Oil Catch Can en carterventilatie

Lees meer
21-12-2008 14:39 #628335 door Doeke Dobma (GAST)
Oil Catch Can en carterventilatie is gemaakt door Doeke Dobma (GAST)
Bij een B200 met injectie gaat de carterontluchting met een slangetje naar de luchtinlaat. Dit slangetje zit tussen LMM en het gasklephuis op de aanzuigbuis gemonteerd. De 'vieze' luchtstroom wordt dus hergebruikt door samen met schone aangezogen lucht weer het inlaatspruitstuk in te gaan. Leuk bedacht, maar eventuele motorolie(resten) komen zo ook weer in het inlaatspruitstuk. Behalve dat het zo viezig wordt in het inlaatspruitstuk(daar slaat de olie weer neer) lijkt het me ook niet echt gezond voor de prestaties van het blok. Of zie ik dat verkeerd?

Nu dacht ik om misschien een zogenaamde Oil Catch Can te plaatsen.


Deze komt dus ergens in de slang van de carterventilatie. De olie wordt eruitgefilterd en 'schone' lucht gaat verder naar de luchtaanzuigbuis voor het gasklephuis. In principe is dit allemaal makkelijk te doen. Zo'n Oil Catch Can moet wel eens in de zoveel tijd geleegd worden, maar dat zal (bij mij) gezien mijn kilometers wel niet zo snel gaan. Wel begon ik ineens nog aan iets anders te denken.

De carterventilatie komt pas n? de Lucht Massa Meter. De LMM meet de hoeveelheid en temperatuur(?) van de aangezogen lucht en samen met de stand van de gasklep wordt zo een ideaal mengsel bepaald, voor een ideale verbranding. Klopt dat?

Nu zat ik dus te denken, als het mengsel wordt bepaald door de LMM en de stand van het gasklephuis, 'verstoord' de carterventilatie het proces van het samenstellen van het ideale mengsel dan niet? Want de carterventilatie zit pas n? de LMM op de luchtaanzuigbuis, de aangezogen lucht uit het carter wordt dan dus n?et meegerekend door de LMM, waardoor de 'ideale' verhouding van het mengsel weer verstoord wordt. De temperatuur van de lucht uit het carter is natuurlijk ook veel hoger dan de temperatuur van de aangezogen buitenlucht. Zie ik dat goed?

Als dat zo is, zou het dan een oplossing zijn om een Oil Catch Can te gebruiken en op de 'uitgang' een klein filter te zetten, en de aansluiting op de luchtaanzuigbuis af te doppen? Dan komt de carterventilatie dus uit in de buitenlucht en wordt deze niet meer in het inlaattraject opgenomen.

?f zie ik dit alles verkeerd? Wordt er in de inlaat w?l rekening gehouden met de carterventilatie en het effect ervan op het ideale mengsel? In dat geval zou ik het proces van het bereiken van het ideale mengsel dus verstoren door de carterventilatie los te halen van de inlaat.

Wie denkt er met me mee?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-12-2008 14:44 #744866 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Oil Catch Can en carterventilatie
de restrictie in de poort van carterventilatie naar de inlaat zorgt ervoor dat dit verlies minimaal is, maar het telt wel een klein beetje mee idd. het filtertje icm de oil catch can is een prima oplossing, ik heb bij mijn 1400 dat kleine pleurisslangetje met de restrictie compleet ge-elimineerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-12-2008 15:06 #744869 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Oil Catch Can en carterventilatie
Kan zo'n carterretourslangetje ook niet een soort turbo-effect geven?

Overigens zijn er diverse cleaners op de markt om aanslag op te lossen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-12-2008 00:16 #744926 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Oil Catch Can en carterventilatie
Inderdaad, gewoon in de buitenlucht lozen.
Dan is er in het inlaattraject weer meer ruimte voor verse, zuurstofrijke lucht.

Erik;80920 schreef : Kan zo'n carterretourslangetje ook niet een soort turbo-effect geven?

Die paar cc extra lucht merk je niet hoor.

Erik;80920 schreef : Overigens zijn er diverse cleaners op de markt om aanslag op te lossen.

Remmenreiniger werkt perfect!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-12-2008 00:28 #744929 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Oil Catch Can en carterventilatie
Ja, maar die reinigers werken slechts tijdelijk. Ik ga denk ik wel voor een Oil Catch can, zit alleen nog even met de uitgang: weer retour naar motorblok of met een filtertje?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-12-2008 00:58 #744936 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Oil Catch Can en carterventilatie
Ik zou zoals ik al zei die zooi lekker buiten je blok houden. Dat geeft alleen maar rommel.
Met remmenreiniger kun je je spruitstuk perfect reinigen zonder dat het erg is dat het in je blok zelf terecht komt. Dat verbrand toch wel weer als het tegen die tijd nog niet verdampt is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-12-2008 12:51 #745830 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Oil Catch Can en carterventilatie
Nou, vanmorgen wat autozaken in Leeuwardne bezocht maar NIEMAND heeft een Oil Catch Can liggen, sterker nog, ze weten niet eens wat het is. Op internet valt wel het e.e.a. te vinden. Autostyle heeft er 1 voor 49 euro, maar ik hou niet zo van Autostyle....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-12-2008 13:23 #745832 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Oil Catch Can en carterventilatie
www.ebay.com !

Je kunt hem anders ook zelf maken toch?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-12-2008 14:01 #745839 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Oil Catch Can en carterventilatie
Blikje red-bull, slangetje, klem om t op te hangen...klaaarrr

Okee, dat is niet de nette methode. Maar een catch can is niet veel meer dan dat...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-12-2008 08:54 #745929 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Oil Catch Can en carterventilatie
Op m'n GTT blokje zat een olieafscheider. Hetzelfde idee, maar de olie loopt terug het blok in. Het werkte perfect.

Een filtertje heb je niet nodig, gewoon de ontluchtingslang naar buiten/beneden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets