EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto

Lees meer
12-09-2016 16:37 #163414 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Wow Lars, wat een mooi werk. Nu moet je voor de grap eens even 10 of 15 bladzijdes terug gaan en het laswerk vergelijken. Die curses heeft echt een meester van je gemaakt, heel mooi. En nu door pakken en geen andere combies meer gaan bekijken :)

Groeten, Rob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-09-2016 16:51 #163415 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Thanks Rob!
Op die cursus heb ik echt veel geleerd, ik kan het iedereen aanraden.
Mijn top opbrengsten:
- Beter afgesteld lasapparaat (booglengte op +3V geeft betere inbranding, plattere lasbulten en dus minder slijpwerk)
- 3M Cubitron spullen zijn top! Ik wil nooit meer iets anders. Zo'n Cubitron schijf met de kopse kant werkt echt super
- Combinatie van Clean&Strip op haakse luchtslijper, Cubitron schuurband op luchtvijl en finishing touch met fiberschijf werkt snel en fijn
- Markeer afgerond werk met Zinc coat / Inox spray. Goed voor de bescherming en het oog wil ook wat dus goed voor de motivatie en zichtbaarheid voortgang
Zou het laswerk van 15 pagina's terug nog goed genoeg zijn of is dit de nieuwe norm ;)
Ha ha, ik ga gewoon lekker verder.
Nu maar hopen dat er op de VKB geen keiharde, roestvrije en onverprutste combi voor weinig te koop staat ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-09-2016 17:52 #163417 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Mooi werk Lars. Nu je binnenscherm met bovenbalkje nog "even"; wat ik me daarbij afvraag is hoe je de juiste maat daarvan bepaalt, is het geheel nog stijf genoeg -of genoeg ondersteund- om dat gat gewoon op te kunnen vullen? Als je een half centimetertje mis zit wordt 't lastig om je voorscherm en deur netjes te stellen lijkt me. Zal best goed komen, maar ik vraag het me gewoon af.
En die keiharde onverprutste Combi "voor weinig" kom je pas tegen als je helemaal klaar bent ;)

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-09-2016 18:09 #163419 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Dank!
Hij staat inmiddels weer even op de mover in plaats van in het spit. Dan komt het qua stijfheid wel goed.
Ik ga de hele neus incl. deur opbouwen om de positionering goed te krijgen.
Zoals de huidige erin zit klopt het sowieso niet namelijk dus daar heb ik niks aan qua uitgangspunt.
Dus dat wordt nog heel wat passen, meten, opbouwen en afbouwen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-09-2016 18:55 #163422 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Oké, wederom een tijdrovend klusje dus; maar ja, je kan t maar één keer goed doen dus neem je tijd. Succes!

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-09-2016 21:24 #163518 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Inmiddels ben ik begonnen met het opbouwen van de neus. Dat is maar goed ook, want mijn nieuwe front paste er niet eens zondermeer goed tussen. Ik loop tegen een probleempje aan met de motorkapscharnieren.
Links trekt hij de kap in dichte stand niet voldoende naar beneden.



Ik kan hem met de hand dan nog wat nadrukken. Standaard zijn de sleuven niet afdoende om hem dan wel goed dicht/passend te krijgen.
In mijn achterhoofd wist ik dat Jan hetzelfde probleem had gehad (was wel even een heel eind terug lezen in zijn topic, maar oh, wat is dat een handig naslagwerk).
Jan schreef na het toevoegen van een stapel ringen aan de voorzijde:

Ik laat de gedachte nog even gaan over een (technisch) fraaiere oplossing dan een stapel ringen.
In elk geval heb ik nu een richting waarin ik moet denken

Hoe zou die technisch fraaiere oplossing eruit kunnen zien?
a) Een zo spelingsvrij mogelijk scharnier pakken
b) De 'richel' waar het boutje in gaat een beetje anders zetten
Mogelijk zijn de bevestigingspunten bij mij wat verbogen toen de kap per ongeluk wat zakte terwijl ik alleen de voorste boutjes erin had.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-09-2016 21:37 #163519 door Dick Spieard (GAST)
Beantwoord door Dick Spieard (GAST) in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Hetzelfde probleem had ik ook bij mijn vorige amazon, er zat te veel speling op de motorkapscharnierpunten. Een andere scharnier zonder speling gemonteerd en het probleem was opgelost.
Door de 2 veren is het moeilijk om de scharnier op speling te controleren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-09-2016 21:49 #163522 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Dank, goed om te horen dat dat voor jou heeft gewerkt.
Het filmpje van Jan van een scharnier zonder de veren erop liet dat ook al zien.
Eens kijken of het lukt om op een of andere manier toch speling te kunnen meten met de veren erop.
Dan op zoek naar een setje van twee goede in de voorraad of anders op de beurs.

Ik heb net de kap nog even bekeken en die is/lijkt niet ontzet dus het probleem zit dan vermoedelijk toch in het scharnier.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
17-09-2016 19:14 #163541 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Ai, ik ben helemaal vergeten een oud scharnier mee te nemen vandaag, ik heb namelijk het idee dat er nog wel wat "te versieren" valt met onze scharnieren.
Ik ben ook nog niet verder gegaan sinds het filmpje dat jij aanhaalde dus het krijgt zeker nog mijn aandacht.

Groet Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-09-2016 23:50 #163550 door 14517-dummy
Beantwoord door 14517-dummy in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Hetzelfde probleem had mijn amazon, motorkap niet goed sluitend te krijgen, oneindig afstellen enzovoorts.
Uiteindelijk kap gedemonteerd, scharnieren in gesloten stand geduwd, toen bleek de bovenste bevestiging van de scharnieren niet parallel te zijn met elkaar, een scharnier waarschijnlijk verbogen door een vroegere schade.
uitrichten en opnieuw proberen, afgesteld en kap goed sluitend.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.