegaan.
Aan de rechterkant zaten 4 grote gaten en 1 kleintje, hier hoe ik één van de gaten heb dicht gelast en strak gemaakt.
Inmiddels 2 gedaan.
Aan de linkerkant zit maar één gat, dus dat valt weer mee :)


En omdat het zondag zo lekker weer was, de auto een eerste wasbeurd gegeven.


Dat gaf al een heel groot verschil, als hij klaar is de lak nog flink poetsen.
Want hij is nog best dof.

Wordt vervolgd...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
11-04-2017 18:50 #967120 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Steven's derde Volvo 340 DL
Mooi werk Steven!

Een klein vraagje, heb je er al eens aan gedacht om strijkbare nadenkit te gebruiken in plaats van plamuur?
Het is wat moeilijker te modelleren omdat je het niet kunt spuiten, en op een groot vlak zul je het nooit echt vlak krijgen, maar voor de rest gebruik ik dat zelf altijd veel liever dan plamuur. Ik heb zelf het idee dat nadenkit beter hecht dan plamuur en dat het veel beter beschermd tegen roest/scheuren/beschadigingen dan plamuur ooit zou kunnen doen. Zeker op een plaats waar is gelast en waar de ondergrond dus meestal niet (bijna) vlak is.

Voor de binnenkant van de spatborden had ik zelf eerder tectyl ML of vergelijkbaar genomen, maar dat is natuurlijk ook waar de persoonlijke voorkeur naar uit gaat. Met Hamerrite heb ik zelf wel goede ervaringen op mijn Camaro. Roestplekje kaal slijpen, schoonmaken en Hamerrite er over, werkt perfect!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-04-2017 18:56 #967122 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Steven's derde Volvo 340 DL

General Custom;245002 schreef : Mooi werk Steven!

Een klein vraagje, heb je er al eens aan gedacht om strijkbare nadenkit te gebruiken in plaats van plamuur?
Het is wat moeilijker te modelleren omdat je het niet kunt spuiten, en op een groot vlak zul je het nooit echt vlak krijgen, maar voor de rest gebruik ik dat zelf altijd veel liever dan plamuur. Ik heb zelf het idee dat nadenkit beter hecht dan plamuur en dat het veel beter beschermd tegen roest/scheuren/beschadigingen dan plamuur ooit zou kunnen doen. Zeker op een plaats waar is gelast en waar de ondergrond dus meestal niet (bijna) vlak is.

Voor de binnenkant van de spatborden had ik zelf eerder tectyl ML of vergelijkbaar genomen, maar dat is natuurlijk ook waar de persoonlijke voorkeur naar uit gaat. Met Hamerrite heb ik zelf wel goede ervaringen op mijn Camaro. Roestplekje kaal slijpen, schoonmaken en Hamerrite er over, werkt perfect!


Dat kit gebruik ik wel bij de gelaste delen bij de veerpoot onder de motorkap. Die foto van de voorbalk was overgens nog voor het lassen zie ik, degene van na het lassen heb ik nog niet maar hij is er al wel iets strakker opgeworden. Heb aan de achterkant van de scheur een plaatje gezet en vervolgens de scheur vol gelast en strak geslepen.
Vind plamuur wat makkelijker te bewerken dan kit.

Wat betreft die binnenschermen, dit is een lak dat je zonder primer overal overheen kunt spuiten en stopt eventuele roest dat er dan nog onderzit.
Daarna nog met tectiel eroverheen, zo is het allemaal wat beter beschermd vind ik. Zou het nooit voor zichtwerk gebruiken, nu spuit ik het er ook lekker dik op, dan maken druipers ook niet uit :f

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
11-04-2017 21:45 #967128 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Steven's derde Volvo 340 DL
Supergoed bezig, Steven! :worship:

En in het echt zag die gewassen er zo mogelijk nog mooier uit dan op de foto...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-04-2017 21:49 #967129 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Steven's derde Volvo 340 DL
Ipv tectyl zou ik HT holle ruimte was gebruiken. Dat blijft smeuiig terwijl tectyl verdroogt en scheurt.

Die was kun je kopen bij rustbuster en zit in een spuitbus. Ik heb er goede ervaringen mee.

En mooi werk weer!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-04-2017 16:57 #967150 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Steven's derde Volvo 340 DL
Kijk aan, dank voor de tip, ga ik daar eens naar kijken :y:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-04-2017 12:19 #967396 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Steven's derde Volvo 340 DL
Zo, hehe weer terug van een weekje weggeweest, een volle week bezig geweest met deze auto met het doel om hem klaar te krijgen, laat ik het zo zeggen, ik ben een heel eind gekomen maar hij is nog niet klaar :f
Nou al het laswerk in ieder geval wel zo goed als.
Er zijn nog wel een paar plekken maar die zijn klein, uit het zicht en niet APK problematich dus dat komt een andere keer wel.


And so the story continues...

Als eesrte de dorpels verder afgelast, de linker foto van de linker dorpel linksvoor waar één gat zat. Daarna de overige gaten van de rechter dorpel dichtgemaakt.



En daarna de voorbalk er terug opgezet. De auto begint al weer een beetje vorm te krijgen ;)


Het achterpaneel was boven de uitlaat gescheurd door roest, dit stukje gelast, de hele onderste rand was roestig, gelukkig alleen oppervlakte roest, daarom het hele paneel maar opnieuw gespoten. Ja het is gedeukt maar vind het belangrijker in dit geval dat de auto meer roestvrij is dan gedeukt. Als het m'n gele 343 was, was het wel een ander verhaal.
Maar hij is voor m'n broer dus moet er ook niet al te veel tijd in steken, en je ziet dit stuk door de bumper toch niet :+


En toen een lastig stuk, namelijk een stuk paravaan, het o zo bekende hoekje onderaan het voorraam.
Dat was bij deze helaas geen uitzondering en had daar ook roest.
Gelukkig had Erik hier een donorstuk van liggen, want met losse plaatjes his hier geen optie.
Als eerste het rotte gedeelte laag voor laag uitgeslepen.


Dit dus ook zo gedaan bij het donorstuk, en zo weer laag voor laag opgebouwd, inclusief het gedeelte waar dus dat klemmetje in geschroefd wordt die het raamrubber op z'n plek houdt.
En daarna het buitenste deel precies pasgemaakt en door en door gelast en glad geslepen, dit was zelfs zo goed gelukt dat ik maar erg weinig plamuur nodig had, zo ongeveer het netste stuk van de auto maar dat moet hier ook wel, aangezien er een raam in komt en het erg in het zicht zit. Alleen dit stuk is al een dag werk maar ik ben er stiekem wel erg trots op :)


En toen was ik het laswerk even zat en heb ik me gefocust op de motor, moet uiteindelijk toch ook allemaal gebeuren, het o zo bekende spruitstuk van een B14.3E was ook bij dit geval gescheurd, Erik had nog een goeie liggen dus deze uitgewisseld, daarna alles weer opgebouwd met nieuwe waterslangen van BBB en een vers gereviseerde carburateur.
De radiateur moet er nog in, maar dit nadat alle lasnaden afgekit zijn en anitroest behandeld is, wat nog moet gebeuren.


Daarna weer op het laswerk gefocust, de rechterdorpel had in de achterdeur opening ook last van de roestduivel, dus daar ook een plaatje voor gemaakt en erin gelast en inmiddels is dit gedeelte ook al in kleur van de auto.


De kriksteun leek mij nog hard, had de auto er immers ook mee opgekrikt maar als je dan de vloertapijt opzij haald en al het bitumen hebt los gebikt en flink met een schroevendraaier gaat prikken, tref je het volgende aan.
Helaas alleen deze foto van, is inmiddels al helemaal afgelast en mooi dichtgemaakt. Tja dat krijg je als je lekker op dreef ben, dan ga je aan een stuk door :+


En daarna met de linker achterdeur verder gegaan. Dus was als enige van de 4 helamaal verrot, zowel onder als onder de raamrand.
Deze helemaal uit elkaar gehaald, had een goeie deur gevonden maar daar zat getint glas in, dus dat moest overgezet worden.
En op dat soort momenten vraag je je echt af, HOE hebben ze destijds in de fabriek in GODSNAAM zo'n deur in elkaar gezet, laat staan uit elkaar halen, echt bijna niet te doen.
Maar Erik had me wat truukjes uitgelegd, wat niet bepaald makkelijker ging ofzo maar het was de enige manier.
Maar goed, uiteindelijk kreeg ik er handigheid in ;)
De rand bleek inderdaad weinig van over.


De nieuwe deur eerst aan de binnenkant gespoten, eerst in de primer.


Daarna de deur in de auto gehangen, zo kan ik de hele zijkant van de auto in een keer meenemen, want de linker voordeur was al een keer half gespoten en zag er echt niet uit.
Daarna alles afgeplakt en inmiddels staat het in de primer.




Voor de volgende keer de auto verder afspuiten en opbouwen.
Nu eerst even bijkomen :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets