1.7 Turbo 440 in 343DL

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-08-2007 18:00 #680749 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Zo, eindelijk is het dan zo ver. Als het vanavond een beetje droog wil blijven dan lepel ik de motor uit de sloop-460-Turbo.
Als ik nog tijd over heb dan is de motor van de 340 DL ook aan de beurt.

De motor van de 460 ligt al in zo verre los, daar heeft die maat van mij voor gezorgd. Probleem: ik weet dus zelf niet precies hoe het straks dus in m'n 343 zit......
Een mogelijke oplossing is: een Volvo 460 Turbo kopen. En laat diezelfde maat van mij er nu net 1 te koop hebben staan :humor:. Zo sla ik 2 vliegen in 1 klap:
- ik heb tijdelijk vervoer
- ik heb een auto waarbij ik alles af kan kijken.

Vanavond eens fotootjes maken :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-08-2007 18:49 #680754 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Mwa, kabelboom moet ook wel goedkomen hoor. Meestal kunnen de stekkertjes alleen maar op de juiste plek erop. En als je iets omwisselt ofzo is het ook geen ramp.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-09-2007 16:01 #680915 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Heb nu in ieder geval een Vraagbaak van de 440/460/480. Hierin staan ook de elektrische schema's.

Nu moet ik alleen nog aan de elektrische schema's zien te komen van een 343. dan kunnen we eens lekker gaan puzzlen.

*Iets zegt me dat dit project nog wel een jaartje kan gaan duren*

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-09-2007 10:56 #680988 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Ik heb sinds kort een Haynes manual. Zal eens voor je kijken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-09-2007 12:40 #680998 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL

Ovlov 3.6L;30425 schreef : Hoe lang zal ik er wel geen werk aan hebben?
Ik wou 't eigenlijk niet zo lang over gaan doen als Frits (no hard feelings).


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-09-2007 15:05 #681013 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Sportieve reactie. Misschien kun je Erik nog adviseren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-09-2007 16:37 #681020 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Frits doet er eigenlijk helemaal niet zo lang over, als je alleen de tijd rekent die er daadwerkelijk aan de auto gewerkt wordt....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-09-2007 16:49 #681022 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL

Erik;34801 schreef : Sportieve reactie. Misschien kun je Erik nog adviseren.


Geen zorgen Erik, ik ken deze persoon als m'n broekzak. Hij weet hoe ik het bedoel.

@Wouter: daar heb je helemaal gelijk in. Aan de andere kant veranderd er niks aan het feit dat die 343 al een behoorlijke tijd in de schuur stof staat te happen. En dat is wel jammer.

By the way: Buis, ik heb schema's van de 343 liggen. Ik denk overigens niet dat je het nodig hebt. De draadboom is echt TE simpel. Zelfs voor een kleurenblinde :p

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-09-2007 10:12 #681093 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL

rwdstudent;34811 schreef : Geen zorgen Erik, ik ken deze persoon als m'n broekzak. Hij weet hoe ik het bedoel.

@Wouter: daar heb je helemaal gelijk in. Aan de andere kant veranderd er niks aan het feit dat die 343 al een behoorlijke tijd in de schuur stof staat te happen. En dat is wel jammer.

By the way: Buis, ik heb schema's van de 343 liggen. Ik denk overigens niet dat je het nodig hebt. De draadboom is echt TE simpel. Zelfs voor een kleurenblinde :p


Hmmm,moet wel lukken dus. Maar opzich zou het wel makkelijk zijn wanneer ik weet welke draden ik door kan knippen ;)

Frits mag alles zeggen over mij. Hij weet wanneer hij te ver gaat........dan issie gewoon een setje lichtmetalen velgen kwijt. Ik weet het, ik ben de kwaadste niet...........:humor:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-09-2007 13:37 #681281 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Zo weer effe een kleine update.

Gisteren heb ik het blok uit de sloop-460 eventjes kaal gemaakt. Versnellingsbak en koppeling eraf gehaald en het in- en uitlaatspruitstuk verwijderd.

Aangezien ik al wel vermoedde dat de spruitstukken moeilijk te lassen zijn heb ik op school in de werkplaats even om advies gevraagd. Onze beste vriend (Frees)Kees vertelde me dat het uitlaatspruitstuk (gietstaal) moeilijk te lassen is. Er komen namelijk veel te veel spanningen in welke eruit geklopt moeten worden wanneer het materiaal nog roodgloeiend is. Kortom: Eerst een centimeter lassen, daarna kloppen zodat het materiaal uitstuikt en zo ben je dan nog wel effe bezig. Het was dus verstandiger om een nieuw spruitstuk te maken. Dit zou veel betrouwbaarder zijn en je hebt meer mogelijkheden om eventuele flow te veranderen. Dan kon ik nog eens kiezen tussen gewoon staal of RVS. Aangezien RVS me een beetje duur wordt ga ik toch maar voor staal dan. De voetplaten ga ik CNC-frezen aangezien dit goed te doen is op school en ik er al redelijk wat ervaring mee heb opgebouwd. De lasbochtjes koop ik gewoon in via Halters Nederland waar ik werk.

Het inlaatspruitstuk (gietaluminium) was weer wel goed te lassen. Kwestie van eerst de delen doorzagen (met lintzaag). Daarna moeten de te lassen gedeeltes lichtjes gezandstraald worden. Dit omdat het giet-aluminium redelijk poreus is. Hierdoor is er door de jaren wat vuil in gaan nestelen wat het lassen vermoeilijkt. Hierna moeten de delen precies passend worden gemaakt en wordt er van de naad een v-groef gemaakt zodat we die lekker vol kunnen laten vloeien.

Voordat we dit alles kunnen doen moet ik natuurlijk wel eerst weten hoe de spruitstukken precies moeten worden: dus eerst moet de motor op zijn plek hangen. Voordat we dat voor elkaar hebben zijn we alweer een paar maandjes verder.

Huidige planning:
- het 460-handboek doorspitten zodat ik precies weet wat ik allemaal nog nodig heb van de sloop-460.
- de 460 slopen en zorgen datie bij de oud-ijzerboer komt
- de 340 slopen en de aandrijflijn er onderuit halen (en de spatschermen indien Norrr die wilt kopen ;)) Ook moet ik de motorsteunen hebben en het sub-frame. Daarnaast dan nog de schokdempers en misschien de bladveren (indien die van een 340 5-deurs stugger zijn dan die van een 343-3deurs?)
Ook de (zwaardere) rembekrachtiger en remkrachtverdeler moeten eruit.
- 343 leeghalen, dwz aandrijflijn eronderuit en aan Frits doneren/ruilen tegen originele volvo-schokdempers.
- subframe, monteren en motor erin hangen, daarna versnellingsbak en diff.
- spruitstukken op maat maken en een begin maken aan de slangenzooi en kabelboom.
- iets op de koppeling verzinnen, zodat hij z'n vermogen aankan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets