× Hier kun je een bericht plaatsen zonder te moeten registreren.

Motortype en carburateur

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-06-2012 12:27 #909887 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Motortype en carburateur
Inmiddels heb ik de Dir 109 en Renix 412B (B stond niet op lijstje?) + BDP sensor, alles uit dezelfde b14.4e, tevens het blokje gered van het omsmelten.
Hoe de Renix aan gesloten wordt heb ik hier ook gevonden, dank u.

Het vliegwiel is het probleem.
Het variomatic-vliegwiel met de Renix erop is daardoor 1,5cm breder/dieper dan het estafette vliegwiel, waardoor de drukgroep 1,5 cm verder in het koppelingshuis schuifd.
De drukgroep vd estafette kun je zo op het 340 vliegwiel schroeven.
Is het schakel-vliegwiel misschien minder diep?

Ik heb er al over nagedacht om het vario vliegwiel uit te frezen, zodat de drukgroep er verdiept zou inzetten, dan ga ik echter door het materiaal heen, omdat de andere kant van het vliegwiel schuin wegloopt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-06-2012 20:46 #909903 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Motortype en carburateur
je kunt dit het beste oplossen dmv een trigger wheel zoals anjo hierboven aangaf

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-06-2012 23:21 #909910 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Motortype en carburateur
Ja, waarschijnlijk wel, maar mooier zou zijn met het volvo vliegwiel met Renix erop.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-06-2012 23:49 #909911 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Motortype en carburateur
handbak vliegwiel is pakweg 3x zo dik, mooiste oplossing blijft echt gewoon een triggerwheel op je krukaspoelie, drukgroep zit ook echt verzonken in het vliegwiel ipv ertegenaan zoals bij het CVT vliegwiel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-08-2012 20:37 #914767 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Motortype en carburateur
Ik heb een nette oplossing gevonden, het triggerwheel op de krukaspoulie vond ik net een "grasmaaier".
Inmiddels heb ik een vliegwiel van een R5Tx of Ts, (waarschijnlijk zijn beide gelijk), met Renix patroon erop.
Het is een tandpatroon, waarvan de tanden en het gat ertussen precies dezelfde afmetingen hebben als op die het vliegwiel van de B14. Enige verschil is dat de brede tand smaller was en het gat ernaast breder dan bij de Volvo.
De breedde tand heb ik bijgelast tot 40,5mm, zoals bij de b14 en daardoor heeft het gat ernaast ook weer de volvo breedte gekregen.
Tevens is het patroon op het vliegwiel verschoven tov de b14, dat houdt in dat je de bdp sensor op een andere plek moet situeren. Na wat meten heb ik in het R12 koppelingshuis een gat gemaakt voor de bdp sensor. Gelukkig had ik een b14 koppelingshuis, dat vergemakkelijkte de zaak.



B14 met koppelingshuis van de R12 en 5 versnellingsbak NG1 van de Fuego.
Het r12 koppelingshuis kun je zo aan de b14 vastschroeven.
Een uitdaging wordt nu een schakelmechanisme te maken met trekdraden. Orgineel zat de pook midden in de versnellingsbak.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-08-2012 21:08 #914770 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Motortype en carburateur
nou.. dat heb je wel heel netjes opgelost zo!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
21-08-2015 18:45 #958213 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Motortype en carburateur
Het projekt is bijna klaar, maar nu een probleem. Er zit water in de olie.
Een jaar geleden heb ik de voetpakkingen van de cilinderbussen vervangen een nieuwe koppakking erop en zo heeft ie gestaan, tot twee weken geleden.
De radiator gevult en 20 minuutjes laten lopen en de kopbouten nagetrokken. Daarna diverse keren nog gestart.
Tijdens oliecheck zat er witte drab aan de peilstok.
De kop is er weer af en de carterpan onderuit. De rand van de carterpan zat vol witte drab Ik heb het idee dat de cilinderbussen te hoog uitsteken en daardoor de rest van de kop niet goed afdicht.
Hoe hoog moeten/mogen de cilinderbussen uitsteken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-08-2015 21:07 #958214 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Motortype en carburateur
Niet, die moeten gelijk liggen met het onderblok.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
21-08-2015 23:35 #958216 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Motortype en carburateur
Dat is zeker niet het geval, je voelt dat de bussen iets boven het onderblok uitsteken.
Ik zal er een rij opleggen en dan meten.
Wat ik me nog kan herinneren, heb ik dunne flexibele rubberen ringetjes gebruikt voor de afdichting aan de onderkant van de cilinderbussen. Die zaten in een pakkingset.
Zijn die soms in verschillende diktes?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-08-2015 19:39 #958263 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Motortype en carburateur
Er zat flink wat roest op de plek waar de cilinderbussen liggen op het onderblok.
Ik weet zeker dat, voordat ik de bussen toen erin heb geplaatst die plek heb schoongeschuurd.
Een verklaring kan zijn dat m'n momentsleutel heen was, hij klikte, maar bij veel minder moment. Waarschijnlijk was de kracht niet genoeg om de bussen omlaag te drukken.
Na het verwijderen van de roest heb ik met de bussen weer erin gedaan, met een extra randje vloeibare pakking, daarna de kop aangetrokken met de nieuwe momentsleutel. Een nacht laten staan en toen de kop weer verwijdert. De bussen zaten nu gelijk met de bovenkant van het onderblok.
Bussen weer gedemonteert en daarna alles weer gemonteert. Dubbel op natuurlijk, maar wel goed voor de gemoedrust.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets