× Forum voor alles over de 400 serie, behalve de technische zaken. Offtopic dingen graag in het algemene V3C Café!

1990 460 GLE

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-03-2014 13:42 #942900 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1990 460 GLE

volvofiel;226471 schreef : Dankje!
Toevallig heb ik er afgelopen weekend nog 170 km/h mee gereden. Moeders gebruikt de auto alleen voor de boodschappen en andere korte ritjes dus eens in de paar maanden moet 'ie even schoongebrand worden. Eerst op de A18 even de olie opwarmen en vervolgens op de Duitse 3 even blazen.
Het was nog niet plankgas trouwens... :)


Sinds ik een olietemperatuur meter heb kost dat een hele hoop moeite.. Op de snelweg wordt de olie van een standaard 340 alleen maar koud :hmmz2:.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-03-2014 17:22 #942901 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1990 460 GLE

brahov;226504 schreef : Sinds ik een olietemperatuur meter heb kost dat een hele hoop moeite.. Op de snelweg wordt de olie van een standaard 340 alleen maar koud :hmmz2:.


Bij mijn V40 is dat niet anders, heb af fabriek info center, olie temperatuur komt meestal alleen op na een stuk rijden en dan de stad in rij of voor een verkeerslicht sta.
Zelfs bij 190 van de zomer bleef ie op cold staan.....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
07-03-2014 11:43 #942911 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1990 460 GLE

vaulvau;226505 schreef : Bij mijn V40 is dat niet anders, heb af fabriek info center, olie temperatuur komt meestal alleen op na een stuk rijden en dan de stad in rij of voor een verkeerslicht sta.
Zelfs bij 190 van de zomer bleef ie op cold staan.....


Best slecht eigenlijk, als je nooit de ideale temperatuur bereikt heb je ook nooit perfecte cilindersmering... Ben benieuwd of mijn idee om een provisorische isolatie toe te passen zal werken.

Ik hoop dat als ik de carterpan afscherm van rijwind dat de koelribben hun werk niet meer doen en dat de olie dus netjes op temperatuur komt en dan ook weer niet te heet wordt.. Iemand ooit al zoiets gemaakt voor onze auto's?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
07-03-2014 15:34 #942912 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1990 460 GLE
Meetpunt is gewoon verre van ideaal. Mooiste is om het te meten bij het olie filter, nou zit bij de V40 het oliefilter ook voorop het carter...... anderzijds, je bent zeker van goede koeling van je olie ;)

Water temperatuur is in de zomer keurig 70+ in de winter amper 62..... fan slaat netjes aan bij 99 graden, ik hou het erop dat het typisch iets volvo is.
Bij mijn BMW had ik in eerste instantie ook de olie temperatuur sensor in het carter, die kwam ook niet hoger dan 60 dan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-03-2014 07:00 #942993 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1990 460 GLE

vaulvau;226516 schreef : Meetpunt is gewoon verre van ideaal. Mooiste is om het te meten bij het olie filter, nou zit bij de V40 het oliefilter ook voorop het carter...... anderzijds, je bent zeker van goede koeling van je olie ;)

Water temperatuur is in de zomer keurig 70+ in de winter amper 62..... fan slaat netjes aan bij 99 graden, ik hou het erop dat het typisch iets volvo is.
Bij mijn BMW had ik in eerste instantie ook de olie temperatuur sensor in het carter, die kwam ook niet hoger dan 60 dan.


Kapotte thermostaat? Klinkt verreweg van ideaal die watertemperatuur zoals hierboven beschreven.
Mijn watertemp (in het blok) is altijd strak ??n temperatuur, ik meet het ook in de radiateur waardoor de werking van de thermostaat mooi te zien is door de schommelingen met hoeveelheid rijwind.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-08-2014 15:47 #950051 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1990 460 GLE
Lange tijd stil geweest hier. Er is eigenlijk ook vrij weinig te melden.
In april belde moeders op dat ze bij het schakelen een klap had gehoord, ineens niet meer kon schakelen en het koppelingspedaal op de grond was gevallen.
Auto naar huis gesleept (ze was pas 500 meter weg, gelukkig), bleek de koppelingskabel geknapt. Was even een klusje, maar de volgende dag zat de nieuwe er weer op en kon moeders weer rijden.

Verder zijn er nog 4 nieuwe Michelin Energy Savers onder gekomen, de oude werden wel erg droog (12 jaar oud).

Voor komende maand staan de remmen op het programma. In de tijd dat we hem hebben is hier niets aan gedaan, ik heb alleen een keer een wielremcilinder vervangen. De remschijven worden wat dunnetjes en de remmen worden ook wat sponzig, hoogste tijd dat hier wat aan gebeurt.
Dus:
- nieuwe schijven voorzijde
- nieuwe remblokken voorzijde
- nieuwe remslangen voor en achter
- preventief de remklauwen reviseren (als ik dan toch bezig ben...)
- nieuwe wielremcilinders
- indien nodig nieuwe remvoeringen

Komende week wil ik de delen gaan bestellen, tijd om de Volvo-dealer maar weer eens te bezoeken. Monteren lijkt me goed te doen.
Verder zijn er nog wat andere dingetjes, kleinigheden. De interval van de ruitenwisser is dement geworden (de ene keer helemaal niets, dan ineens 3x achter elkaar, continu wissen, weer uit etc.), de knopjes van de kachelschuiven zijn zombies geworden, seinen met grootlicht kan niet meer etc.
Daarom ben ik op zoek naar een onderdelenboek voor de 400-serie. Als iemand er nog eentje weet of heeft.... ik hou me aanbevolen! Dan kan ik zelf de onderdeelnummers opzoeken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-08-2014 19:33 #950057 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic 1990 460 GLE
Joost, ten dele gereviseerde remklauwen (zeer waarschijnlijk voor een 440/460) heb ik hier nog liggen, zal ik ze meenemen naar de VKB?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-08-2014 20:01 #950058 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1990 460 GLE
Dat mag natuurlijk altijd.
Ik weet zo uit mijn hoofd niet of het de juiste zijn (er zijn 3 verschillende remklauwen op de 440/460 geleverd), maar afhankelijk van de prijs heb ik zeker interesse.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-08-2014 20:18 #950060 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic 1990 460 GLE
Prijs...meh...doe ik niet aan :nono:

Kijk maar of je er wat aan hebt, ik in ieder geval totaal niks, noppes, nada :nono:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-08-2014 21:13 #950063 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1990 460 GLE
Dat is natuurlijk helemaal mooi, bedankt alvast Wouter!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets