Project: B204GT in een 360

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
07-07-2008 23:06 #718907 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Project: B204GT in een 360

Volvo 740TIC;61469 schreef : Vandaag is de B204 uit de 740 gekomen. Volgens mij hebben we vast wel ergens een bedradingsschema, zal morgen even bellen om te zien of dat er ook digitaal is.
Het is wel een blok waarbij de electronica enorm belanrijk is! Vooral zaken als TCU en EGT maken het pittig.


Belangrijkste van de kabelboom is dat je eerst helemaal uitpluist hoe het elektrische gedeelte werkt. Draadje voor draadje uitzoeken welke waarvoor dient. Het is een heel gepuzzel, maar op deze manier heb ik het ook gedaan bij m'n 343T.
Ik kan nu precies zeggen waar elk draadje voor dient, en da's een must om te weten bij het zoeken van storingen. Verder weet je zo ook dat alles 100% goed zit aangesloten straks.
Succes ermee!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-07-2008 10:30 #718933 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Project: B204GT in een 360

Ovlov 3.6L;61558 schreef : Belangrijkste van de kabelboom is dat je eerst helemaal uitpluist hoe het elektrische gedeelte werkt. Draadje voor draadje uitzoeken welke waarvoor dient. Het is een heel gepuzzel, maar op deze manier heb ik het ook gedaan bij m'n 343T.
Ik kan nu precies zeggen waar elk draadje voor dient, en da's een must om te weten bij het zoeken van storingen. Verder weet je zo ook dat alles 100% goed zit aangesloten straks.
Succes ermee!



Bedoelde niet zozeer dat we er moeite mee hebben (alhoewel je wel schrikt als je de 16vt bekabeling ziet) maar wilde meer wijzen op de extra onderdelen als EGT en TCU die h????l erg belangrijk zijn voor de prestaties van de motor en zeer specifiek zijn voor het management en het blok.
Als je de EGT sensor molt of hij al defect is, kun je wel eens behoorlijk gaan schrikken als je de prijs hoort en er zijn weinig andere opties (aftermarket) die met de ecu werken.

Aan een B204FT/GT zitten heel wat meer kabels/sensoren en controllers dan aan een B18FT:) (over alle airco en abs crap nog maar te zwijgen). Daar komt ook nog eens bij dat deze motor zo zeldzaam is dat zelfs vadis niet weet wat het ermee moet. Bij sommige onderdelen krijg je gelijke nummers als voor een FK en dergelijke. Wij hebben onderdelen bij de dealer besteld en wachten er nu al 3 maanden op, sommige dingen hebben ze niet eens meer (ook niet in zweden) en moeten ze nieuw maken. Leuk blokje zo'n B204GT maar als je hem goed wilt onderhouden heb je er financieel een flinke kluif aan.

Terug naar de kabelboom: Bij een 240 zit alles mooi gescheiden (net als bij een 440 toch?) die heeft een aparte motorkabelboom, dan kun je de motor eigenlijk bijna standalone aanlsuiten. Ook goed bruikbaar als je een B230F/FB/FK/FT in een 360 wilt leggen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-07-2008 18:03 #718992 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Project: B204GT in een 360
Wat betekenen die EGT en TCU eigenlijk? Wat doen die sensoren?

De 460 heeft in principe een aparte motorkabelboom ja. Bij mij zaten er ook wel wat dingetjes van de airco enzo doorgewikkeld, maar dit viel alles mee.

Ik geloof gerust dat jouw blokje een stuk moeilijker is.
Ik ben dan ook maar een stagiair op dat gebied :+

Ik ga geloof ik van dit topic nog heel wat leren :yesyes:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-07-2008 19:41 #719000 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Project: B204GT in een 360
Turbo Control Unit

EGT = exhaust gas temperature???

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-07-2008 23:01 #719033 door Frank de Boer
Beantwoord door Frank de Boer in topic Project: B204GT in een 360
Vanavond weer eventjes bezig geweest met het blok.

Heb de dynamo, aircopomp en stuurpomp van de linkerkant van het blok gehaald. Rechts heb ik de uitlaat en turbo gedemonteerd. Aan de voorkant heb ik de poelies verwijders en de afschermkappen van de distributie losgemaakt.
Daar viel me gelijk iets op, dat alles onder de olie zat. Is niet goed te zien waar het vandaan komt maar ga toch alle keeringen en pakking vervangen dus het word opgelost.

Heb maandag al een aantal onderdelen besteld voor de motor. Pakkingen van spruitstukken en carterpan. Keeringen van krukas en nokkenassen. Distributieriem en spanrol. Heb nog een paar dingetjes nodig maar die hebben ze hoogstwaarschijnlijk wel op voorraad. Als het goed is zijn de bestelde onderdelen morgen al binnen, dus met levertijd geen last (hoop ik dan maar).

Ook heb ik al een aantal schema's in bezit van de b204gt en van een 940 uit 1994 (via vadis). Weet niet of dat een vergelijkbaar schema is??
Heb het schema van b204gt al gedeeltelijk uitgepluisd naast de kabelboom. Alle componenten uitgezocht wat wat is. Is wel een hoop werk, maar krijg er wel iets voor terug :D:D



Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-07-2008 09:51 #719069 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Project: B204GT in een 360

Ovlov 3.6L;61643 schreef : Wat betekenen die EGT en TCU eigenlijk? Wat doen die sensoren?

De 460 heeft in principe een aparte motorkabelboom ja. Bij mij zaten er ook wel wat dingetjes van de airco enzo doorgewikkeld, maar dit viel alles mee.

Ik geloof gerust dat jouw blokje een stuk moeilijker is.
Ik ben dan ook maar een stagiair op dat gebied :+

Ik ga geloof ik van dit topic nog heel wat leren :yesyes:


Achja ik heb geen B18FT in mijn 340 he, jij wel:D Ik denk dat je als stagair momenteel met een leukere wagen bezig bent dan ik. (De 760 is immers niet van mij he, ik help alleen met lomp demonteren:D)Binnen de groep sleutelaars hier in de buurt ben ik ook zeker weten niet het electronische genie:yeah:.

Ik weet zelf nog steeds niet wat voor auto het als "project" gaat worden. Grillige waterman, onderdelen genoeg voor 5 verschillende wagens, plannen zat, maar steeds weer andere plannen en de daarbij behorende volvo's.

De versie LH2.4 op de 16vT is heel mooi, een echt compleet en rond/gesloten systeem. Stuk beter dan op een FK. Je kunt er een hoop vermogen mee ondersteunen.
TCU is in principe te vergelijken met een EBC, EGT is inderdaad een uitlaatgas temperatuur meter. Als de temperatuur te hoog wordt regelt het systeem de ontsteking, inpsuiting en de boost bij.

Voor het 16vT blok zijn er al: penta nokkenassen, 960 gasklep, 680cc injectoren (e85), 3" uitlaat, chip is onderweg, turbo blijft voorlopig nog even standaard, andere ic etc. 300PK mag geen probleem zijn, de turbo zal waarschijnlijk bij 310 behoorlijk begrenzend zijn.

Ook wij hebben met een 30 000 kilometer oud blok ondervonden dat de seals/pakkingen snel gaan lekken. Zelfs de krukaskeerring:S Het blok is net 30 000 kilometer oud:grr2:. Daarom zijn er op voorhand ook al alle pakkingen en keerringen besteld. Lange wachttijd en behoorlijk duur.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-07-2008 14:30 #719140 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Project: B204GT in een 360
krukaskeerringen zijn van rubber, en kunnen snel wegslijten als het rubber verhard is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-07-2008 18:10 #719168 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Project: B204GT in een 360

Volvo 740TIC;61724 schreef : Achja ik heb geen B18FT in mijn 340 he, jij wel:D Ik denk dat je als stagair momenteel met een leukere wagen bezig bent dan ik. (De 760 is immers niet van mij he, ik help alleen met lomp demonteren:D)Binnen de groep sleutelaars hier in de buurt ben ik ook zeker weten niet het electronische genie:yeah:.

Ik weet zelf nog steeds niet wat voor auto het als "project" gaat worden. Grillige waterman, onderdelen genoeg voor 5 verschillende wagens, plannen zat, maar steeds weer andere plannen en de daarbij behorende volvo's.

De versie LH2.4 op de 16vT is heel mooi, een echt compleet en rond/gesloten systeem. Stuk beter dan op een FK. Je kunt er een hoop vermogen mee ondersteunen.
TCU is in principe te vergelijken met een EBC, EGT is inderdaad een uitlaatgas temperatuur meter. Als de temperatuur te hoog wordt regelt het systeem de ontsteking, inpsuiting en de boost bij.

Voor het 16vT blok zijn er al: penta nokkenassen, 960 gasklep, 680cc injectoren (e85), 3" uitlaat, chip is onderweg, turbo blijft voorlopig nog even standaard, andere ic etc. 300PK mag geen probleem zijn, de turbo zal waarschijnlijk bij 310 behoorlijk begrenzend zijn.

Ook wij hebben met een 30 000 kilometer oud blok ondervonden dat de seals/pakkingen snel gaan lekken. Zelfs de krukaskeerring:S Het blok is net 30 000 kilometer oud:grr2:. Daarom zijn er op voorhand ook al alle pakkingen en keerringen besteld. Lange wachttijd en behoorlijk duur.


Ach hopelijk is het niet m'n laatste volvo-project, maar zeker wel leuk en haalbaar om mee te beginnen!

Ik zie wel dat je heel wat kennis bezit over tuning enz.
Heb je je al voorgesteld in het kennismakingstopic?
Ben weleens benieuwd hoe je aan al die kennis komt en wat je allemaal uit hebt gefreten op het gebied van auto's ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-07-2008 17:26 #719535 door Frank de Boer
Beantwoord door Frank de Boer in topic Project: B204GT in een 360
Vanmiddag weer met het blok bezig geweest. Heb de steunen van de dynamo ed verwijderd. Distributie helemaal uit elkaar gehaald. Gelijk de balansassen eraf gehaald.
Daarna heb ik het blok helemaal schoongespoten met warm water en ontvetter. Werkt een stuk makkelijker gelijk.

Daarna drooggespoten en begonnen met de distributie te monteren. Het was best lastig om hem goed op tijd te krijgen (stond hij trouwens niet, 1 tand verkeerd). Maar uiteindelijk toch gelukt. Alle kappen schoongemaakt en gemonteerd. Keeringen heb ik trouwens ook vervangen, van de krukas en nokkenassen. Nu zit alles weer netjes op zijn plek.

De balansassen gaan er dus niet op terug maar moest toch de gaten afgedicht hebben. Daarom heb ik de assen in stukken geslepen. Daarna de gaten waar de olie doorheengaat dichtgelast en nog extra kit ertussen zodat ik zeker weet dat ze dicht zijn. Daarna weer gemonteerd en ook weer opgelost. Zie foto.

Toen heb ik het inlaatspruitstuk even gedemonteerd om alle na te kijken en de pakking te vervangen. Dit ging er makkelijk, makkelijker dan bij de 360 vind ik zelf. Alles bleek goed dus weer monteren.

Nu moet ik nog op een paar onderdeeltjes wachten voordat het uitlaatspruitstuk, turbo en vliegwiel er weer op kunnen. Daarna kan hij in de auto geplaats gaan worden. Hoop dat ze er snel zijn.







Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
12-07-2008 18:19 #719545 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Project: B204GT in een 360
Dus dan kan ik de FB binnenkort overnemen:D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets