× Voor (foto)verslagen van afgeronde klussen

How-to: Voorste schokbrekers vervangen 340/360

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-06-2012 12:52 #909333 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Voorste schokbrekers vervangen 340/360
Bij mij is 't gelukt! Rijdt zalig die 'nieuwe' KONI's met een beetje verlaging.
Heren bedankt voor de tips&tricks :worship:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-04-2014 08:44 #943746 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Voorste schokbrekers vervangen 340/360
Prachtige how to do, zelfs zo goed dat ik hem snap. Ook al is die van 2 jaar terug...

Heb enkel een vraagje... Met betrekking tot de veer los halen, kun je dan 2 veerspaners gebruiken voor 1 veer...

En hoe gevaarlijk is levensgevaarlijk? ALs dat ding dus losschiet, gaat die dus met een enorme kracht dwars door je voorhoofd heen?

Is er ook nog een manier om de lager te controleren zonder dat er een wiel op zit?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-05-2014 20:50 #947405 door k den Besten
Beantwoord door k den Besten in topic How-to: Voorste schokbrekers vervangen 340/360
Mooie how-to!

Ik heb wat vraagjes voor als je de olie in de dempers wilt vervangen voor dikkere olie.
Kan ik er bijvoorbeeld 20w motorfietsolie in doen? Of is dat wel heel dik.
En wat is in dit geval de juiste hoeveelheid?

Alvast hartelijk dank!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-05-2014 13:38 #947429 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Voorste schokbrekers vervangen 340/360

Markvictor;227406 schreef : Prachtige how to do, zelfs zo goed dat ik hem snap. Ook al is die van 2 jaar terug...

Heb enkel een vraagje... Met betrekking tot de veer los halen, kun je dan 2 veerspaners gebruiken voor 1 veer...

En hoe gevaarlijk is levensgevaarlijk? ALs dat ding dus losschiet, gaat die dus met een enorme kracht dwars door je voorhoofd heen?

Is er ook nog een manier om de lager te controleren zonder dat er een wiel op zit?


de normale veerspanners met 2 klauwen en een schroefspindel zijn inderdaad bedoeld om met 2 stuks tegelijk 1 veer te bedwingen. Het grote gevaar is dat de klauwen gaan glijden over de windingen van de veer en dat daardoor de spanner zo scheef komt te zitten dat deze eraf schiet.

Als een veer van de spanner schiet kunnen de gevolgen inderdaad dodelijk zijn. Heb dus respect voor de kracht van deze veren.

Een manier om min of meer te verzekeren dat de klauwen van de spanner goed blijven zitten is om de winding van de veer direct naast waar je gereedschap pakt, te voorzien van een tyrapje. Dit trek je strak aan zodat de klauw niet meer zijdelings kan schuiven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-05-2014 13:40 #947430 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Voorste schokbrekers vervangen 340/360

Keesdaf66;228597 schreef : Mooie how-to!

Ik heb wat vraagjes voor als je de olie in de dempers wilt vervangen voor dikkere olie.
Kan ik er bijvoorbeeld 20w motorfietsolie in doen? Of is dat wel heel dik.
En wat is in dit geval de juiste hoeveelheid?

Alvast hartelijk dank!



beginnen met dezelfde hoeveelheid erin doen als eruit kwam.... heb je de beschikking over een werkplaatshandboek??

je kunt voor de voorvorken van motorfietsen ook diverse diktes olie kopen. dit is het goeie spul voor in schokbrekers. je zou het dus eens bij een motorzaak kunnen proberen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-05-2014 14:58 #947434 door k den Besten
Beantwoord door k den Besten in topic How-to: Voorste schokbrekers vervangen 340/360

Wouter;228622 schreef : beginnen met dezelfde hoeveelheid erin doen als eruit kwam.... heb je de beschikking over een werkplaatshandboek??

je kunt voor de voorvorken van motorfietsen ook diverse diktes olie kopen. dit is het goeie spul voor in schokbrekers. je zou het dus eens bij een motorzaak kunnen proberen


Ik heb helaas geen wp.

Maar ik heb bij mijn BMW K75 motor wel eens de olie voor dikkere vervangen. Standaard zit daar iets van 5W in, maar ik heb er 20W ingedaan.
Dat is heel wat dikker, en meer geschikt voor crossmotoren.

Dan hou ik vooralsnog maar even dezelfde hoeveelheid olie aan. Weet iemand hoeveel dat ongeveer is? Het is wel makkelijk als alle spullen geregeld zijn voor de klus:)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-11-2018 14:30 #980079 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Voorste schokbrekers vervangen 340/360
Ik heb een paar foto's gemaakt van mijn veerpoten.

Moeren losmaken met behulp van wd40 en/of kruipolie.

Remblokjes weer terug op de klauw gelegd. Maar kan je ook meteen vervangen als je toch bezig bent.


Dit begon er niet zo fris uit te zien, dus de staalborstel erover gehaald, daarna met behulp van remreiniger schoon gemaakt en gespoten.





Die grote moer waar de schokbreker mee vastzit, zit dus echt moervast en ik heb niet zo'n grote sleutel, maar het is gelukt met de bankschroef op de grote moer.
Ik weet het aanhaalmoment niet maar ik denk dat net iets strakker dan handvast wel prima is.

En voordat de grote moet erop gaat dus de veerpoten met olie vullen bij montage van de nieuwe schokbrekers.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
11-12-2018 23:58 #980159 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Voorste schokbrekers vervangen 340/360
Nou er hoeft dus maar een heel klein beetje olie in, ik deed eerst een scheutje erin en dan langzaam de schokbreker erin en er weer een stuk uit (en herhalen). De schokbreker is dan een soort peilstok, waarop je het niveau kan zien. Ik heb de veerpoten tot ongeveer 5 cm onder de moer gevuld met nieuwe 5w30 olie.
En het rijdt weer heerlijk, maar de wegen zijn helaas gestrooid dus ik kom niet meer op de openbare weg met mijn 340 voorlopig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-12-2018 15:29 #980161 door Albert Jan Algera
Beantwoord door Albert Jan Algera in topic How-to: Voorste schokbrekers vervangen 340/360
Zou er niet te veel olie in doen. Hij bij waren was "Die grote moer waar de schokbreker mee vastzit" los gaan zitten en de olie er weer uitgedrukt. Terwijl ik die toen best goed had vast gedraaid voor mijn gevoel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets