Ik ben blij, want mijn Volvo 300 wordt belastingvrij :)

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
13-12-2019 21:19 #983741 door BartJu
Tja, belasting betalen, volgens mij doen we dat allemaal liever minder dan meer.
Belastingontwijking is zelfs voor de overheid een belangrijk instrument om beleid te maken: bijtellingsregels voor leaseauto, BPM, vliegtaks...

Allemaal regeltjes om de burger/consument te sturen naar gewenste beslissingen.
Dus zelfs de belastingontvanger er van uit gaat dat we het het liefst minimaliseren.


Op zich dus juist gewenst gedrag voor een model-burger!


Maar mee eens, als je voor die €25/maand de 340 te duur vindt, dan moet je misschien niet aan een auto beginnen...



(PS: belastingontduiking is natuurlijk weer niet de bedoeling, dan hou je je niet aan de regels)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-12-2019 23:17 #983742 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Ik ben blij, want mijn Volvo 300 wordt belastingvrij :)
VolvoFeak en BartJu, ik ben het met jullie beide eens. De mensen die een oltimer hadden om veel geld te besparen, kwamen regelmatig van een "koude kermis thuis". Immers vaak zijn de intervallen voor een beurt kleiner dan bij veel modernere auto's, is de kans op slijtageonderdelen hoger, is er soms schaarste aan onderdelen (langere levertijd, hogere prijzen), etc. etc. Natuurlijk zijn er oltimers met weinig kilometers op de klok en zeer goede onderhoudsstatus. Maar die moet je juist om deze reden koesteren, zodat ze nog 50 jaar mee kunnen :). Dan is die besparing op de wegenbelasting mooi meegenomen om bijvoorbeeld met een goed systeem de lak te onderhouden :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-12-2019 11:07 #983743 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ik ben blij, want mijn Volvo 300 wordt belastingvrij :)
zoals wel bekend zal zijn rijd ik de dikke daf uit overtuiging, al 20 jaar. Hij is me nu al 2x belastingvrij geworden, maar dat doet er inderdaad niet toe. Toen de weekersban in ging had ik toevallig een zeer goede 91'er 340 staan (eigenlijk de oudedagreserve) die ik vervolgens 5 jaar lang volledig betaald heb gebruikt. omdat de kosten voor de oude of de nieuwe toch gelijk waren en er veel minder jaarlijks laswerk aan zat. maar omdat ik alleen swinters dagelijks met de p900 rijd (opofferblokje ten gunste van mijn oudere klassiekers) zou ik dan ook twee keer per jaar moeten schorsen terwijl een vrijgestelde auto gewoon kan blijven doorlopen (apekool en fleetverzekering lopen toch ook door). en met de oude dan kan je buiten het seizoen ook nog eens naar de stort met een volgeladen ''krui''wagen wel zo handig.


nu de dikke daf weer in de vaart is heb ik de 91'er verkocht, ik rijd toch veel liever in de oude om diverse redenen, en een reserve/opvolger blijk ik after all niet nodig te hebben. tot mijn pensioen houdt de gele het wel vol (en daarna ook wel vermoed ik).

De 400 eu die je per jaar spaart aan belasting kan mooi in restauratie, strategische onderdeleninkoop en lopend onderhoud worden geinvesteerd. maar dan houd je nog dik over t.o.v. een ''normale'' auto. Ondanks het stevige verbruik en de nu noodzakelijke duurdere benzine.


ik rijd gewoon door met het ding tot het van overheidswege wordt verboden :yeah: De hele zomer rijd ik al elektrisch met de EV33 dus ze moeten niet zeuren.

Roll on, dikke daf!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-12-2019 15:04 #983744 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ik ben blij, want mijn Volvo 300 wordt belastingvrij :)
Aha, jij bent die gast van dat electrische Dafje uit Haaksbergen! Mooi youtubefilmpje is dat! Knap werk hoor, zo'n ombouw.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
15-12-2019 15:41 #983750 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ik ben blij, want mijn Volvo 300 wordt belastingvrij :)
danku, al twee jaar op rij in de zomer elektriek forenzen dus nu al 1000 eu bespaard op de peut. meer technische info op de ombouwpagina:
gromsound.mfbfreaks.com/33e/33e.htm

als er ooit een volgende generatie accus beschikbaar komt met twee keer zoveel pep per kg kan een 340 ook op elektriek. dat heeft nu helaas geen zin, is het op slag een eenzitter.. 1000 kg hoogovenijzer, je kan niet spotten met de natuurwetten :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
15-12-2019 15:44 #983752 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ik ben blij, want mijn Volvo 300 wordt belastingvrij :)
Zwaar onder de indruk van het EV33 project, erg veel bewondering voor. Het nieuwsartikel wat ik destijds heb gezien (filmpje) was ook erg leuk.

Tevens kom ik je naam zeer regelmatig tegen binnen de andere hobby's waar ik druk mee ben (bandrecorders, oude videotechniek). Er staan leuke artikelen op je website. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
15-12-2019 22:05 #983760 door BartJu
De EV33 had ik niet erder gezien, mooi project, mijn complimenten Gromsound!


Je geeft aan al 1000 euro peut uitgespaard te hebben, maar ik neem aan dat je financieel gezien nog niet op break-even staat.


Wat ik niet geheel kan plaatsen is dat een 33 en een 240 wel op elektiek kunnen, maar de 340 niet, wegens de specifieke capacitiet (Wh/kg) van de accu's. Valt de 340 hier zo anders tussen in?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
16-12-2019 12:09 #983767 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ik ben blij, want mijn Volvo 300 wordt belastingvrij :)
danku andermaal. tja mensen kijken niet meer op websites he, tis allemaal smoelboek geblazen. daar blijf ik verre van. dit verhaal staat er al 2,5 jaar op en is vindbaar met goegel en was bovendien vermeld in dafclubblad en Klassiek&Techniek.


500 eu per jaar sparen is na 6 jaar de accu terugbetaald. dat haalt ie wel, vermoedelijk 10 jaar ook wel. de rest slijt niet meer.


Inderdaad een 240 heeft veel meer laadvermogen dus dan kan het wel, alhoewel die auto uit lochem wel erg zwaar en vol is geworden (tis dan ook een combi).
Het dafke is af fabriek heel licht (660 kg) en de accus ook (24V = 100 kg), dankzij de cvt kan je met zo weinig toe (15 kW motor) en toch nog vrij vlot 85 km/u halen.
een 46 zou misschien ook nog net kunnen maar daarboven houdt het op als je nog wat laadvermogen wilt overhouden.
Er zijn al 2e hands tesla accus die zijn half zo zwaar per KWh maar hebben een ingewikkeld BMS nodig. De DHZ spullen van Heinsdijk zijn daarentegen lekker simpel en door elke gewone sleutelaar te fitten.

Als er interesse in is wil ik wel een elektro ombouw topic starten hoor, kunnen we daar verder bomen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-01-2020 18:28 #984046 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ik ben blij, want mijn Volvo 300 wordt belastingvrij :)
de belastingdienst heeft blijkbaar zo zijn eigen ideen over vrijstelling voor oldtimers want ze stuurden me gister een HSB aanslag voor de dikke daf! Die vorig jaar april al 40 was! :hmmz:



het is daar echt nog veel erger mis dan we met zijn allen kunnen vermoeden... of het is de wraak van weekers :grr:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-01-2020 17:55 #984093 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ik ben blij, want mijn Volvo 300 wordt belastingvrij :)
Ik kreeg ook een nieuwe aanslag voor m'n 360, terwijl ik 'm voor dit komende jaar in de overgangsregeling heb omgezet...

Gebeld, en mocht 124 euro van de 130 euro aftrekken en 6 euro overmaken voor de laatste 5 dagen van 2019 :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets