dubbele carburateur
- Anjo van den Akker
- Offline
- Nieuw lid
dubbele weber 32 dir dmv een 2 naar 1 spruitstuk op het originele spruitstuk gemonteerd, luchtfilterhuis aanpassen: 2 aanzuigbuizen bovenop de carbs, 2 naar 1 verloopstuk maken, aftakking voor emvk en een filter naast de accu.
gasstang doorverbinden. tot nu toe lijkt het me allemaal met wat geduld aardig te doen. echter krijg je dat aardig afgesteld? en valt er op die manier wat vermogen te winnen (10-30 pk) t lijkt me een mooi tussenprojectje voordat ik de complete aandrijflijn wil veranderen.. is het te doen of wie helpt mij uit m'n dromen?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Maar time/efford is zeer laag zeg maar. Misschien dat je 10 pk wint, in een gunstig geval.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
dus 2 stuks op 1 1400 motor, heb je eigenlijk 2 carburateurs die berekend zijn op minimaal 1200 cc, aan een 700 cc motor hangen.
en dan nog via een gezamelijk spruitstuk, nee dat gaat echt niet werken.
als je een betere carburatie wilt, is een dubbele weber (DCOE of DCOM) de beste keuze. daarvan kun je namelijk _alle_ relevante sproeiers en onderdelen (hulpventuri etc) uitwisselen om een goede aanpassing aan de motor te krijgen. Dit is ook van belang als je later verder gaat tunen met zaken zoals nokkenas + stuggere klepveren, etc.
Als eerste moet je eigenlijk al beginnen met flowen van de in- en uitlaat kanalen, anders moet je daar later je tuning weer op aanpassen, etc.
Het grootste probleem van je "2 op 1" plan is dat je de motor met het originele inlaatspruitstuk NOOIT op zijn top kan afstellen.
de buitenste 2 cilinders krijgen namelijk per definitie een iets rijker mengsel dan de binnenste 2. daardoor is de afstelling altijd een compromis.
bij een B14 die goed in orde is, lopen de middelste 2 cilinders tegen het arme aan, en de buitenste lopen redelijk rijk. Dit kun je heel duidelijk zien aan de kleur van de kleppen, als je de cilinderkop openmaakt.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
10-30 pk is wel erg ruim geschat. 10 is al veel denk ik. Als je nou eens een betere uitlaat had (spruitstuk) twee betere carburateurtjes, kop vlakken en de inlaatkanalen wat verbeteren, dan zou je inderdaad wel 30 pk kunnen winnen, maar zo klinkt het wel erg veel. Leuk idee daar niet van! Zeker het proberen waard, maar verheug je niet op te gekke dingen. Ik heb zelf wel ervaren dat gewoon eens een uitgebreide grote beurt al meer rijplezier op kan leveren.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Offline
- Nieuw lid
ik dacht er alleen aan om het zo simpel mogelijk te houden, en ik weet dat er in de handel van die 2 naar 1 verloopvoeten zijn voor 2 webers.
buiten de minimale 1200 cc die de weber moet hebben, is het wel mogelijk om het originele spruitstuk te laten vervallen, en vervolgens per carb 2 cilinders voorzien van de inlaat? en kun je de carb ook niet goed afgesteld krijgen na het monteren van kleinere sproeiers?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 7
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
en daarbij helpt dat ook niet eens om een rijker mengsel te krijgen, want de binnen- en buitencilinders zitten samen op 1 poot van het inlaatspruitstuk.
de vorm van het inlaatspruitstuk is dus het probleem.
vergelijk dit bijvoorbeeld eens met de vorm van het inlaatspruitstuk van een 2-liter motor. of zelfs een 1700 is al beter op dit punt.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 7
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.