× Hier kun je een bericht plaatsen zonder te moeten registreren.

bedenking bij afgekeurde wagen - chasis gelast

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
12-02-2013 21:53 #923816 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic bedenking bij afgekeurde wagen - chasis gelast
Hoe werkt dat in Belgi? met herkeuring. Je hebt nu een rode stempel meegekregen? Dat betekend in Belgi? een rijverbod. Ik ken het wel hoor, in zo,n hal, eerst uitlaatgassen, dan de lampen schokdempers test, jawel, je komt met rotte dempers Belgi? niet in, veel strenger dan bij ons, en zo,n wrik test met de wielen, die apk is echt veel strenger. Al zeggen ze dat het steeds meer gelijk wordt... Als je een Belgische import 340 koopt, die door de automobielinspectie is goedgekeurd zit je wat betreft carrossorrie goed!

Leuk voorbeeld, sommige van u kent mijn auto. Die van mij is typisch een gevalletje van vooral niet invoeren naar Belgi?. En hier komt die vlot door de APK. Sterker nog maar dat is jarengelden want familie woont daar van mij, ik was daar in Turnhout en toen hadden ze blijkbaar ook NL APK. Mijn wagen werd door die keuringsman snel als voorbeeld gegeven ik vertelde zie je daar die auto staan hoeveel er aan gelast is, daar die balk en daar die balk ect, terwijl ik hem niet eens kwam keuren. Maar dat was dus zo,n geval die in Belgi? dik was afgekeurd, en bij ons niet. Had vooral met het laswerk wat overal zat te maken, en met de schokdempers....

Die eisen zijn dus echt wel verschillend, al zullen ze de laatste jaren wat dichter naar elkaar gegroeid zijn. De APK is echt zo streng nog niet!

Je kunt hem niet terug nemen als je hem in Nederland keurt, in Belgi? wordt de auto opnieuw gekeurd al zit er net nieuwe apk op! Ik denk overigens wel, dat als dit het is hij in NL goedgekeurd gaat worden die kans acht ik zeer, zeer groot. Je kan hem dus invoeren in NL, met kenteken maar dan moet je hem dus verkopen aan een hollander. Dat is wellicht goedkoper dan de schreder.

Er zijn trouwens wel meer dingen die je echt niet mag lassen, veerschotels en dergelijke.

Kan iemand mij het volgende uitleggen?

Stel ik rijd in een wagen de mijne om hem in Turnhout te keuren volgens NL apk. Wordt goedgekeurd, echter zou volgens de APK in Belgie zeker afgekeurd moeten worden. Ik wordt aangehouden door de politie in Belgie in poppel, die zegt allee die wagen van u, is een gevaar op de weg voldoet niet aan de technische vereiste...

Kan dit? Of is de APK, ongeacht dat deze minder streng kan zijn in een ander EU land, dan toch bindend?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
12-02-2013 22:23 #923820 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic bedenking bij afgekeurde wagen - chasis gelast
Je apk is gewoon overal geldig, anders zou je je auto onderweg 3x moeten laten keuren als je in Spanje op vakantie gaat :hmmz:

Mijn ervaring is echter dat de Belgische politie sowieso niet zo goed weet wat men met Nederlandse voertuigeisen moet doen. Ik ben een aantal jaar met een opgevoerde scooter door dat land naar school gecrost, en een paar keer aangehouden waarbij men mij liet gaan uit onwetendheid...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-02-2013 22:40 #923823 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic bedenking bij afgekeurde wagen - chasis gelast
Misschien wat verwarrend. Maar ik dacht dat er nu een pilotproject loopt waarin: Nederlandse auto's in Belgi? en Spanje gekeurd mogen worden. Andersom mag dat niet heb ik begrepen.

Ik doe altijd het gehele handje vervangen. Het is gehele deel om de balk heen. Ik maak de lassen in nagenoeg dezelfde puntlasgaten als van de fabriek. Goed, vol en een vlakke las aanbrengen en dan kraait er geen haan meer naar.

Je ziet aan de foto's duidelijk dat het een reparatie is met enige creativiteit. Over de kwaliteit en sterkte kan ik geen uitspraken doen.

Dan is er nog een ander punt. 9 van de 10 keer dat ik de balk er onder vrij maak, dan blijkt deze ook verzwakt of weggeroest.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-02-2013 09:10 #923834 door Robbert Jan Veraa
Beantwoord door Robbert Jan Veraa in topic bedenking bij afgekeurde wagen - chasis gelast
De politie mag een wagen altijd van de weg halen als ze die als een gevaar beschouwen. Vergeet niet dat de APK/MOT/Belgische keuring een momentopname is die enkel de toestand weergeeft van de wagen op het ogenblik van keuring. Cru gesteld mag je een Nederlandse APK laten uitvoeren in Turnhout volgens de veel zwakkere Nl eisen en hoef je niet verbaasd te zijn als je een km verderop door de politie van de weg wordt gehaald wegens een kapotte knalpot.....

Erik;211628 schreef : Misschien wat verwarrend. Maar ik dacht dat er nu een pilotproject loopt waarin: Nederlandse auto's in Belgi? en Spanje gekeurd mogen worden. Andersom mag dat niet heb ik begrepen.


Inderdaad, de Belgische overheid heeft geen vertrouwen in de Nl keuring mede omdat deze niet door een onafhankelijke instantie wordt gedaan m.a.w. in Nl kun je te gemakkelijk gematst worden.

Erik;211628 schreef : Ik doe altijd het gehele handje vervangen. Het is gehele deel om de balk heen. Ik maak de lassen in nagenoeg dezelfde puntlasgaten als van de fabriek. Goed, vol en een vlakke las aanbrengen en dan kraait er geen haan meer naar....Dan is er nog een ander punt. 9 van de 10 keer dat ik de balk er onder vrij maak, dan blijkt deze ook verzwakt of weggeroest.

Inderdaad een goede mogelijke oplossing die in B ook te doen zou zijn geweest voor de eerste keuring...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
13-02-2013 12:22 #923845 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic bedenking bij afgekeurde wagen - chasis gelast
Ik kan het me wel voorstellen dat er afgekeurd is als ik de foto's bekijk, de lasnaden lijken niet erg goed en zijn zo-wie-zo niet afgewerkt. Je moet altijd proberen lasnaden te meer laten vloeien zodat ze niet op het materiaal staan.
Afwerking is ook een punt van aandacht, de naden in deze foto zeggen eigenlijk genoeg:
imageshack.us/photo/my-images/17/dsc01651t.jpg/

Ik heb nog een 5 deur 340 [bj '91] met Belgische papieren staan maar hoe die van onder uitziet weet ik niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-02-2013 14:32 #923852 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic bedenking bij afgekeurde wagen - chasis gelast
Keuring in Belgi? is altijd afwachten... veel met goodwill te maken is mijn ervaring. Ook al veel gedoe gehad, vooral met de Daf dan. Vb 6 jaar goedgekeurd met "foute" banden = 145/14 ipv 134/14, daarna een paar jaar rode kaart voor die 145/14 banden, vorig jaar weer groene kaart... Heb ooit zelfs een opmerking gekregen omdat de achteruitrijlampen niet werkten; staan er zelfs geen op de auto...

Volgens mij heb je gewoon pech gehad dat de reparatie in die opvallend lichte zinkkleur is gespoten geweest. Je kan bij je keuringsstation (vroeger toch) de uitleg krijgen wat er op welke manier kan en mag gelast worden.
Ik hoop dat je dit in orde krijgt en met de auto kan gaan rijden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-02-2013 15:27 #923855 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic bedenking bij afgekeurde wagen - chasis gelast
Dit keuringsgedoe (die persoon die het attest moet afgeven in deze kwestie) is het zoveelste voorbeeld van hoe een mens gedegradeerd kan zijn: handelen als een machine. (Otto Adolf) Eichmann (1906 ? 1962) handelde ook als een machine.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-02-2013 16:03 #923861 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic bedenking bij afgekeurde wagen - chasis gelast

Spurt;211660 schreef : (Otto Adolf) Eichmann (1906 ? 1962) handelde ook als een machine.


Dat is maar wat hij beweerde om maar niet verantwoordelijk te worden gehouden voor zijn daden. Maar leuke vergelijking. Ik wacht met smart op de reacties :yummie:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-02-2013 16:26 #923867 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic bedenking bij afgekeurde wagen - chasis gelast
Ja in Belgi? werken sommige dingen net iets anders. Voorbeeld, ik ben ook wel eens een aantal keren meegeweest met de Belgische inspectie omdat dit leuk is. Zo,n hele grote hal, en dan rijd je gewoon door zoals ik vertelde en controleren verschillende mensen je wagen, dus niet 1. De een doet de lampen, de andere de co, de andere de schokdempertest ect ect.

Zegt die man, allekus co is niet goed. Is hij net koud uwe wagen? Ja... Ja amahlola zo warm gereden als het maar zijn kan. Hij zat er ook maar net boven daar niet van. Het is ook het eerste wat ze in die hal controleren, en de ruitenwissers dacht ik samen ermee. En de papieren. Kijk ik NL is dat gewoon afkeur he, vergis je daar niet in. Met andere woorden de eisen zijn in Belgie strenger op papier, de uitvoering wil nogal verschillen.

Je het is die kleur. Als je dat dicht had gesmeerd met plamuur, over de lasnaad, dikke laag tectyl erover en niet alleen dat maar veel uitgebreider, dan had hij het denk ik niet gezien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-02-2013 17:10 #923874 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic bedenking bij afgekeurde wagen - chasis gelast

Spurt;211660 schreef : Dit keuringsgedoe (die persoon die het attest moet afgeven in deze kwestie) is het zoveelste voorbeeld van hoe een mens gedegradeerd kan zijn: handelen als een machine. (Otto Adolf) Eichmann (1906 ? 1962) handelde ook als een machine.



ah, de eerste Godwin . nog vrij snel moet ik zeggen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets