× Voor (foto)verslagen van afgeronde klussen

How-to: Voorste schokbrekers vervangen 340/360

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-04-2012 11:20 #631955 door V300 register
How-to: Voorste schokbrekers vervangen 340/360 is gemaakt door V300 register
Ik ga ervan uit dat degene die zijn schokbrekers gaat vervangen, in het bezit is van enige technische kennis, als er een veer los schiet, kan dit LEVENSGEVAARLIJK zijn, dus pas aub wel op!!

Bij deze de beloofde "how to" voor het vervangen van de voorste schokbrekers.

Krik de auto aan de voorzijde op, en zorg dat je hem goed ondersteunt, zodat de auto niet meer kan zakken, dit kan bv met assteunen.
Draai het voorwiel eraf, dan kijk je zo tegen de schijf en klauw aan.

Draai de moer van de stuurkogel, en de moer van de fusee kogel los..



Door deze vork te gebruiken pers je de kogel uit het huis(in 99 procent van de gevallen zal deze het rubber van de kogel beschadigen) omdat ik toch alles nieuw krijg, is dat voor mij geen probleem, maar anders kun je de stuurkogel demonteren door een paar ferme klappen te geven op het huis waar de kogel in zit(naaf) zo ook bij de fusee kogel.



Met een lang en sterk stuk ijzer kun je de draagarm naar beneden drukken, zodat de fusee ook uit de naaf komt:



Daarna draai je de remklauw los, steeksleutel 17 en ringsleutel13. Zoals te zien op de foto, werkt een waterpomp tang ook prima:)



Daarna neem je de klauw los, en leg je hem weg(laat hem nooit hangen aan de remslang) ik leg hem altijd op de spoorstang:



Dan heb je hem van onderen los. Doe dan motorkap open, en draai de 3 bouten los, waarmee de poot is bevestigd aan het chassis:



Door hem aan de veer vast te houden tijdens het los draaien van de bouten, voorkom je dat de hele poot je op de tenen valt. (dat wil je namelijk niet:)) En dan is hij eronderuit:



Nu kunnen we gaan beginnen met het demonteren van de voorpoot zelf. Hier zijn wat verschilende mogenlijkheden voor(verschillend klem gereedschap voor het lossen van de veer) Ik ben de gelukkige bezitter van een veerpotenpers, en daardoor zijn losse veerspanners niet nodig om de veer te spannen.
Om de poot uit elkaar te halen MOET ALTIJD de veer ingedrukt worden, net zo lang totdat de bovenste veerschotel los zit:



Nu kun je de bovenste moer (sleutel 19) los draaien, ik doe dit met de luchttol, want de schokbreker zal altijd meedraaien. Anders neem je sleutel 19 en bv een bacho om de schokbreker aan de bovenzijde vast te houden.



Dan kun je de veer langzaam weer ontspannen, en pak je zo onderdeel voor onderdeel alles eraf. te weten: Moer, rubber, bovenste veerschotel met veerpootlager en de bumpstop. De stofhoes zit vast aan de bovenste veereschotel, om die mee te pakken zul je de onderste stalen klem moeten losmaken. en uiteraard de veer zelf nog.

Dan houd je alleen de poot over, je zit een grote moer zitten, deze kun je losdraaien op deze manier:



Ik heb de poot gewoon in de pers laten staan, maar je kunt hem bijvoorbeeld ook in de bankschroef zetten. Zorg voor goede tangen, want ze willen best vast zitten, en als ze loszitten kun je heerlijk met je vingers tussen de handvaten van de tang komen:)
Als je die moer los hebt, kun je overgaan tot het uithalen van de schokbreker. Let op: bij de originele schokbrekers zal hierbij een hele plump olie naar buiten komen, dus zorg voor een opvang bak.
door de poot op deze manier in de bankschroef te plaatsen, kun je door een paar flinke rukken aan de poot, deze scheiden van de schokbreker. (deze wil wel aardig vasthouden op de aanwezige keering, en derhalve behoeft dat iets geweld)



Dan is de poot eraf, en staat alleen de schokbreker zelf nog in de bankschroef, bij deze bevorderd tot oud ijzer;0:



Handig is het als je ervoor zorgt de nieuwe onderdelen al klaar te hebben, in mijn geval de schokbrekers en de veerpootlagers, beide van Monrou:





Vervolgens reinig je de binnenzijde van de poot, en zet hem rechtop in de bankschroef, voorzichtig geklemd op de naaf, en dan kun je de nieuwe schokbreker er zo in laten zakken, Laat er wat olie bij inlopen aanbevolen hoeveelheid 50CC:



Bij de nieuwe schokbrekers worden de bovenste moeren bijgeleverd, monteer deze:



Vanzelf sprekend maken we van deze gelegenheid gebruik, en maken we de beide veerscotels helemaal schoon, en inspecteren we deze(mag zeker niet rot zijn!!) Een roestpreventie behandeling is dan de 2e stap.
Als de nieuwe schokbreker is geplaatst in de poot, en de moer goed is vastgedraaid, kun je het veerpoot lager monteren, deze zit in de bovenste veerschotel, door er zachtjes met een drevel op te tikken valt hij zo uit de schotel, daar leg je dan nieuwe in.(kijk hoe de oude zat, de nieuwe moet je namelijk op dezelfde manier monteren)



Nu gaan we de veer weer plaatsen, leg deze goed in de onderste veerschotel(uitsparing voor de veer zit in de schotel) en gebruik de veerspanners om de veer weer in te drukken(in mijn geval dus de pers) wanneer je ver genoeg bent kun je de andere onderdelen weer monteren, de stofhoes heb ik weer op de bovenste veerschotel gedrukt, de bumpstop kun je over de schokbrekerstang laten zakken(die valt in de stofhoes) daarboven zet je het rubber er weer op, en als laatste de nieuwe moer(die ook bij de schokbrekers zijn geleverd) en die draai je weer vast.
Onder begeleiding draai je dan de veerspanners weer los(zorg dat de veer goed zit) en daarna zit de schokbreker geplaatst. Handmatig druk je dan de stofhoes helemaal naar beneden, en zet je daar weer netjes een klem op. Deze worden niet nieuw meegeleverd:



De montage van de poot gebeurd in omgekeerde volgorde van wat ik zojuist heb beschreven, zorg dat je de rembrackets schoonmaakt, de geleide stiften controleerd en invet(ik gebruik hier rem vet voor) en op de glij nokken van de brackets en de blokken wat kopervet smeert, alsmede op de achterzijde van de remblokken(plekken waar de klauw drukt op het blok)

Monteer de kogels, bij twijfel ALTIJD vervangen, en dan ziet het er weer zo uit, links:



en rechts:



Heb nu een strak rijdende 340 met 4 nieuwe scokbrekers:):)


Beter iets te vaak zeggen als te weinig, DRAAI NOOIT MAAR DAN OOK NOOIT DE BOVENSTE BORGMOER LOS, ALS JE DE VEER NIET HEBT OPGESPANNEN IN VEERSPANNERS!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-04-2012 15:14 #906808 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Voorste schokbrekers vervangen 340/360
heb je wel vloeistof bij het nieuwe patroon in de poot gedaan?????

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-04-2012 15:20 #906809 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Voorste schokbrekers vervangen 340/360

Wouter;198967 schreef : heb je wel vloeistof bij het nieuwe patroon in de poot gedaan?????



Nee, nieuwe schokbrekers is een gesloten systeem.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-04-2012 15:23 #906810 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Voorste schokbrekers vervangen 340/360
Ik heb de veerpoten gevuld met motorolie. Ik dacht ook dat dit moest.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-04-2012 15:26 #906812 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Voorste schokbrekers vervangen 340/360

Lucluc;198969 schreef : Ik heb de veerpoten gevuld met motorolie. Ik dacht ook dat dit moest.


Heb er een klein restje in laten zitten, maar ik heb dit besproken met een ?ud" volvo monteur, en die vond het ook kolder..
De demper zit vast in de poot, vocht kan er niet bij komen.. Waarvoor zou dat beetje olie dan dienen?
Kan uiteraard geen kwaad dit wel te doen overigens, maar ik vond et niet nodig..
En trouwens, bij de nieuwe moer zit zelfs een gaatje in, dus afdichting is er dan nooit..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-04-2012 20:23 #906823 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Voorste schokbrekers vervangen 340/360
Super howto!
De koelvloeistof/olie die in de veerpoot zit dient als bescherming tegen roest maar dat hoeft niet echt zoals hierboven gezegd doordat het een gesloten systeem is. De belangrijkste reden om het wel te doen is het koelvermogen vergroten, de warmte die in de schokdempers ontstaat kan afgegeven worden aan de veerpoot en dus de buitenlucht via de olie of koelvloeistof, daardoor blijft de temperatuur van de schokdemper constant en dus de demperkarakteristiek ook. Als je het niet doet zal de schokdemper eerder opwarmen en dus zachter worden want warme olie wordt dunner, geen wereldschokkende verbetering dus.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-04-2012 20:46 #906825 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Voorste schokbrekers vervangen 340/360

Maurits Cassee;198982 schreef : Super howto!
De koelvloeistof/olie die in de veerpoot zit dient als bescherming tegen roest maar dat hoeft niet echt zoals hierboven gezegd doordat het een gesloten systeem is. De belangrijkste reden om het wel te doen is het koelvermogen vergroten, de warmte die in de schokdempers ontstaat kan afgegeven worden aan de veerpoot en dus de buitenlucht via de olie of koelvloeistof, daardoor blijft de temperatuur van de schokdemper constant en dus de demperkarakteristiek ook. Als je het niet doet zal de schokdemper eerder opwarmen en dus zachter worden want warme olie wordt dunner, geen wereldschokkende verbetering dus.



Dankjewel:), en dan nog zal het beetje olie wat erin zit(dus tussen de schokbreker en de veerpoot zelf) zo dun zijn dat het effect niet eens merkbaar is. Ruimte tussen schokbreker en voorpoot is (geschat) 1,5mm rondom..
Maar als er mensen zijn die het liever wel toevoegen is er niets wat ze tegen moet houden hoor, en daarom zal ik het toevoegen aan de "how to"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-04-2012 21:08 #906826 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Voorste schokbrekers vervangen 340/360
die anderhalve mm luchtkamer is een bijna perfecte isolator.

ik wil je sterk adviseren om hier w?l een vloeistof in te doen anders zijn je nieuwe schokbrekers zo naar de gallemiezen.

wat voor vloeistof erin gaat maakt niet uit. de oude demperolie voldoet prima.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-04-2012 21:18 #906827 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Voorste schokbrekers vervangen 340/360

Wouter;198985 schreef : die anderhalve mm luchtkamer is een bijna perfecte isolator.

ik wil je sterk adviseren om hier w?l een vloeistof in te doen anders zijn je nieuwe schokbrekers zo naar de gallemiezen.

wat voor vloeistof erin gaat maakt niet uit. de oude demperolie voldoet prima.


En waarom dan wouter? Die anderhalve millimeter krijgt beluchting via het gaatje wat in de nieuwe moer zit..
Bij mijn eerste 360 heb ik toen ook de dempers vervangen, daar 5 jaar mee gereden, toen was het chassis rijp voor de sloop, maar de dempers waren gewoon prima, werkte toen zelf op de sloop, en heb toen de complete poten ook nog verkocht:D
Maar ik sta altijd open voor nieuwe dingen, of info. Dus ik ben erg benieuwd waarom volgens jou de dempers zo kapot zijn?

Overigens waren de poten nog flink vet van binnen hoor..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-04-2012 21:55 #906839 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Voorste schokbrekers vervangen 340/360
Waarom gebruik je een waterpomptang waar dat niet nodig is?

Beschadigt de boel onnodig imo! :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets