1.7 Turbo 440 in 343DL

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-09-2007 13:41 #681283 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
En wat is de tijdsplanning? :yeah:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
07-09-2007 00:26 #681344 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL

lucluc;35086 schreef : En wat is de tijdsplanning? :yeah:


De tijdsplanning...............hmmm, hij moet in ieder geval binnen een jaar af zijn. Dan ben ik namelijk van school af en ben ik dus bang dat ik er niet veel tijd meer voor zal hebben.
Voor de rest kijk ik wel hoe lang 't gaat duren. Als het maar goed gebeurd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-09-2007 00:37 #681345 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Dat lassen van het spruitstuk lijkt me een zeer mooie en waardevolle ervaring. Succes er mee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
07-09-2007 08:39 #681352 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
dus eerst zorgen dat je alle onderdelen op school gemaakt hebt voordat je klaar bent met school en de auto is nog niet af ;)
dan kun je daarna lekker op rustig tempo door als je in de weekenden sleuteld :p

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
07-09-2007 11:48 #681361 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL

KonradW;35159 schreef : dus eerst zorgen dat je alle onderdelen op school gemaakt hebt voordat je klaar bent met school en de auto is nog niet af ;)
dan kun je daarna lekker op rustig tempo door als je in de weekenden sleuteld :p


Precies, en anders blijven we toch nog een jaartje extra op school?
Ik zit er nu voor het 6e jaar, dus een jaartje erbij kan dan nog wel........:humor:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
11-09-2007 12:20 #681648 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Gisteren eventjes de kabelboom uit de 460 kunnen halen. Het eruit halen kostte niet zoveel moeite. 'T dashboard slopen was nogal tijdrovend. Ik heb 2 computers gevonden, 1 onder het dashboard en bij de voetruimte aan de rechterkant. Ik dacht altijd dat het maar 1 computer zou zijn, hmmmmmm.

Nu alleen nog even uitzoeken welke computer waarvoor dient.

Wat mij wel opviel was dat er 2 kabelbomen in de auto liepen.
- ??n die vooral dient voor het motormanagement.
- ??n die vooral dient voor alles daarbuiten.
Natuurlijk zitten ze wel met elkaar verbonden maar deze stekkers zijn van elkaar los te halen.
Volgens mij zitten ze via de volgende functies met elkaar verbonden:
- diagnosescherm in dashboard
- contactslot

Daarnaast viel het me opdat er nog een aantal slangetjes naar zowel een boordcomputer liep als naar andere aparatuur in het dashboard. Volgens mij komen deze slangetjes van het inlaatspruitstuk. Ik neem aan dat de boordcomputer waarnaar het slangetjes liep dient voor aansturen van het injectiesysteem. Via het slangetje wordt volgens mij de turbodruk gemeten. De andere boordcomputer zal dan wel dienen voor de ontsteking.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
11-09-2007 13:03 #681652 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Bij een 480 zit links (bestuurderskant) de CEM (centrale elektrisch management die alle accesoires en elektrische zaken in de auto regelt. Het kastje rechts (bijrijderskant) is bij de 480 van het motormanagement.
Dat ding waar al die vacuumslangen aan zitten is van de kachelregelunit.

Een en ander zal voor de 460 ongeveer gelijk zijn...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-09-2007 10:38 #681879 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Hmmm, ik heb de 440/460-vraagbaak er eens bijgepakt. Na een heel eind zoeke moest ik concluderen dat de ene computer de motormanagement-computer is en de andere de boost-computer (of zoiets). Enfin, het zal wel met de turbo te maken hebben aangezien ze ook alleen maar op het turbo-model zitten.
Inderdaad zijn er ook van die verwarmingregelunits, maar die zit op m'n sloop-460 niet op, deze werkt namelijk gewoon met schuiven, kabels en kleppen. Bovendien zit er op die ene regel-unit maar 1 slang op en niet meerdere.

Best leuk om zo'n auto eens een beetje door te spitten. Interessant om te zien wat er allemaal op zit. Maar hoe alles werkt en waar het voor dient.......dat is een ander verhaal.

Leuk om te constateren was dat ook de 460 een starre as heeft :D. Daarnaast zat er nog een heel stangenstelsel onder.
1 daarvan zit bijna horizontaal en zit aan de ene kant aan het chassis en aan de andere kant aan de as. Volgens mij is dat voor de zijdelingse stabiliteit van de as ten opzichte van het chassis. Iets wat bij de 300-serie wordt tegengehouden door de bladveren. Als ik deze stang over zou zetten zal de 343 misschien al een stuk stabieler wordt in de bochten.
Daarnaast zit er ook nog een stabilisatorstang onder. Deze wil ik ook op m'n 343 gaan zetten. Maakt het driften ook meteen eens stuk makkelijker.

Plannen genoeg...........nou de uitwerking nog ;)

Ik heb trouwens ook nog onder de voorbumper een soort opslagvat gevonden waarvan er 2 slange op aangesloten zitte die van het spruitstuk afkomen. Waar dit voor is, zou ik niet weten. Misschien is het beter om dit eens op een volvo400-forum te vragen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-09-2007 10:41 #681880 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
en de kosten in de gaten houden ;) en tijd vinden :p

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-09-2007 17:29 #681898 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL

Ovlov 3.6L;35750 schreef : Leuk om te constateren was dat ook de 460 een starre as heeft :D. Daarnaast zat er nog een heel stangenstelsel onder.
1 daarvan zit bijna horizontaal en zit aan de ene kant aan het chassis en aan de andere kant aan de as. Volgens mij is dat voor de zijdelingse stabiliteit van de as ten opzichte van het chassis. Iets wat bij de 300-serie wordt tegengehouden door de bladveren. Als ik deze stang over zou zetten zal de 343 misschien al een stuk stabieler wordt in de bochten.

Ik heb trouwens ook nog onder de voorbumper een soort opslagvat gevonden waarvan er 2 slange op aangesloten zitte die van het spruitstuk afkomen. Waar dit voor is, zou ik niet weten. Misschien is het beter om dit eens op een volvo400-forum te vragen.


Panard stang genaamd. Een veel gebruikte constructie.

Dat vat kun je mooi gebruiken als catchtank :] Hoef je die ranzige cartermeuk niet terug te blok in te sturen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets