× Voor (foto)verslagen van afgeronde klussen

How-to: Carburateur revisie (Weber 32DIR105 / 110)

Lees meer
08-02-2023 15:47 #1042469 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic How-to: Carburateur revisie (Weber 32DIR105 / 110)
Nou ja overmorgen dan, ofzo... ahem.

het venturi vraagstuk speelde mij wat parten de afgelopen dagen, ik heb er het grote carburateurboek maar eens bijgepakt, en daarin staat dat de eerste trap een venturi diameter heeft van 23mm, de tweede trap heeft een venturi van 24mm, check:

Dan de auxilary venturi's die je uit de carburateur kunt halen, zowel de ons veel te vroeg ontvallen Mac bekend van o.a. de V3M als ook Anjo geven in een how-to aan dat deze niet uitgewisseld en derhalve verschillend zijn, nu kan ik echter op geen enkele manier ontdekken waar die verschillen dan in zitten...

Ja of, of ik maak een denkfout en begrijp ik de opmerkingen over deze delen van de carburateur verkeerd, hopelijk kan iemand hier er wat helder licht over schijnen.

Ik heb de auxilary venturi's aan alle kanten opgemeten, maar ik kan nergens verschillen ontdekken, onderstaand mijn trusty Mitutoyo voor de diameter:



De andere:

[img]"540","width":"720","src":"https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/540/af795697-3da7-4afa-9755-2e85cf9df2dd.jpg[/img]

En zo heb ik de schuifmaat aan alle kanten zijn tanden erin laten zetten....niets..

Ook de gaatjes lijken me van eenzelfde diameter, zelfs die schuine in de venturi.

Geef mijn protie maar aan fikkie, overigens geeft mijn carburateur bijbel (the Haynes manual on carbuuretters) nul, niets aan over dit onderwerp en voor zover hun erom geven zijn ze krek 'tzelfde.

Ik had om de venturi diameter te verifiëren even een kartonnetje met een schilderteepie in elkaar geflanst:

[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","height":"540","width":"804","src":"thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/540/af...811-e653e34bc2cb.jpg[/IMG]

[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","height":"540","width":"717","src":"thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/540/b0...c91-2d77312ab09e.jpg[/IMG]

Nou dat is duidelijk en kan zelfs een hafblinde mol als ik nog met het naakte oog waarnemen als je heel secuur tuurt.

ter lering ende vermaak nog even een blik van bovenaf:

[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","height":"540","width":"741","src":"thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/540/51...291-a1f7d70c79fd.jpg[/IMG]

Dus voor de zekerheid nog even als afsluitende zin, wie o wie weet hoe dit zit?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-02-2023 12:27 #1042471 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic How-to: Carburateur revisie (Weber 32DIR105 / 110)
Venturies zijn in dit geval hetzelfde, staat ook een nummer op de zijkant (4) in jouw geval.

de oudere type webers zit verschil in, ook duidelijk te zien. Voor de eerste trap zijn dat bijv. 2 venturies in 1, zal daar eens een foto van maken.

Dan heb ik over de 32 Dir 100 of 93 uit m’n hoofd op de 343/5 en 340 GL van ‘82 en ‘83

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-02-2023 15:04 #1042472 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic How-to: Carburateur revisie (Weber 32DIR105 / 110)
Waarvoor mijn hartelijke dank Steven!

Fijn dat daarvoor voor mij en diegene die ook een revisie willen uitvoeren daarmee duidelijk is hoe het zit, bij de eerste revisie in 2010 had ik de axillary venturi's namelijk laten zitten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-02-2023 13:56 #1042475 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic How-to: Carburateur revisie (Weber 32DIR105 / 110)
En weer doorrrrrrr, door de aanwijzing van Stefan kan ik rustig door, ondertussen zit het vlotterdeksel er weer op na de volgende werkzaamheden;

Men neme een boortje van 7 mm en schuive die tussen pakking en onderzijde van de vlotter:



Bovenstaande was nadat ik het lipje waar de afsluiter aanzit ietsjepietsje had verbogen.

Zit alles weer keurig op z'n plekkie?
Mooi dan mag je nu wat Loctite 248 ter hand nemen en de boutjes daar wat van voorzien:

[img]"540","width":"765","src":"https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/540/9dbad7ea-94d6-4b91-a81f-c660d2bdc1ff.jpg[/img]

[img]"540","width":"840","src":"https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/540/47529175-36de-4880-a95e-d7435a1fb180.jpg[/img]

[img]"540","width":"732","src":"https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/540/f6cea03e-3e5a-4dc7-a074-8cb2748f0282.jpg[/img]

Dan neme men een boortje van 5 mm en controleer je de werking van de choke-pull off, de choke klep mag bij een juiste afstelling niet meer of minder dan 5 mm open gaan:

[img]"540","width":"783","src":"https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/540/aa7a5f36-bad5-4383-a95e-372c2f4f1175.jpg[/img]

In afwachting van nog kleinere boortjes (voor het open gaan van de gasklep i.v.m. fast idle en gebruik deceleratie mechanisme) doen we nu alleen nog even het open gaan van de beluchter voor de vlotterkamer, die mag bij volledig geopende primaire gasklep 2,5mm bedragen:

[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","height":"540","width":"828","src":"thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/540/26...7b7-87b675e8b90a.jpg[/IMG]


Dat klopt bij mijn carbje één 100%, dus dat zit wel snor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-02-2023 17:05 #1042476 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic How-to: Carburateur revisie (Weber 32DIR105 / 110)
Dan was er uiteindelijk nog iets met boortjes,4, 5 en 7mm heb ik, de hele kleine maten voor de gasklep opening (fast idle, vlotter beluchting, decelereer mechaniek) echter niet.

Laat HBM nog een mooi setje hebben met heel veel ieniemienie boortjes:



Onderstaand boortje heb ik gebruikt om de gasklep opening mee te meten voor de correcte functie van het decelaratie mechanisme (gasklep blijft nog even iets open staan als je het gas loslaat om bepaalde uitlaatgassen te reduceren)

[img]"540","width":"771","src":"https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/540/fc25557c-6a76-487e-95f6-42c2769cdc07.jpg[/img]

[img]"540","width":"720","src":"https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/540/95dd10c4-3dd8-48d7-9a51-7e294253ee21.jpg[/img]

Hier zie links onder het deceleratie membraan welke de hevel waaraan onder andere de primaire gasklep aan is bevestigd iets kan openen:

[img]"540","width":"666","src":"https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/540/09e9f2f2-b97d-4d73-bb2a-f4fd55a4d1f3.jpg[/img]

En dan door naar een iets grotere maat:

[img]"540","width":"780","src":"https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/540/39e7ffa6-e2d7-415a-b41a-24b4b83f35f3.jpg[/img]

Daarmee heb ik de gasklepopening gemeten bij een volledig gesloten chokeklep, de nok aan de hevel van de choke bediening bedient op zijn beurt via een instelbare schroef het mechanisme van de primaire gasklep, die stel je zo in dat een boortje van 0,9mm er net langs past, een boortje van 1mm niet meer.

Ik heb hier geen foto van omdat ik in tegenstelling tot een geleedpotige maar 2 pootjes heb (nou ja onze voorouders in ogenschouw nemend heb ik eigenlijk vier pootjes ;)

Dat was dan dat, ik schuur de verwarmingsplaat nog even wat op met behulp van ee velletje K240 en een spiegel (wordt het ook echt vlak) aangezien die wat aangetast is.

En dan kan het hele spulletje weer het afsluitbare bakje in, wachtend tot de motor klaar is de carburateur weer te ontvangen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets