× Voor (foto)verslagen van afgeronde klussen

How-to: Voorste schokbrekers vervangen 340/360

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
24-04-2012 12:21 #906965 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Voorste schokbrekers vervangen 340/360
Oh ik zal d'r ook zeker gebruik van maken!
Misschien kan TC/anjo even aanvullen? Bovenste lagers, onderdeel nummer? begreep via mark dat er meerdere auto's gebruik maken van hetzelfde lager?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
24-04-2012 15:59 #906972 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Voorste schokbrekers vervangen 340/360
Taatslagers zijn nog gewoon bij de brezan op kenteken te krijgen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
24-04-2012 17:30 #906976 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Voorste schokbrekers vervangen 340/360
Mooie how-to!

Wanneer je nieuwe koni-schokbrekers uit de verpakking haalt zit er ook een summiere gebruiksaanwijzing bij. En daarin staat beschreven dat de veerpoot inderdaad gevuld dient te worden met koelvloeistof. Dat is inderdaad om de schokdemper te koelen.

Misschien ook wel belangrijk om erbij te vertellen dat, wanneer je de grote moer aan wilt draaien, je het beste de schokbreker helemaal in moet drukken. Zo voorkom je dat je de chromen zuigerstang kunt raken indien je uitschiet. Indien het gasgevulde schokdempers zijn dan willen ze uit zichzelf weer omhoog. Dan zou je er een binnenband van een fiets omheen kunnen doen oid.
Werkt bij iig top ;-)

Nogmaals; chapeau voor de how-to!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-04-2012 19:36 #906986 door Laurens Post
Beantwoord door Laurens Post in topic How-to: Voorste schokbrekers vervangen 340/360
Ziet er goed uit die How-to.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-04-2012 22:02 #907067 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Voorste schokbrekers vervangen 340/360

Arjen850;199089 schreef : Daar heb je gelijk aan, al kan ik natuurlijk de discussie aangaan over hoeveel kracht het kost om die moer vast te houden(Beetje kerel doet dat met de blote hand:D:halo:)
Ik had er al bij gezet dat het met sleutel 17 moet, maar had dat idd ook voor de foto moeten doen.

Haha da's waar, echt vast horen ze niet te zitten :D

Verder zeker een nette how-to, hopelijk hebben mensen er ook zeker wat aan :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-04-2012 22:57 #907075 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Voorste schokbrekers vervangen 340/360
kun je ook de beide bouten van de fusee kogel los draaien ? dat scheelt weer een rubber of zit daar een nadeel aan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-04-2012 23:04 #907077 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic How-to: Voorste schokbrekers vervangen 340/360
als je de fuseekogel niet vervangt is dat zondermeer het makkelijkste ja!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-06-2012 17:08 #909092 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Voorste schokbrekers vervangen 340/360
Zijn er nog tips om die te doen op een andere manier?

Arjen850;198959 schreef : Dan houd je alleen de poot over, je zit een grote moer zitten, deze kun je losdraaien op deze manier:



Ik heb de poot gewoon in de pers laten staan, maar je kunt hem bijvoorbeeld ook in de bankschroef zetten. Zorg voor goede tangen, want ze willen best vast zitten, en als ze loszitten kun je heerlijk met je vingers tussen de handvaten van de tang komen:)
Als je die moer los hebt, kun je overgaan tot het uithalen van de schokbreker. Let op: bij de originele schokbrekers zal hierbij een hele plump olie naar buiten komen, dus zorg voor een opvang bak.
door de poot op deze manier in de bankschroef te plaatsen, kun je door een paar flinke rukken aan de poot, deze scheiden van de schokbreker. (deze wil wel aardig vasthouden op de aanwezige keering, en derhalve behoeft dat iets geweld)



Dan is de poot eraf, en staat alleen de schokbreker zelf nog in de bankschroef, bij deze bevorderd tot oud ijzer;0:


Daar ik maar 1 waterpomptang en g??n bankschroef heb is dit 'n beetje ingewikkeld :cry:
Kan ik dit gewoon doorslijpen zonder daarbij de veerpoot zelf te mollen?
Dat is aan de bovenkant van de schokdemper ook gelukt, ik was dat doordraaien meer dan zat en het is toch ouwe zooi dus mag kapot :worship:
Slijptol erop, moer doormidden en klaar is Clara. :w00t:
'Mag' die moer die om de schokdemper zit en in de veerpoot draait ook doormidden? Er zitten nieuwe bij m'n KONI's.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Boris Duijndam (GAST)
  • Boris Duijndam (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
09-06-2012 08:38 #909125 door Boris Duijndam (GAST)
Beantwoord door Boris Duijndam (GAST) in topic How-to: Voorste schokbrekers vervangen 340/360
Ik heb een hele grote moordenaar tang op de moet en de buurjongen de poot in de werkbank laten drukken en tot 3 geteld met 2 liter WD40 ertussen. werkte ook uiteindelijk maar wat kunnen die dingen vast zitten

Huidig wagenpark:|764Turbo *White-Rice* 86'|Volvo 360 88'|Volvo 360 Cup 86'|Volvo 144 72'|Volvo 242 77'|Volvo 744 86'|

Van familie in onderhoud|964 90'|964 94'|145 70'|945 95'|964 98'|

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-06-2012 11:05 #909135 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic How-to: Voorste schokbrekers vervangen 340/360
ha, ik heb ook maar eens de complete how-to gelezen; vwb de kogels, zeker als je alleen de schokbrekers vervangt geef ik er de voorkeur aan om de fuseekogel los te bouten (2x M10 bout) en ook de stuurkogel los te schroeven!! voor die laatste is er een truucje om ervoor te zorgen dat je uitlijning intact blijft; binnenste stuurkogel tov buitenste stuurkogel markeren, borgmoer lossen en weer losjes tegen de buitenste stuurkogel aandraaien, controleer nu de markering tussen binnenste en buitenste stuurkogel, moet hetzelfde zijn gebleven. (en daar laten; dit is nu je afstelling!) en daarna heel simpel het klemmetje van het stuurhuishoesje halen en de binnenste stuurkogel losdraaien tot je de buitenste kogel los hebt, werkt echt een stuk makkelijker en ook de hoesjes etc kunnen zo niet kapot gaan.

Arjen850;198959 schreef : door de poot op deze manier in de bankschroef te plaatsen, kun je door een paar flinke rukken aan de poot, deze scheiden van de schokbreker. (deze wil wel aardig vasthouden op de aanwezige keering, en derhalve behoeft dat iets geweld)

heb er wel eens een gehad waarbij de O-ring echt klem kwam te zitten en dan moet je wel een keer of 50 aan de schokbreker trekken voor je met schokbreker en al door de werkplaats vliegt:D, ?cht bruut geweld werkt wel; een oog aan de schokbreker lassen en de veerpoot in een werkbank klemmen en dan met een vrachtwagen rustig achteruit rijden tot de zuigerstang op de grond valt; maja is wel leuk maar vrij omslachtig:)

ik neem de laatste tijd de moeite om het O-ringetje er eerst met een kleine schroevendraaier/haakje etc eruit te friemelen, want dan pak je de schokbreker er zo uit, scheelt een hoop getob!

Arjen850;198959 schreef :

aan deze foto te zien zijn je topmounts versleten, als het rubber in de topmount doorzakt gaat de bovenste veerschotel over het gefixeerde deel van de topmount schuren en daardoor krijg je de kale delen op bovenstaande foto.

dit levert geen direct probleem op met de keuring, weggedrag etc maar als je w?l goede topmounts hebt zal de auto een stuk soepeler sturen (nu ondervind je onnodig extra wrijving). bij m'n 343 heb ik rode koni's met dikkere zuigerstangen waar ik het een en ander voor aan moest passen om dat erin te krijgen, lagers waren er in die maten n?t niet meer te krijgen dus heb ik zelf 2 glijlagerplaten gedraaid uit brons en die express wat dikker gehouden omdat die topmounts ook al wat aan het doorzakken waren, ze liggen nu tijdens het rijden vrij en het lijkt wel alsof er stuurbekrachtiging in die auto zit zo soepel!

de topmounts zelf gaan nog wel een groot probleem worden de komende jaren, gooi versleten exemplaren niet weg; die gaan we nodig hebben voor een reproductie!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets