× show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Anjo's 1980 343 DL

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-05-2023 18:43 #1042608 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Anjo's 1980 343 DL
Dat is een brute bak geworden. Ik vind de kleur van de versnellingsbak ook goed gekozen. Heb je dat laten poedercoaten?
Van welk materiaal zijn de gebogen remleidingen? Voor mijn auto zit ik te denken aan cunifer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-05-2023 00:32 #1042616 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Anjo's 1980 343 DL
motorblok en versnellingsbak zijn penta groen gespoten, stille verwijzing ook naar de krukas die erin zit :)
ik werk altijd met cunifer, het is vele malen robuuster en corrosiebestendiger dan koper en alsnog makkelijk met de hand te buigen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-05-2023 17:02 #1042618 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Anjo's 1980 343 DL
Dat zijn de leuke details. Is het speciale hittebestendige motorverf van Motip of ander merk? Moest je vooraf het motorblok en de versnellingsbak nog stralen en/of anderzijds voorbehandelen?
De achteras en veerpoten heb je laten poedercoaten. Vereist dat nog een bepaalde voorbehandeling, zoals stralen e.d., of kan je alles gewoon aan de poedercoater overlaten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-05-2023 19:45 #1042623 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Anjo's 1980 343 DL
Heb dat allemaal jaren geleden al gedaan, tijdens de restauratie was even schoonmaken en opfrissen voldoende. Het gepoedercoate spul zat er al zeker 10 jaar onder. Vind het wel grappig om de oudere pagina's in dit topic terug te zien/lezen. Inmiddels op een hoop vlakken een stuk wijzer geworden ook, maar toch sloeg ik toentertijd niet al te vaak de plank mis. In de basis ligt de motor er nog niet zo lang in, maar dat is ook alweer 2014 geweest dat ik daarmee bezig was, vind je terug vanaf pagina 36.

Voor wat betreft het spuiten van de motor/bak. Net als bij alle andere lakken moet de ondergrond vetvrij zijn, dit is met motorblokken en/of versnellingsbakken gelijk de grootste uitdaging.
stralen alleen doen als je 100% overtuigd bent dat er nergens in het binnenwerk van het blok of bak straalgrit of zand achter kan blijven, in de regel is het door de ruwheid van het gietijzer/aluminium voldoende om goed te ontvetten en de ondergrond te schuren/borstelen. er zijn lijnen met motorblok-verf, maar gewoon hittebestendige lak gaat ook goed. een conventionele lak is niet echt gemaakt voor de temperaturen die gehaald worden in een motorblok

Voor wat betreft het poedercoaten, ja dit vereist een voorbehandeling en ook extra aandacht voor delen die niet gecoat mogen worden (schroefdraden, tapgaten, astappen, lagerhuizen etc). een proffesionele poedercoater heeft zijn eigen coatstraat, voor nieuw materiaal is chemisch ontvetten en reinigen vaak voldoende, maar voor ons oude spul is stralen wel een aanrader. poedercoating hecht sowieso veel beter op een grovere ondergrond. als de coater kan schooperen dan ben je helemaal de man en hoef je naast de harde coating ook nooit meer bang te zijn voor roest. Geef in ieder geval goed aan waar de delen toegepast worden, wielophangingdelen vereisen wat meer aandacht tav het coaten als een interieurdeeltje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
03-05-2023 20:26 #1042635 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Anjo's 1980 343 DL
Even een opmerking over stralen: je schijnt ook te kunnen stralen met droogijs, ofwel CO2-korrels. Zijn -72oC en verdampen helemaal, dus geen risico op achterblijvend grit. Zelf geen ervaring mee, wel googlebaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-05-2023 23:08 #1042638 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Anjo's 1980 343 DL
Fantastisch project over maar liefst 14 jaar! Ik wil er wel wat kilometers in maken, Anjo, als je er zelf niet aan toekomt;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-05-2023 17:14 #1042641 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Anjo's 1980 343 DL
[QUOTE=AvdAkker;n418640
]Heb dat allemaal jaren geleden al gedaan, tijdens de restauratie was even schoonmaken en opfrissen voldoende. Het gepoedercoate spul zat er al zeker 10 jaar onder. Vind het wel grappig om de oudere pagina's in dit topic terug te zien/lezen. Inmiddels op een hoop vlakken een stuk wijzer geworden ook, maar toch sloeg ik toentertijd niet al te vaak de plank mis.
[/QUOTE]​

Ben nu al wat pagina's van jou aan het teruglezen, en de plank wordt zeer zelden misgeslagen, behalve dan met die bladveren hehe

AvdAkker;n418640 schreef : Voor wat betreft het poedercoaten, ja dit vereist een voorbehandeling en ook extra aandacht voor delen die niet gecoat mogen worden (schroefdraden, tapgaten, astappen, lagerhuizen etc). een proffesionele poedercoater heeft zijn eigen coatstraat, voor nieuw materiaal is chemisch ontvetten en reinigen vaak voldoende, maar voor ons oude spul is stralen wel een aanrader. poedercoating hecht sowieso veel beter op een grovere ondergrond. als de coater kan schooperen dan ben je helemaal de man en hoef je naast de harde coating ook nooit meer bang te zijn voor roest. Geef in ieder geval goed aan waar de delen toegepast worden, wielophangingdelen vereisen wat meer aandacht tav het coaten als een interieurdeeltje


Heb jij het ook laten schooperen? En wat doe je precies met alle boutgaten, schroefdraden etc? Want die blijven dan dus onbehandeld, of smeer je daar later alsnog iets in?
Heb je de binnenkant van de buis van de achteras ook behandeld? Binnenkant stralen, schooperen, coaten zal misschien niet lukken. En heb je de linker en rechter open zijde van de buis achteras nu ook afgedopt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-05-2023 20:32 #1042645 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Anjo's 1980 343 DL

BartJu;n418652 schreef : Even een opmerking over stralen: je schijnt ook te kunnen stralen met droogijs, ofwel CO2-korrels. Zijn -72oC en verdampen helemaal, dus geen risico op achterblijvend grit. Zelf geen ervaring mee, wel googlebaar.

Klopt, nieuwe techniek maar in NL nog niet zo gebruikelijk. Je hebt nu ook dat ze met een laserstraal materiaal reinigen; kostbaar apparaat maar werkt echt super!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-05-2023 20:41 #1042646 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Anjo's 1980 343 DL

volvobot;n418658 schreef : ​
Heb jij het ook laten schooperen? En wat doe je precies met alle boutgaten, schroefdraden etc? Want die blijven dan dus onbehandeld, of smeer je daar later alsnog iets in?
Heb je de binnenkant van de buis van de achteras ook behandeld? Binnenkant stralen, schooperen, coaten zal misschien niet lukken. En heb je de linker en rechter open zijde van de buis achteras nu ook afgedopt?


Ja, schooperen laat ik standaard doen.
Draadgaten laat ik mee coaten, daarna tapje erdoorheen. Boutgaten evt van tevoren vergroten om de laagdikte van de coating te compenseren. Astappen en passingen voorzien van een bus/huls om ze af te schermen, dan wordt die niet gecoat maar kun je het ma het poedercoaten zelf voorzien van een behandeling

Vwb de achteras, die is aan de binnenkant gepoedercoat, na stralen. Anno nu zou ik de as voorbewerken(chemisch ontroesten/stralen), en daarna een plaatje op de open zijden lassen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-05-2023 20:49 #1042647 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Anjo's 1980 343 DL
Mooi dat binnenkant stralen en coaten toch mogelijk is.

AvdAkker;n418663 schreef : ...dan wordt die niet gecoat maar kun je het na het poedercoaten zelf voorzien van een behandeling

Wat voor behandeling moet ik hierbij aandenken, en welke producten zijn het best aan te raden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets