× Voor (foto)verslagen van afgeronde klussen

How-to: Carburateur revisie (Weber 32DIR105 / 110)

Lees meer
01-07-2015 21:49 #957875 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic How-to: Carburateur revisie (Weber 32DIR105 / 110)
Dank je Erik!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-11-2016 22:46 #965515 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic How-to: Carburateur revisie (Weber 32DIR105 / 110)

AvdAkker;151584 schreef : klopt niet helemaal:

linksboven = decelleratiemechanisme
linksonder = renix (altijd links van de mengselschroef)
rechtsonder = egr

AvdAkker;151602 schreef : al moet ik gelijk wel toegeven dat ik over de egr en decelleratie vaak twijfel of ik het wel goed zeg; die B14.4S rommel heb ik het niet zo op:)

Wouter76;151605 schreef : Weet je nu echt wel heeeeel zeker dan dat je het nu goed had qua aansluitingen? :+


Zag hier nog geen antwoord op, maar ben nu van een 340 met B14.4S de carb. aan het reviseren en hierbij zat het dus ook op de "verkeerde" manier ten opzichte van wat Anjo zegt aangesloten. Motor liep dan ook niet zo heel mooi en koud starten was ook een drama.

Kortom wie weet het heel zeker hoe ik die slangen moet aansluiten?
Verder is bij mij de slang naar de EGR afgedopt met een bout, waar op hoort deze oorspronkelijk op te zitten? Ja de EGR, zover was ik al maar waar zit die aansluit nippel dan?
De rest van de EGR was namelijk niet afgedopt en het hele systeem zit er nog op, auto heeft dan ook maar 50k gelopen dus dat geloof ik verder wel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-11-2016 12:47 #965527 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Carburateur revisie (Weber 32DIR105 / 110)
Er bestaat documentatie van... Volg het groene boekje en "Alles Sal Reg Kom"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-11-2016 17:47 #965534 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic How-to: Carburateur revisie (Weber 32DIR105 / 110)
Weet niet welk groene boekje je bedoeld, heb in dat zakboekje gekeken maar daar staat niets over in.

Verder heb ik het nu zo aangesloten als Anjo zegt.
Afijn, motor loopt nog steeds niet lekker, alles aangesloten zoals het zou moeten inclusief dat EGR membraam aan het spruitstuk.

Vervolgens de auto flink laten werken, op rechte stukken plank gas weer remmen en weer plank gas.
Met het idee om de boel lekker "schoon" te branden.
Vervolgens alles op gehoor afgesteld maar blijft toch niet lekker lopen.

Blok blijft een beetje schudden en draait stationair erg onregelmatig.
Betreft overgens een 32Dir 105 carb.

Zal de rest nog even controleren zoals in de vraagbaak beschreven staat, zoals het pulsair systeem etc... wieweet wat daar uitkomt.

Lijkt wel of al die B14's niet makkelijk "mooi" lopend te krijgen zijn. Had het zelfde ook met een andere 340 met 32Dir 109 carb. zonder EGR dus.
Onbegrijpelijk..... heb maar mazzel met die groene van me :f

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
10-06-2020 22:26 #987767 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic How-to: Carburateur revisie (Weber 32DIR105 / 110)
Edit: ik besefte achteraf dat ik onbedoeld dit topic had gekaapt door mijn huidige probleem te posten. Ik heb die nu naar een eigen topic verplaatst: hier.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-02-2023 17:12 #1042435 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic How-to: Carburateur revisie (Weber 32DIR105 / 110)


Nou ja bijna dan...

En 'as we speak' ben ik de 'fuel make it happener' weer aan het 'rebuilden' .

Ik kijk echt te veel Youtube.....anyway...waar was ik, ow ja, ik stond dus met dat kind bij de hoeren....ow nee daar was ik helemaal niet.

Die carburateur dus, die ligt weer open en bloot op een tafel, dit keer niet mijn eettafel maar een tafel in onze logeerkamer die ik vakkundig heb omgebouwd tot Volvo 340 carburateur OK.

De revisiekit: W298 heb ik aangevuld met een choke pull-off membraan van diezelfde BCCP winkel in Gramsbergen, dan heb je de set mooi compleet.

En weer een ultrasoonreiniger erbij voor de grote schoonmaak, in plaats van dat ienieminie ding welke ik in 2010 gebruikte, nu een 6 liter big block van HBM met verwarming.

Gelukkig las ik het topic nog even door voor de zekerheid, onder alle tips waaronder vooral die van Anjo behoorlijk waardevol zijn, zo bekijk ik beide te verwijderen venturi's met een blik van "die zijn allebei krek hetzelfde"
Nou niet dus hè, 23 respectievelijk 24 mm diameter intern, ja 1 mm lekker boeieeeeee...., ja dus.

Het duiveltje schuilt in de details, helemaal met een carburateur, het mag dan op bepaalde vlakken inferieur zijn aan MPI, maar zonder van allerlei electronica en sensoren komt ons Webertje toch al een mooi eind met het aanbieden van een juist mengsel onder diverse omstandigheden.
Zeker met de CVT als transmissie heb ik mijn 340 altijd een heerlijk soepel en snel op het gas reagerend karretje gevonden, en een CO van ca 1,5% prima te doen. (het mogen er 3,5 zijn van de wetgever)

Ik ga gewoon beetje bij beetje weer wat foto's neerfli...eh gooien hier onder het mottto baat het niet, in 13 jaar kun je wat bijleren houd ik mijzelf dan maar voor.

De werkplek:



Het lijdend voorwerp:



Te beginnen met choke pull-off mechaniekje te verwijderen:





Ook hier geldt aangezien ik niet beter weet dan dat 5 foto's per keer de max is; morgen meer.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-02-2023 10:09 #1042442 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic How-to: Carburateur revisie (Weber 32DIR105 / 110)
Mooi om te zien hoe je weer verder gaat met je 340, leuk om te volgen, ik hoop voor je dat je de carburateur valse lucht vrij kunt monteren, was door mijn alternatieven isolatie flens heen, gisteravond bij een 340 de carburateur mooi gevlakt, nieuwe pakkingen, (denk probeer het weer eens) maar zonder succes, met remmenreiniger getest en toch weer niet afdichten met een hoop gestotter als gevolg. (werd er weer even aan herrinnert waarom ik een alternatief heb bedacht)

Hier meer over dit alternatief, weet niet of je dit gezien had omdat je alweer even weg bent geweest ;)
forum.v3c.nl/forum/techniek/motor-en-aan...en-oplossingen/page4

keep up the good work :y:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-02-2023 16:09 #1042444 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic How-to: Carburateur revisie (Weber 32DIR105 / 110)
Dank je Steven, ik heb alle tijd dat ik hier niet was niet stilgezeten hoor, ik had simpel gezegd geen zin en energie meer voor dit forum, ik ben blij dat enigszins hervonden te hebben.

Jouw inspanningen rondom het verbeteren van de aansluiting van carburateur op het inlaatspruitstuk heb ik zeker met belangstelling gevolgd, het blijft toch een beetje een heikel punt hoewel ik er tot op heden nog geen problemen mee heb ondervonden.

De vier boutjes op de carburateur voet mogen niet te strak want dan trekt de boel krom, maar als je ze te los monteert trekt de boel valse lucht als een malle, het herinnert me wederom ook aan de uitdaging rond het vinden van alle specs waaronder dus vaak aanhaalmomenten op onze teerbeminde autootjes, noem mij maar weer een nerd hoor maar de fabrikant geeft die niet voor niets op, daar hebben engineers lang en hard over nagedacht.
Van mijn zakjappannertje heb ik een gigantisch dik WP handboek met alle relevante specs waaronder de aanhaalmomenten concreet benoemd, dat vindt ik echt heerlijk werken en het is prettig niet zelf na te hoeven denken of je zorgen maken over of iets wel op de juiste manier vast zit.

Nou ja ik zeg nooit problemen ervaren te hebben, misschien was er wel een vacuüm lek en heb ik dat gewoon nooit goed gemerkt omdat ik de carburateur hiervoor heb lopen compenseren om aan het juiste CO en goede rij eigenschappen te komen.

We gaan het meemaken, komend weekend de carburateur eerst weer eens netjes in elkaar schroeven en daarna gaat het nog wel even duren eer ik erachter kom hoe het torretje zich ermee gaat gedragen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-02-2023 16:05 #1042457 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic How-to: Carburateur revisie (Weber 32DIR105 / 110)
De carburateur revisie DL2:

Vlotter kamer beluchter eruit:

[ATTACH=JSON]{"alt":"Click image for larger version Name:\ta050a6ea-96ac-4eb8-b171-b1dd399cb2a5.jpg Views:\t0 Size:\t184,1 Kb ID:\t418475","data-align":"none","data-attachmentid":"418475","data-size":"full","title":"a050a6ea-96ac-4eb8-b171-b1dd399cb2a5.jpg"}[/ATTACH]

Deksel met vlotter en naald, ik roep het nu alvast even; afstellen van het vlotter doe je met bv een boortje van 7mm tussen onderzijde vlotter en deksel met pakking, maar dat komt later wel.

[ATTACH=JSON]{"alt":"Click image for larger version Name:\teaddd86d-2408-440c-b4dd-12ffcecee5e1.jpg Views:\t0 Size:\t200,2 Kb ID:\t418476","data-align":"none","data-attachmentid":"418476","data-size":"full","title":"eaddd86d-2408-440c-b4dd-12ffcecee5e1.jpg"}[/ATTACH]

Op onderstaande foto zie je bovenin de lucht correctie sproeiers en onderin de hoofdsproeiers voor respectievelijk de linker en rechter trap:

[ATTACH=JSON]{"alt":"Click image for larger version Name:\tad6b67f7-5c8c-40b7-8e12-cc8a955a6ba5.jpg Views:\t0 Size:\t190,1 Kb ID:\t418477","data-align":"none","data-attachmentid":"418477","data-size":"full","title":"ad6b67f7-5c8c-40b7-8e12-cc8a955a6ba5.jpg"}[/ATTACH]

Up close and pesonal, nu met de acceleratiesproeier erbij, als je een peut gas geeft komt deze in actie omdat de carburateur niet snel genoeg kan reageren i.v.m het nog afwezig zijn van een toename in vacuüm.

[ATTACH=JSON]{"alt":"Click image for larger version Name:\tcc0dd5ee-f97f-4a3a-ae7e-14386780016f.jpg Views:\t0 Size:\t186,9 Kb ID:\t418478","data-align":"none","data-attachmentid":"418478","data-size":"full","title":"cc0dd5ee-f97f-4a3a-ae7e-14386780016f.jpg"}[/ATTACH]

Je ziet hier trouwens ook goed dat beide luchtcorrectiesproeiers op mijn Webert een waarde hebben van 190, oftewel 1,90mm, de hoofdpsproeiers hebben een verschillende waarde!

[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","height":"540","width":"675","src":"thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/540/e7...dd9-82cb7c9bc553.jpg[/IMG]


[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","height":"540","width":"720","src":"thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/540/d6...827-5e682d33ed98.jpg[/IMG]

Hierboven zie je hoe de situatie is bij mijn carburateur, bij jou kunnen die anders zijn!

Wel zal de grootste sproeier altijd in de tweede trap zitten aangezien je die pas gebruikt als je serieus gas gaat geven bij stevig accelereren, bergop rijden of met hoge snelheid op de snelweg -> (Autobahn)


Ik ben er nu ook achter hoe ik foto's kan neerplempen zonder die stomme thumbnails en dus een beperkte aantal MB's en foto's per keer...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-02-2023 17:22 #1042467 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic How-to: Carburateur revisie (Weber 32DIR105 / 110)
Dan de acceleratiesproeier, hier zitten twee koper ringetjes op, één boven en één onder het aluminium gedeelte:



De venturi's eruit, en belangrijk hier (nogmaals, met dank aan Anjo) De tweede trap venturi diameter is 24mm, de eerste trap 23 mm!

[img]"540","width":"777","src":"https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/540/4c7def8d-9a2a-42a7-8b9b-fe0899bf0fff.jpg[/img]

Hup, in de ultrasoon ermee:

[img]"540","width":"720","src":"https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/540/176dfd77-f909-4d75-96a0-0cf7e44e6426.jpg[/img]

Beter:

[img]"540","width":"720","src":"https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/540/c04e3e3c-0920-479d-8d2e-3f0593b22e40.jpg[/img]

Het revisiesetje: (inclusief de los aangeschafte choke-pull off membraan)

[img]"540","width":"858","src":"https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/540/8a04df6d-d12a-4b2f-9575-57991140b57e.jpg[/img]

Het membraan met de lange steel en het grote ronde 'viltje' hebben in deze carburateur geen functie, en kunnen dus aan de kant.

In close up, ringetjes van koper voor de acceleratiesproeier, rubber voor choke pull-off, stationair sproeier voor 1e en 2e trap, en een aluminium ringetrje voor de vlotternaald huis dingetje..dat zie je later nog wel een keer.

[img]"540","width":"765","src":"https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/540/d16562a2-0373-4b50-8e16-3f1298954b61.jpg[/img]

Dan, het acceleratie, deellast en choke pull-off membraan:

[img]"540","width":"735","src":"https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/540/011c89f1-90dd-4946-a5ef-9d264569ff36.jpg[/img]

Morgen meer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets