Volvo Autoradio's en toebehoren voor de 300 Serie

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-09-2009 16:16 #630463 door V300 register
Dit topic is bedoeld als "show je originele Volvo Radio"
zodat een naslagwerkje ontstaat met hedendaagse foto's van de betreffende toestellen etc.

Wat niet (in de eerste plaats) de bedoeling is:
- discussies over waarde/vindbaarheid/bruikbaarheid
- niet Volvo radio's, tenzij met een speciaal front waardoor ze aangepast zijn aan de Volvo inbouwmaat
- moderne Volvo radio's die met een DIN frame gemonteerd moeten worden

Dus eigenlijk wil ik het liefst beperken tot radio's en toebehoren die in de accessoirefolders van de Volvo 300 Serie gestaan hebben, of vrijwel identieke met net een ander typenummer etc. Belangrijk om te weten is dat het leveringsprogramma van audio spullen grotendeels overlapt met de 200- en 700- serie.

Waarom dan met bovenstaande beperkingen niet gewoon de accessoire folder bekijken? nou.. die foto's zijn zo klein en er staat zo weinig informatie bij.... dus vandaar :)


Bericht uit oud topic dat na verplaatsen hierheen bovenaan kwam te staan:

Ik ben vandaag weer even aan het kn?dseln geweest aan een leuk radiootje voor Ben340;

Een authentieke "Volvo RS3350"
[ATTACH]1858[/ATTACH]


Nou hebben die apparaten een redelijk goede FM ontvangst, een aardig werkend casseteloopwerk....
en dit alles gecombineerd met een eindversterker waar je heeeel hard van gaat huilen! :yummie:

echt een geluidskwaliteit; :snif: jassesss 0 bas en 95% clipping als je het volume iets verder
dan 'hoorbaar' open draait. Maarrr wij zijn niet voor 1 gat te vangen; Ben had nog een mooie
2x 60Watt power-blaster-extreme eh vermogensversterker liggen. De versterker had alleen wel
een erg interessant kabeltje met een al even interessante stekker, met t? veel contactjes. Deze heb ik er dus afgeknipt :o

En toen.. de hele zaak zitten uitpuzzelen welk draadje waarvoor dient, en hoe eea dus dan wel niet
aangesloten moest gaan worden. Helaas bleek bij de eerste test, dat de aansluiten nog niet helemaal goed waren.
De versterker ging aan (externe power aansluiting en voeding goed bedraad), en er kwam g??n rook, wel geluid uit (stereo zelfs)
Alleen ging het echt veeeel en veeeel te hard. 1 haar aan de volumeknop draaien en hij ging gelijk op trommelvlies-scheur-modus.
Daarbij was bij volume nul (dus net voor de radio uit klikt) een duidelijke, irritante ruis te horen.

Dit probleem kwam dus omdat ik de speaker aansluiting van de radio aan de signaal ingang van de versterker had gelegd.

De logische stap is dan om te proberen de signaal uitgang v??r de eindversterker uit de radio te krijgen,
maar dat lukte niet: veel te krap ingebouwd en het printplaatje met de eindversterker was totaal niet
bereikbaar om draadjes bij te leggen. De 4-stereo radio's hebben een aparte plug achterin waar je
zo het signaal kunt aftappen, daarbij is dit dus piece of cake.

maargoed, alternatieve oplossing: een verzwakkings netwerk.

Ik heb over de speakerdraden van de radio een vermogensweerstand aangesloten, zodat de interne
versterker zijn "power" :o op relatief normale manier kwijt kan. (Dit heet een 'dummy load' -
als je dit niet doet ontstaan er soms piekspanningen, die de interne versterker kunnen slopen)

Parallel aan deze weerstand staat een keten van 2 weerstanden, waarvan de ene 9 keer zo
groot is als de andere. De ingang van het versterkerkanaal zit op het punt tussen deze weerstanden,
zodat deze maar 1 tiende van het signaal over de vermogensweerstand te zien krijgt.
(een 10:1 spanningsdeler noemen we dat)

Eigenlijk kun je dit zien als een volumeregelaar met 10 standen die vast staat op standje 1.

Het gevolg is dat de radio nu bijna helemaal open gedraaid kan worden voordat er enige
vervorming te horen is. EN.. de ruis is weg. Ik heb inmiddels met de scoop gezien dat de vervorming
die optreedt bij compleet opendraaien van de radio (echt niet om aan te horen trouwens) al in het
speakersignaal vanuit de radio zit. Dus daar kan de versterker ook met een 10:1 verzwakking niks meer van maken.

Ik ga nog kijken of ik daar iets aan kan verbeteren met een hogere of lagere waarde voor de
dummy load; als dat niet lukt is gewoon de volumeknop maar 80% bruikbaar.


Heb nu de speakerdraden van de vermogensversterker aan 2 jaren 70 tunerboxjes zitten.
De versterker is hier denk ik al te zwaar voor, volume bij maximaal signaal zonder vervorming
is nog niet ?cht angstwekkend namelijk.
Ik ben stiekem wel benieuwd hoe dit setje gaat klinken op een set goede meerweg speakers!!!

Foto's volgen alleen als ik h???l trots ben op het verzwakker/dummy load netwerkje als het op een printje gemonteerd zit :)

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-09-2009 18:47 #795895 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo Autoradio's en toebehoren voor de 300 Serie
Wouter, Ik kan niet wachten....Klinkt echt super !!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-09-2009 00:04 #795939 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo Autoradio's en toebehoren voor de 300 Serie
Ik heb het hele dradenverhaal vanavond aan elkaar geknoopt.

Uiteindelijk is het gewoon plug en play een Volvo contactblokje. Maar als je de kabelboom ziet die tussen dat blokje, de radio en de versterker loopt.....

de mooiste feature is nog wel dat de kabels naar de versterker gebundeld zijn, en dat er in die bundel een extra stekker zit, zodat je die zo los kunt halen. Dat leek me wel nodig voor montage in dashboard etc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-09-2009 09:41 #796189 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo Autoradio's en toebehoren voor de 300 Serie
Vandaag heb ik de originele handleiding gekocht die bij deze radio hoort.
Het heeft me twee weken gekost om er een te vinden, maar het is gelukt.
De handleiding komt uit Norrtalje, Zweden.
Omgerekend voor 8,75 euro inclusief verzendkosten !!!
Nu is de set dus helemaal compleet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
19-08-2010 16:15 #843343 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo Autoradio's en toebehoren voor de 300 Serie
Volvo Autoradio's en toebehoren voor de 300 Serie

inhoud van dit bericht is naar boven verplaatst. oorspronkelijke startpost, niet verwijderen! (kans dat heel het topic verdwijnt)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
19-08-2010 16:52 #843353 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo Autoradio's en toebehoren voor de 300 Serie
Volvo 4 Stereo, type RX-91VK

Radio nr. 2; De Volvo RX-91VK

Dit is de oudste radio met deze inbouwvorm die ik heb, vandaar dat deze na de Blaupunkt (die duidelijk nog ouder is) als eerste komt.
Afwijkend t.o.v. de nieuwere types is de aansluiting van het luidspreker gedeelte, en de opbouw van het cassette loopwerk.

Eerst maar de eerste foto, dan weten we waar we het over hebben :)

[ATTACH]2597[/ATTACH]

De bediening loopt vrijwel hetzelfde als de Blaupunkt. Dus linker knop draaien is aan/uit en volume. De buitenring/lip is voor de toonregeling. De balans regeling is verschillend, deze moet je induwen ipv uittrekken.

De rechter knop is voor de afstemming, de buitenring dient alleen voor de FM stereo modus van de radio. De mono stand spreekt voor zich, het verschil tussen de auto en de stereo stand is dat ie in de stereo stand sneller overschakelt op stereo weergave (en dan heb je iets meer kans op ruis, dus de 'auto' stand is meestal het beste)

Groot verschil met de blaupunkt zijn de voorkeuze zenders. Er zijn 3 voorkeurzenders op FM, 1 voor de middengolf, en 1 voor de lange golf.
Bij indrukken van een knop wordt tegelijkertijd het golfbereik omgeschakeld en de wijzer naar de ingestelde plaats 'geschoten' (het gaat echt heel snel!). Je kunt bij wijze van spreken binnen 1 seconde 3 keer van zender wisselen.

Een voorkeurzender instellen gaat door het uittrekken van de knop, dan de zender opzoeken met de draaiknop, en de knop terug indrukken.

Deze Volvo 4-stereo radio's hebben allemaal een "Autoreverse" loopwerk van behoorlijk goede kwaliteit. Cassettes kunnen in de radio blijven zitten als je hem uitzet, het loopwerk stopt dan in de middenstand en zorgt dat de tape (en de aandrukrollen) onbelast zijn. Omschakelen van richting kan door de radio uit- en weer aan te zetten, maar er is ook een speciale 'REV' knop voor. Het omschakelen duurt ook maar iets van een halve tel.

Leuk geintje is dat de radio altijd van richting omkeert als ??n van de spoelen stil komt te staan, en dat de spoelknoppen dan ook meteen ontgrendeld worden. Dus als je een tape erin stopt en laat spoelen tot het eind van de band, schakelt ie om en gaat ie netjes vanaf het begin van de andere kant verder spelen.

[ATTACH]2598[/ATTACH]

[ATTACH]2599[/ATTACH]

[ATTACH]2600[/ATTACH]

[ATTACH]2601[/ATTACH]
De bedrading was een zootje, zelfs de kleuren waren verkeerd aangesloten intern in de radio. Eea is sinds de foto gerepareerd/verbeterd en de radio staat op dit moment te spelen :)









Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
19-08-2010 17:04 #843354 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo Autoradio's en toebehoren voor de 300 Serie
Vervolg Volvo RX-91VK

Belangrijkste verschil waarin je kunt zien dat dit een ouder type is: de aansluiting van het luidsprekergedeelte (de 'versterker' dus)

[ATTACH]2602[/ATTACH]

De oranje stekker bevat de voedingsspanning (geel draadje) en de signalen voor links en rechts. Deze worden in het blokje versterkt naar 2x 5,8 Watt.

[ATTACH]2603[/ATTACH]

De latere radio's hebben hetzelfde idee, maar daarbij zit er tussen de radio en de versterker geen draad met stekker, maar een rechtstreekse stekkerverbinding achterin de radio. De nieuwe constructie is bovendien geschikt voor 4 kanalen (dus ook voor boxen achterin met aparte regeling)


REPARATIE

Het tapedeck deed niks meer, en het stereo lamp was doorgebrand.
Dan moet ie dus open :+ jeeeej radio's slopen!!

[ATTACH]2604[/ATTACH]

ja, het is niet voor niks zo'n dikke pil... Zit goed vol gebouwd!

[ATTACH]2605[/ATTACH]

Met het front eraf en nog een paar schroefjes eruit kun je heel het tapedeck naar achteren kantelen:

[ATTACH]2606[/ATTACH]

Onderop het tapedeck zie je de vliegwielen (1 voor iedere richting). Deze worden door een dun riempje aangedreven vanuit de motor, en dat riemje loopt rechtsonder ook nog over het wiel van de autoreverse aandrijving.

Het riempje was uitgerekt en slipte door. met een nieuw riempje (maat 84) en een minimaal drupje olie hier en daar loopt ie weer als nieuw.
het stereo lampje blijkt niet te vinden, maar is simpel te vervangen met een groene LED en een voorschakelweerstandje.









Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
19-08-2010 17:12 #843355 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo Autoradio's en toebehoren voor de 300 Serie
Volvo 4 Stereo, type RX-911VQ

Dit is bijna dezelfde radio als de bovenstaande, met verschil dat deze het nieuwe systeem van aansluiting van het luidsprekergedeelte heeft.

De radio heeft ondanks de nieuwe versterker aansluiting nog geen bedrading voor 4 kanalen, want alleen 'pushBAL' balansregeling voor links en rechts.


[ATTACH]2607[/ATTACH]

[ATTACH]2618[/ATTACH]

[ATTACH]2609[/ATTACH]

[ATTACH]2610[/ATTACH]

[ATTACH]2611[/ATTACH]









Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
19-08-2010 18:34 #843363 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo Autoradio's en toebehoren voor de 300 Serie
nog een paar foto's ivm het verschil tussen de oude en latere uitvoering van de eindversterkers:

[ATTACH]2612[/ATTACH]

Onderop = oud, bovenop = nieuw.

De versterker heeft bij de nieuwe uitvoering een printplaatje wat 4 kanalen kan herbergen. bij dit exemplaar (en zowieso bij de meeste die ik gezien heb) is het dus voor de helft leeg gelaten!!! (je ziet wel de soldeer eilandjes maar er steken geen pinnetjes doorheen)

[ATTACH]2613[/ATTACH]



Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
19-08-2010 19:42 #843372 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo Autoradio's en toebehoren voor de 300 Serie
Mooi topic!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets