Ik ben blij, want mijn Volvo 300 wordt belastingvrij :)

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-02-2020 23:49 #984112 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ik ben blij, want mijn Volvo 300 wordt belastingvrij :)
Aansluitend op dit onderwerp: Mijn 340 staat op een openbare parkeerplaats vlak bij mijn woning te wachten tot het 1 maart is. Dat mag toch wel? Of is een openbare parkeerplaats ook openbare weg?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-02-2020 07:52 #984113 door Roderik Schaar
Beantwoord door Roderik Schaar in topic Ik ben blij, want mijn Volvo 300 wordt belastingvrij :)

eipmiw;257112 schreef : Aansluitend op dit onderwerp: Mijn 340 staat op een openbare parkeerplaats vlak bij mijn woning te wachten tot het 1 maart is. Dat mag toch wel? Of is een openbare parkeerplaats ook openbare weg?


Nee, sorry, openbare parkeerplaats is openbare weg, zie b.v. ECLI:NL:GHARL:2016:3076, waarin is uitgemaakt dat een parkeergarage op Schiphol (afgesloten met slagbomen maar voor iedereen toegankelijk per auto) deel uitmaakt van de openbare weg. Dat geldt dus (behoudens mogelijk bijzondere omstandigheden die je niet noemt) ook voor andere openbare parkeerplaatsen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-02-2020 08:43 #984114 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Ik ben blij, want mijn Volvo 300 wordt belastingvrij :)
Jongens, jullie creëern echt enorm veel onduidelijkheden met 'ik denk dat' en 'volgens mij'.... Blijf bij de feiten. Het is erg simpel, en de belastingdienst vermeldt dit ook in de brieven die je krijgt.

Schorsing en overgangsregeling zijn 2 verschillende zaken.

Overgangsregeling / kwarttarief:
- je betaald kwarttarief belasting met een max van €127,-
- auto's t/m 1987 op benzine kunnen deelnemen.
- je mag in de maanden dec, jan, feb niet rijden met de auto (en dus ook niet op de openbare weg staan)
- je auto moet wel verzekerd zijn in deze maanden!
- Schors je je auto terwijl je deelnemend aan de regeling, dan stop je met de kwarttarief regeling voor dat kalenderjaar. Vanaf het volgend jaar kun je weer deelnemen aan de kwarttarief regeling. Je krijgt hier automatisch een brief voor met de factuur. Betaal je die voor 31 december, dan neem je deel aan het kwarttarrief.

Schorsen
- kan met elke auto
- in schorsing hoeft de auto niet verzekerd te zijn of APK te hebben.
- auto mag niet op de openbare weg staan, rijden, etc


Het kwarttarief is overigens een 'Nederlandse' regel. De auto heeft gewoon een actief kenteken en is verzekerd. Je mag met een auto in het kwarttarief in het buitenland gewoon rijden in de maanden dec, jan feb.
Onderstaand onofficiële informatie ;) :D
Dit maakt handhaven ook voor de Nederlandse staat lastig. Ik ken iemand die jaren in het kwarttarief gewoon heeft doorgereden. Zelfs bekeuring gekregen voor te hard rijden en verder geen opmerking.


www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/b...eling_voor_oldtimers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-02-2020 08:43 #984115 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Ik ben blij, want mijn Volvo 300 wordt belastingvrij :)
Jongens, jullie creëeren echt enorm veel onduidelijkheden met 'ik denk dat' en 'volgens mij'.... Blijf bij de feiten. Het is erg simpel, en de belastingdienst vermeldt dit ook in de brieven die je krijgt.

Schorsing en overgangsregeling zijn 2 verschillende zaken.

Overgangsregeling / kwarttarief:
- je betaald kwarttarief belasting met een max van €127,-
- auto's t/m 1987 op benzine kunnen deelnemen.
- je mag in de maanden dec, jan, feb niet rijden met de auto (en dus ook niet op de openbare weg staan)
- je auto moet wel verzekerd zijn in deze maanden!
- Schors je je auto terwijl je deelnemend aan de regeling, dan stop je met de kwarttarief regeling voor dat kalenderjaar. Vanaf het volgend jaar kun je weer deelnemen aan de kwarttarief regeling. Je krijgt hier automatisch een brief voor met de factuur. Betaal je die, dan neem je deel aan het kwarttarrief.

Schorsen
- kan met elke auto
- in schorsing hoeft de auto niet verzekerd te zijn of APK te hebben.
- auto mag niet op de openbare weg staan, rijden, etc


Het kwarttarief is overigens een 'Nederlandse' regel. De auto heeft gewoon een actief kenteken en is verzekerd. Je mag met een auto in het kwarttarief in het buitenland gewoon rijden in de maanden dec, jan feb.


www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/b...eling_voor_oldtimers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-02-2020 09:29 #984118 door Roderik Schaar
Beantwoord door Roderik Schaar in topic Ik ben blij, want mijn Volvo 300 wordt belastingvrij :)
Beste Mark/penningmeester,

Dank voor je aanvulling, maar je mist het punt van mijn inbreng: de verzekeringsplicht in de wintermaanden staat NIET expliciet in de voorlichting van de Belastingdienst over de overgangsregeling (wordt b.v. ook niet gevraagd of gemeld in de "rekenhulp" om te bepalen of je auto ervoor in aanmerking komt). Misschien wel in brieven, maar wie bewaart die of denkt daar zelfs maar aan?
Om over de RDW nog maar te zwijgen (die de boetes uitdeelt bij opschorting van de verzekering), daar levert de zoekfunctie op de site al helemaal geen resultaten voor overgangsregeling" of "kwarttarief".
En kennelijk kent zelfs de dienstdoende helpdeskdame bij verzekeraar ANWB het verschil tussen schorsen en de overgangsregeling niet.

Achteraf misschien niet onlogisch dat de verzekeringsplicht in de overgangsregeling doorloopt, maar ik had er in elk geval nooit aan gedacht.
Vandaar mijn waarschuwing -met feiten uit de regelingen- aan anderen. Ter leringh ende/of (leed)vermaeck...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-02-2020 14:10 #984121 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Ik ben blij, want mijn Volvo 300 wordt belastingvrij :)
Hallo Rodderick,

Mijn reactie was op alle reacties na jou. Jou waarschuwing is prima.

Zebo010;257118 schreef : Misschien wel in brieven, maar wie bewaart die of denkt daar zelfs maar aan?


Ben verder wel van mening dat je met bovenstaande zin aangeeft dat het behoorlijk leedvermaak is ;) :D
Die brieven worden aan de eigenaar persoonlijk verstuurd, dus het is wel handig als je de info leest en er iets mee doet. Elk jaar opnieuw krijg je die brief in december.
Vergelijk dit met de brief dat je APK bijna verloopt. Ook handig als je met die info iets doet ;)

Ik heb overigens gezocht, maar het staat inderdaad niet op de site van de belastingdienst.

EDIT: eerste link die ik vind via google:
www.pricewise.nl/blog/oldtimer-rijden-in-de-winter/

Hier staat dus wel dat je auto verzekerd moet blijven.
Wat op deze site dus (wederom) foutief staat is dat schorsen loont. Schors je je auto voor de maanden januari - februari 2020, dan val je voor 2020 niet meer in de overgangsregeling en betaal je de volle mep belasting. Dit staat ook duidelijk in de brieven die je krijgt van de belastingdienst. Ik zal vanavond kijken of ik nog zo'n brief heb.
In december 2020 krijg je een nieuwe brief / factuur, waarmee je voor 2021 weer deel kunt nemen aan de overgangsregeling.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-02-2020 14:10 #984122 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Ik ben blij, want mijn Volvo 300 wordt belastingvrij :)

eipmiw;257112 schreef : Aansluitend op dit onderwerp: Mijn 340 staat op een openbare parkeerplaats vlak bij mijn woning te wachten tot het 1 maart is. Dat mag toch wel? Of is een openbare parkeerplaats ook openbare weg?


Het antwoord op die vraag staat wel op de site van de belastingdienst :)

www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/b...g_voor_mijn_oldtimer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-02-2020 15:51 #984123 door Roderik Schaar
Beantwoord door Roderik Schaar in topic Ik ben blij, want mijn Volvo 300 wordt belastingvrij :)

v0lv0freak;257121 schreef : Ben verder wel van mening dat je met bovenstaande zin aangeeft dat het behoorlijk leedvermaak is ;) :D


Daar zijn we het over eens, voelde achteraf (zeker voor een jurist...) niet bijster slim.
Ben blij dat de dame van de RDW hier redelijk mee wilde omgaan, want het strafbaar/"beboetbaar" feit had natuurlijk wel degelijk al plaatsgevonden :groovy:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-02-2020 20:39 #984125 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Ik ben blij, want mijn Volvo 300 wordt belastingvrij :)

Zebo010;257123 schreef : Daar zijn we het over eens, voelde achteraf (zeker voor een jurist...) niet bijster slim.
Ben blij dat de dame van de RDW hier redelijk mee wilde omgaan, want het strafbaar/"beboetbaar" feit had natuurlijk wel degelijk al plaatsgevonden :groovy:




Ik heb een vergelijkbare fout 2 jaar geleden gemaakt. De brieven voor beide auto's ontvangen en weggelegd. Op zondag 7 januari schoot me te binnen dat ik nog niet betaald had, 7 dagen te laat. Maandag 8 januari meteen gebeld. De dame adviseerde zo snel als mogelijk alsnog te betalen en te doen alsof ik van niks wist. Er was net kerstvakantie geweest, dus met een beetje geluk zou het gewoon verwerkt worden. Uiteindelijk nooit meer iets van gehoord.
Tsja en dan werk je op een financiële afdeling :f :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
03-02-2020 20:55 #984126 door BartJu

v0lv0freak;257114 schreef : Jongens, jullie creëern echt enorm veel onduidelijkheden met 'ik denk dat' en 'volgens mij'.... Blijf bij de feiten. Het is erg simpel, en de belastingdienst vermeldt dit ook in de brieven die je krijgt.

Schorsing en overgangsregeling zijn 2 verschillende zaken.

Overgangsregeling / kwarttarief:
- je betaald kwarttarief belasting met een max van €127,-
- auto's t/m 1987 op benzine kunnen deelnemen.
- je mag in de maanden dec, jan, feb niet rijden met de auto (en dus ook niet op de openbare weg staan)
- je auto moet wel verzekerd zijn in deze maanden!
- Schors je je auto terwijl je deelnemend aan de regeling, dan stop je met de kwarttarief regeling voor dat kalenderjaar. Vanaf het volgend jaar kun je weer deelnemen aan de kwarttarief regeling. Je krijgt hier automatisch een brief voor met de factuur. Betaal je die voor 31 december, dan neem je deel aan het kwarttarrief.

Schorsen
- kan met elke auto
- in schorsing hoeft de auto niet verzekerd te zijn of APK te hebben.
- auto mag niet op de openbare weg staan, rijden, etc


Het kwarttarief is overigens een 'Nederlandse' regel. De auto heeft gewoon een actief kenteken en is verzekerd. Je mag met een auto in het kwarttarief in het buitenland gewoon rijden in de maanden dec, jan feb.
Onderstaand onofficiële informatie ;) :D
Dit maakt handhaven ook voor de Nederlandse staat lastig. Ik ken iemand die jaren in het kwarttarief gewoon heeft doorgereden. Zelfs bekeuring gekregen voor te hard rijden en verder geen opmerking.


www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/b...eling_voor_oldtimers



Sorry als ik bij heb gedragen aan het instand houden van onduidelijkheden. Maar feit is dat er op de belastingdienst.nl site erg weinig over beschreven is. Mogelijk dat het in de genoemde brief beter staat, maar de info voorziening hierover is wat beperkt. En de genoemde brief krijg ik niet, mijn auto is of te oud of te jong. Dat stuk info is dus niet voor mij zichtbaar. Mogelijk om potentiele belastingontwijkers niet teveel tegemoet te komen? (toegegeven: dit is puur speculatief en stemmingmakerij, maar niet per se ondenkbaar).



Overigens roep je op om ons bij de feiten te houden, maar de citaten die je aanhaalt kan ik niet echt vinden op deze pagina. Ook zie ik geen onjuistheden, maar vooral vragen en interpretaties die kennelijk kunnen bestaan op basis van de vertstrekte informatie. (dit is niet flauw bedoeld, maar ik voel me terechtgewezen terwijl ik de beschuldiging niet helemaal terecht vind).



Niettemin heb je zondermeer de compleetste en overzichtelijkste samenvatting gegeven, waarvoor dank.
Alleen de wijsheid dat je na schorsing niet meer in de overgangsregeling terug kunt, die kan ik niet plaatsen. Staat dat ook in die brief?

ZOu vreemd zijn: je betaalt het jaar vooruit, schorst wegens een gemiste APK, en dan moet je voor het hele jaar nog eens bijbetalen. Het een zou het ander toch niet hoeven uit te sluiten? Maar als het inderdaad zo is, dan is dat wel de belangrijkste waarschuwing in het hele verhaal.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets