Oil Catch Can en carterventilatie

Lees meer
01-01-2009 22:53 #746093 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Oil Catch Can en carterventilatie
Ik zit nog even met de vraag; uitgang van OilCatch can weer op inlaat, of niet? Houd de computer bij het samenstellen van het brandstof/lucht mengsel rekening met de carterontluchting?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-01-2009 01:18 #746114 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Oil Catch Can en carterventilatie
Die computer doet maar wat.... :D
Die paar cc aan gas wat door de carterontluchting komt hebben weinig invloed op de tientallen lieters "mengsel" die je door je motor jaagt...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-01-2009 15:46 #746169 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Oil Catch Can en carterventilatie
Als het origineel ook op de inlaat zit, dan houdt de computer er ook rekening mee lijkt mij.. Bij het 'instellen' van dat ding zat het zo aangesloten, en hebben ze dat ding zo afgesteld dat hij goed loopt met dat ding erop..

Maar zoals Jeroen al zegt, de computer is niet een van de nauwkeurigste, en je zult weinig verschil merken denk ik. Waarschijnlijk gaat hij zelfs beter lopen zonder de 'bevuilde' lucht..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-01-2009 16:15 #746182 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Oil Catch Can en carterventilatie

Doeke Dobma;82179 schreef : Ik zit nog even met de vraag; uitgang van OilCatch can weer op inlaat, of niet? Houd de computer bij het samenstellen van het brandstof/lucht mengsel rekening met de carterontluchting?


Maar waarom een catchtank als je de lucht weer terug de inlaat in laat gaan? Die troep wil je juist buiten de motor houden. Gewoon een olieretour terug naar het carter, en de ontluchting op straat.

Anders moet je hem om de x-aantal km leeggooien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-01-2009 16:40 #746185 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Oil Catch Can en carterventilatie
Ik ga idd ook maar eens kijken naar een olieafscheider, heb je een voorbeeld voor me Frits?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-01-2009 23:34 #746475 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Oil Catch Can en carterventilatie
Ik kan maar bar en bar weinig vinden over olieafscheiders. Ook zie ik nog niet hoe ik de buis voor het olieretour op het carter moet plaatsen. Is een olieafscheider bij elke autohandel verkrijgbaar of is dit lastig?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-01-2009 23:48 #746476 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Oil Catch Can en carterventilatie
in principe is een olieafscheider een oil catchcan met een drain richting het carter..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-01-2009 13:28 #746510 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Oil Catch Can en carterventilatie
Ja, dat begrijp ik. Maar waar sluit ik de retourleiding dan op het carter aan? En waar koop je een olieafscheider? Ik vind wel wat oil catch can's, maar nergens olieafscheiders.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-01-2009 13:42 #746511 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Oil Catch Can en carterventilatie
in principe kun je dus gewoon een oil catch can aanpassen naar een olieafscheider door er een drain in te maken, de olie moet terug op een plek lager als de carterontluchting en drukloos, zit er niet ergens een plug op het blok dat een retouraansluiting is? anders moet je gewoon de carterpan aanpassen door daar een aansluitnippel op te maken, zo hoog mogelijk in de carterpan zelf om te voorkomen dat de olie in de carterpan de leiding gaat blokkeren.

de uiteindelijke carterontluchting kun je terug laten gaan naar de inlaat, maar gezien je de olie er al uit filterd zal een normaal ontluchtingsfilter ook volstaan, het blijven warme dampen die de motor ingaan, en kouder is beter mbt optimale prestaties.

dit filter raakt dan ook nauwelijks meer verstopt doordat de olie voor het filter al gescheiden wordt dus ook geen olieknoeiboel onder de motorkap:)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-01-2009 13:57 #746514 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Oil Catch Can en carterventilatie
Op een Oil Catch Can zit aan de onderzijde eigenlijk altijd een aftapplug, om hem te legen. Dit lijkt op de foto's een soort schroef te zijn. Als ik daar een nippelopzet kan ik hem dus ook als olieafscheider gebruiken. Nu alleen nog nadenken over waar ik de retour op aan kan sluiten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets