× Voor (foto)verslagen van afgeronde klussen

How-to: Brandstofslangen (benzineslangen) vervangen

Lees meer
27-05-2010 15:11 #630281 door Wouter Borsje
Daar is hij dan eindelijk, de brandstofslangen 'how-to'!

Deze gehele omschrijving voor de achterzijde geld voor alle 340's, de 1.4 343/345 van na 1980 en de 340 1.7

in de motorruimte hebben de 1.4's de situatie zoals hierboven (in totaal 3 zeefjes, bij de carburateur, in de brandstofpomp en bij de vlotter)

de 1.7 heeft 2 "zeefjes" (1 in carburateur, 1 bij vlotter), de brandstofpomp zit aan de rechterkant van het blok, rechts van de carburateur (aandrijving via de bovenliggende nokkenas)

Allereerst nog even een tekening van het geheel zoals het zich achterin de auto bevind tot aan de synflex (hard kunststof) leidingen:



Begin met het verwijderen van de kofferbakmat/vloer en het rechterpaneel in de kofferbak, om dit laatste mogelijk te maken moet ook het bevestigingspunt van de achterbank rechts onderaan gedemonteerd worden omdat het paneel hier omheen zit.

Dan ziet het vervolgens zo uit:



Als je dan vervolgens het afdekplaatje los schroeft en deze heel voorzichtig door steeds met een platte schroevendraaier op een andere plek het plaatje wat op te lichten (kitrand onder het plaatje) krijg je dit te zien:

De rechter slang is 5mm intern!!


Alleen met dat verschil dat bij jou de kans groot is dat hier dezelfde textiel slangen zitten als aan de vulopening en expansievat.

Wanneer je vervolgens de stekker los hebt getrokken, de slangklemmen hebt losgeschroefd en de slangen verwijderd kun je door de dop naar links te draaien deze van de tank afhalen.

Haal de dop voorzichtig naar boven aangezien het vlotter hieraan bevestigd is, een klein beetje manouvreren is hiervoor nodig waarna we de volgende aanblik krijgen:



Het verwijderen van alle ont/beluchtingsslangen spreekt min of meer voor zichzelf, mochten deze vastgezet zijn met knijpbare slangklemmen dan kun je deze het beste verwijderen met een flinke nijptang.
Pas hierbij op dat de aansluitpijpjes van het kunststof tankje niet beschadigd raken/afbreken.

Wat verder op deze plaats van belang is, er zit een 'ventiel' in ??n van de 6mm slangen die in de juiste richting gemonteerd moet worden, er staat een pijl op!! :



Vervang zo veel mogelijk ??n voor ??n alle slangen zodat de kans zo klein mogelijk is dat je hier vergissingen in maakt.

Op onderstaande foto kun je zien hoe de ontluchtingsslang van de vulopening loopt (althans bij mijn 340 dan):



Dit is de 12mm slang van de tank ontluchting zoals hij onder de auto vandaan kwam, je kunt hier de Y koppeling zien met een stukje 6mm slang
(die aan de onderzijde van het expansievat bevestigd zit)



Een close-up hiervan:



De synflex leidingen naar de tank toe zijn te bereiken door de achterkant van de tank (achteras zijde)te laten zakken en de voorzijde ook heel iets (dop 13)

Let bij het verwijderen van de slangen die bevestigd zijn aan de synflex leiding goed op de 'tonnetjes' die in de synflex leidingen zitten, het kan zijn dat het 'tonnetje' in de slang blijft zitten!

Ook bij het monteren van de nieuwe slang zijn deze 'tonnetjes' van belang, de slangklem moet hier overheen vallen om een goede verbinding tussen leiding en slang te garanderen
(de leiding word anders samengeknepen)

Het tonnetje:



Zoals het er bij mijn 340 uitzag nadat de tank was verwijderd:



Zo krijg je een beetje een indruk van hoe de leidingen lopen en hoe het er aan de onderzijde verder uit ziet, bij de 340 met 1400 motor lopen de synflex leidingen door de linker kokerbalk en bij de 340 met 1700 motor door de rechter kokerbalk i.v.m de plaatsing van de brandstofpomp in de motorruimte.

Dan zijn er nog de slangen aan de voorzijde van de auto onder de kap vanaf de synflex leidingen naar de brandstofpomp,deze hebben een binnendiameter van 6 mm afgezien van de retour slang op de brandstofpomp tot aan de synflex leiding.



Let ook hier goed op de 'tonnetjes', en de rechterslang/leiding is hier de 5mm intern.

De 340 1400 en wellicht ook de 1700 (TC ?) heeft op drie plaatsen een benzine filter in de vorm van een soort zeefje, om er zeker van te zijn dat ook de heel kleine vuildeeltjes gefilterd worden kun je een een in-line brandstof fliter monteren zoals onderstaand:



Bij een 1700 motor ziet het er iets anders uit onder de kap, er word hier ook gebruik gemaakt van een dampbel afscheider zoals rechts te zien is (tegen het plaatwerk gemonteerd):



De brandstofpomp van wat dichterbij:




Op sommige plekken kan het handig zijn wat vaseline te gebruiken zoals op de aansluitingen met de synflex leiding en het doorvoerrubber in de kofferbak omdat het best stroef kan gaan op deze plekken.

Omdat alles met het vervangen toch al gedemonteerd word qua slangen en het vlotter zou je meteen ook van de gelegenheid gebruik kunnen maken om de tank door te spoelen.

Ook het vlotter zou je nog even na kunnen kijken op gebreken en de weerstands contacten schoon kunnen maken.

Om het zeefje van de aanzuigbuis los te maken kun je dit doen door deze er af te schuiven.

Voor het vastdraaien van de slangklemmen heb ik een ?speciale? tool gebruikt, een dopje 7 op een flexibele steel met handvat zodat je ook op de lastige plekken de slangklemmen goed stevig aan kunt draaien.

Voor zover deze "How-to" , reacties met betrekking tot tips/aanvullingen/opmerkingen/verbeteringen zijn van harte welkom.

Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-05-2010 17:02 #833301 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic How-to: Brandstofslangen (benzineslangen) vervangen
mooi stuk Wouter!

deze gehele omschrijving voor de achterzijde geld voor alle 340's, de 1.4 343/345 van na 1980 en de 340 1.7

in de motorruimte hebben de 1.4's de situatie zoals hierboven (in totaal 3 zeefjes, bij de carburateur, in de brandstofpomp en bij de vlotter)

de 1.7 heeft 2 "zeefjes" (1 in carburateur, 1 bij vlotter), de brandstofpomp zit aan de rechterkant van het blok, rechts van de carburateur (aandrijving via de bovenliggende nokkenas). het bijzondere aan de 1.7 is de dampbelafscheider welke stiekem ook een klein beetje als drukregelaar dient.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-05-2010 17:08 #833302 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Brandstofslangen (benzineslangen) vervangen
In de retourslang vanaf de pomp zit toch een restrictie? Heb je die ook overgezet in de nieuwe slang?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-05-2010 17:14 #833304 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic How-to: Brandstofslangen (benzineslangen) vervangen
nope, geen restrictie. het retournippel in de brandstofpomp heeft al een doorlaat van 0,5/1mm in doorsnede.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-05-2010 17:35 #833305 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic How-to: Brandstofslangen (benzineslangen) vervangen

AvdAkker;145186 schreef : mooi stuk Wouter!

deze gehele omschrijving voor de achterzijde geld voor alle 340's, de 1.4 343/345 van na 1980 en de 340 1.7

in de motorruimte hebben de 1.4's de situatie zoals hierboven (in totaal 3 zeefjes, bij de carburateur, in de brandstofpomp en bij de vlotter)

de 1.7 heeft 2 "zeefjes" (1 in carburateur, 1 bij vlotter), de brandstofpomp zit aan de rechterkant van het blok, rechts van de carburateur (aandrijving via de bovenliggende nokkenas). het bijzondere aan de 1.7 is de dampbelafscheider welke stiekem ook een klein beetje als drukregelaar dient.


Dank je voor het compliment Anjo; ik ben zo brutaal geweest even jouw tekst te kopi?ren en toe te voegen aan de how-to voor wat betreft de types waar de how-to betrekking op heeft en uitleg over de zeefjes en brandstof pomp bij de 1700.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-05-2010 18:30 #833317 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Brandstofslangen (benzineslangen) vervangen
Prachtig gewoon wouter, ik denk dat ik binnenkort ook wat werk ga hebben met mijn howto van D-riem vervangen voor een 1700... Als ik wil dat hij er zo uit moet zien!

Verder wil ik wel nog opmerken dat er op de 1700 boven de tank wel nog een terugslagklep zit! Doet mij eraan denken dat ik deze nog is moet terugplaatsen nadat ik een nieuwe heb, want de mijne is bij demontage gebroken, duurde mij een week en vele liters brandstof tegen dat ik doorhad dat deze gebroken was!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-05-2010 18:36 #833319 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic How-to: Brandstofslangen (benzineslangen) vervangen
terugslagklep? wtf, dat is denk ik nieteens origineel

normaal gesproken fungeert de brandstofpomp zelf als "terugslagklep" om te voorkomen dat de leiding leegloopt als de auto weggezet wordt
een terugslagklep in de retourleiding is imo onzin.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-05-2010 18:59 #833326 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Brandstofslangen (benzineslangen) vervangen
Tja, die zat er wel, maar waarom en hoe... Geen idee!
Ik laat het voorlopig nog even zoals het is, eerst de belangrijke zaken!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-05-2010 19:48 #833353 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Brandstofslangen (benzineslangen) vervangen
Ik zeg, sticky :+

Zijn die aan de benzinepomp dan van verschillende diameter? Ik heb bij Erik gewoon twee slangetjes gepakt die goed waren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-05-2010 19:52 #833358 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic How-to: Brandstofslangen (benzineslangen) vervangen
Ja als je een beetje 'krappe' slangklemmen pakt gaat 6mm intern ook wel goed hoor Marcel, ik heb even het origineel aangehouden.

P.S: is het wellicht een goed idee om alle how-to's sticky te maken? (Jeroen,Steven?)

EDIT: even de moderator van deze hoek van het forum opgezocht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets