dubbele carburateur

Lees meer
28-05-2008 22:22 #627519 door Anjo van den Akker
dubbele carburateur is gemaakt door Anjo van den Akker
nou kwam ik net weer met een mooi idee, omdat ik sinds een half uurtje geleden een 2e weber carburateur in huis heb.

dubbele weber 32 dir dmv een 2 naar 1 spruitstuk op het originele spruitstuk gemonteerd, luchtfilterhuis aanpassen: 2 aanzuigbuizen bovenop de carbs, 2 naar 1 verloopstuk maken, aftakking voor emvk en een filter naast de accu.
gasstang doorverbinden. tot nu toe lijkt het me allemaal met wat geduld aardig te doen. echter krijg je dat aardig afgesteld? en valt er op die manier wat vermogen te winnen (10-30 pk) t lijkt me een mooi tussenprojectje voordat ik de complete aandrijflijn wil veranderen.. is het te doen of wie helpt mij uit m'n dromen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-05-2008 22:52 #712278 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic dubbele carburateur
Ik heb er ook over nagedacht en het serieus overwogen..

Maar time/efford is zeer laag zeg maar. Misschien dat je 10 pk wint, in een gunstig geval.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-05-2008 23:06 #712281 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic dubbele carburateur
De weber 32 DIR carburateur is daar in principe niet geschikt voor; die is echt ontworpen voor motoren tussen 1200 en 1700 cc.

dus 2 stuks op 1 1400 motor, heb je eigenlijk 2 carburateurs die berekend zijn op minimaal 1200 cc, aan een 700 cc motor hangen.
en dan nog via een gezamelijk spruitstuk, nee dat gaat echt niet werken.

als je een betere carburatie wilt, is een dubbele weber (DCOE of DCOM) de beste keuze. daarvan kun je namelijk _alle_ relevante sproeiers en onderdelen (hulpventuri etc) uitwisselen om een goede aanpassing aan de motor te krijgen. Dit is ook van belang als je later verder gaat tunen met zaken zoals nokkenas + stuggere klepveren, etc.

Als eerste moet je eigenlijk al beginnen met flowen van de in- en uitlaat kanalen, anders moet je daar later je tuning weer op aanpassen, etc.



Het grootste probleem van je "2 op 1" plan is dat je de motor met het originele inlaatspruitstuk NOOIT op zijn top kan afstellen.

de buitenste 2 cilinders krijgen namelijk per definitie een iets rijker mengsel dan de binnenste 2. daardoor is de afstelling altijd een compromis.

bij een B14 die goed in orde is, lopen de middelste 2 cilinders tegen het arme aan, en de buitenste lopen redelijk rijk. Dit kun je heel duidelijk zien aan de kleur van de kleppen, als je de cilinderkop openmaakt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-05-2008 23:13 #712284 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic dubbele carburateur
Ik zou eerder naar twee carburateurs van een motor op zoek gaan (voor weinig) die geschikt zijn voor de helft van een 1400cc (Idan zelf een inlaat lassen). Het is niet de extra benzine waardoor je wint maar het grotere oppervlak van de gasklep. Snellere en betere gasreactie dat lijkt inderdaad al op PK winst. Ook het beter verdelen van de brandstof over de 4 cillinders zal wel wat opleveren.

10-30 pk is wel erg ruim geschat. 10 is al veel denk ik. Als je nou eens een betere uitlaat had (spruitstuk) twee betere carburateurtjes, kop vlakken en de inlaatkanalen wat verbeteren, dan zou je inderdaad wel 30 pk kunnen winnen, maar zo klinkt het wel erg veel. Leuk idee daar niet van! Zeker het proberen waard, maar verheug je niet op te gekke dingen. Ik heb zelf wel ervaren dat gewoon eens een uitgebreide grote beurt al meer rijplezier op kan leveren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-05-2008 23:30 #712286 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic dubbele carburateur
ja das waar wouter, heb pas een kop gedemonteerd en de kleppen waren idd zo gekleurd.

ik dacht er alleen aan om het zo simpel mogelijk te houden, en ik weet dat er in de handel van die 2 naar 1 verloopvoeten zijn voor 2 webers.

buiten de minimale 1200 cc die de weber moet hebben, is het wel mogelijk om het originele spruitstuk te laten vervallen, en vervolgens per carb 2 cilinders voorzien van de inlaat? en kun je de carb ook niet goed afgesteld krijgen na het monteren van kleinere sproeiers?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-05-2008 23:59 #712292 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic dubbele carburateur
precies dat laatste is het probleem... waar vind je de goede venturi's en emulsiebuizen??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-05-2008 00:07 #712294 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic dubbele carburateur
Als de binnenste twee een schraler mengsel krijgen, moeten dan de aanvoerbuizen niet kleiner, waardoor er meer trek/vacuumkracht ontstaat?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-05-2008 10:08 #712297 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic dubbele carburateur
dan krijg je een ongelijke vermogensverdeling over de cilinders, wat veel trillingen geeft.

en daarbij helpt dat ook niet eens om een rijker mengsel te krijgen, want de binnen- en buitencilinders zitten samen op 1 poot van het inlaatspruitstuk.


de vorm van het inlaatspruitstuk is dus het probleem.

vergelijk dit bijvoorbeeld eens met de vorm van het inlaatspruitstuk van een 2-liter motor. of zelfs een 1700 is al beter op dit punt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-05-2008 11:44 #712300 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic dubbele carburateur
Of de cilinderkop van de renault 5 GTT :]

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-05-2008 12:00 #712301 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic dubbele carburateur
Mijn bericht is verdwenen????

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets