Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-06-2008 00:45 #717565 door V300 register
Ik snap het allemaal niet meer. Het was toch begonnen met 'wegenbelasting', m.a.w. 'gebruik maken van de wegen'-belasting? Nu heet het 'houderschapbelasting'. Dus als je een auto in bezit heb moet je er belasting voor betalen. Met welk nut?
Aankoop is belast met BPM en daarop BTW en nu zelfs BPM, Slurptaks en daarop BTW. Je verzekering kent een assurantiebelasting EN BTW. En op je auto te parkeren, en in grote steden dus te laten staan, is er een parkeerheffing(belasting).

Laten we zo'n regel nu eens toepassen om een pak brood....... Aan de hand van het type brood betaal je BCG (belasting consumeerbare goederen) van ong. 22 %. Vol granenbrood, dat voedzamer en meer gewild is, krijgt dan nog een verhoging in de vorm van freettax (10-40%) en daar doen we nog eens 19 tot 20% BTW op. En je moet het gelijk opeten, anders zou je ook houderschapbelasing over moeten gaan betalen. Het niet juist, of op de juiste tijd, aanbieden van niet te eten brood levert een heffing op van 37,50 euro (in Den Haag) per constatering op.

Je kijkt wel beter uit om nog iets te kopen, c.q. bezitten in dit land!

Helemaal mooi vind ik het innitiatief om vervuilende auto's meer te laten betalen voor hun parkeren. Ik zou zeggen; hoe langer vervuilende auto's stil staan hoe beter!

Overigens, wat is vervuilender? Een Volvo 340, 1400, 5-bak uit 1988 of een Audie Q7, 4,2 ltr V8? De eerste wordt straks overal verboden, de tweede gehuldigd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-06-2008 02:31 #717567 door V300 register
mja, ik zie het zo: Wegenbelasting betalen we ter onderhoud van ons wegennet. Waarom zou iemand die met zn auto 5km per jaar rijd, evenveel moeten betalen met iemand die 60.000 in het jaar rijd. Om de mazen in de wet nog maar buiten beschouwing te houden (belasting vrij rijden(evt. op LPG), of G3 t.o.v. normaal LPG).

Je rijd veel, ons wegennet/milieu zal daarom meer door jou toedoen lijden, kortom: je betaalt meer. Eerlijker kan niet.


Helaas wordt momenteel de wegenbelasting lang niet alleen voor ons wegennet gebruikt. En dat is het hele kromme in dit verhaal. En vervalt de BPM, dan komt het ergens anders zeker terug, en zal het ongetwijfeld alleen maar duurder worden.

(overigens rij ik belasting vrij op LPG, dus ik profiteer net zo hard mee...)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-06-2008 08:08 #717569 door V300 register
Omdat ik dagelijks door Duitsland rij, vind ik het normaal om daar te tanken en daar boodschappen te doen. Zo betaal ik nog een klein beetje mee aan het onderhoud van de wegen daar. Wel zo netjes, toch?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-06-2008 09:07 #717577 door E. van Oostveen
Ik rij op smalle banden, dus mijn contact met de weg is minimaal. Daarom vind ik dat ik korting moet krijgen op de wegen-/houderschapsbelasting?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-06-2008 10:53 #717588 door V300 register
Ik vind dat de weg mooier is als mijn auto erover heen rijdt, dus ik wil graag geld terug van de belastingdienst :yeah:

Nee even serieus, ik ben het wel met Paul eens. Het idee van kilometerheffing (evt met variabel tarief ivm spitsdrukte) is in principe eerlijk, je betaalt een bedrag dat rechtevenredig is aan het daadwerkelijke gebruik.

Ik denk trouwens dat een Audi A8 4.2 V8 echt wel schoner is (wat betreft de uitlaatgassen) dan mijn 340..

OH ja: wat betreft die dunne bandjes: ik heb me ooit laten wijsmaken dat je beter een olifant op je tenen kunt laten staan dan een vrouw met naaldhakken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-06-2008 13:23 #717608 door 16673-dummy

punkazz;60107 schreef : Hm, dit is wel een beetje een loze kreet. Ze maken niet met opzet slechte beslissingen, die politici doen wat ze denken te moeten doen. Dat dat soms nadelig is voor iemand, dat kan, vaak is er iemand anders dan weer blij. Dat je het er om een goede reden niet mee eens bent ok?. Maar van dit soort opmerkingen krijg ik een beetje jeuk :S



Hm, het was misschien een rare opmerking in te weinig woorden beschreven, maar zo zie ik het wel.

De regering is op geld belust, overal moet belasting voor betaald worden, de auto wordt als melkkoe gebruikt.
Als we ook uitkwamen met de 25 jaar of ouder-regeling, waarom moeten we dan nu ineens w?l gaan betalen?

Tuurlijk, betalen per kilometer ?s eerlijker, het zijn leuke plannetjes, maar de overheid ziet niet in dat voor velen autorijden te duur wordt.
Minima kunnen nu mooi een oude auto die belastingvrij is betalen, straks niet meer (waarom dacht je dat ik er een uit 1980 had?).

De overheid heeft wel leuke plannen met al dat geld, maar zonder kan toch ook? Als ze nu eens beknijpen op de salarissen of dienstauto's, d?n heb je pas een inkomstenbron.

Dat milieugedoe, ik word er gek van!
Als ze niet willen vervuilen, schaf dan gewoon vluchten van Amsterdam naar Brussel of weet ik wat af! D?t is pas vervuilend, d?t is pas overbodig.
Kun je net zo goed met de trein gaan. Maar nee, wij willen weer keuzes, wij willen weer variatie. Een treinverbinding, de taxi, de auto, het vliegtuig, de boot...

En onderhand kachelt de elite lekker door in hun benzineslurpende patsertanks.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-06-2008 14:48 #717629 door V300 register
Kijk dat is beter! Maar toch ben ik het niet helemaal met je eens. De overheid is op geld belust, omdat ze wel moeten. Zonder dat geld kunnen ze niet, anders gaan er een heleboel goede investeringen in NL verloren (educatie, subsidies, zorg, weet ik veel wat nog meer). Alles wordt duurder, dus ook voor de overheid, zeker gezien het feit dat er straks minder werkenden zijn. Dat ze nu verkeerde/kromme beslissingen nemen, dat is inderdaad fout, maar ze proberen alleen maar een moeilijk probleem op te lossen ipv bewust mensjes te pesten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-06-2008 15:23 #717631 door V300 register
Op zich ben ik het eens met het feit dat de regering geld nodig heeft voor vanalles en nogwat.
Maar:
-Ga dan niet dat geld proberen af te troggelen via een hopeloos dure, ingewikkelde en moeilijk te handhaven methode zoals elektronische kastjes in/op het dashboard
-Zeg gewoon eerlijk waarop het staat
-Besteed het geld dat je ophaalt voor het doel waarvoor je zegt dat je het ophaalt
-Beloof vooral dingen die je ook nakomt (kwartje van kok, anyone?)

@ Joost:
Het is de regering ook te doen om ons uit de auto te jagen! Weet je wat files de nederlandse economie kosten, jaarlijks?
Als al die mensen met het ov zouden gaan scheelt dat behoorlijk (en ja, ik maak mij ook schuldig aan het volle wegennet in de spits).
Minima die een belastingvrij autootje rijden... sjah ze bestaan misschien wel, maar die zullen in de minderheid zijn. De meeste belastingvrije auto's kosten een godsvermogen in onderhoud, minima zijn veel meer gebaat bij een klein, licht en vooral niet al te oud, ergo zuinig, autootje. Denk Swift, Aygo etc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-06-2008 15:50 #717632 door V300 register

punkazz;60175 schreef : Dat ze nu verkeerde/kromme beslissingen nemen, dat is inderdaad fout, maar ze proberen alleen maar een moeilijk probleem op te lossen ipv bewust mensjes te pesten.


De overheid is niet de oplossing, maar zelf het probleem. Belasting is geld dat is gestolen van werkende mensen om improductieve mensen te onderhouden. En dat verhaal van investeringen is natuurlijk een gebed zonder eind: investeringen moeten renderen, en als ze dat niet doen, dan helpen de investeringen niet en ligt het probleem ergens anders (i.e. niet bij het geld).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-06-2008 17:07 #717638 door 16673-dummy
Precies.
Ik schuif 't nu wel allemaal op de overheid af, maar wat gebeurt er nou? Let daar eens op.

Zoek eens wat details op van het hoofd van de Belastingdienst, mevrouw Thunissen. Kijk en huiver.

Die nieuwe tunnels weet-ik-waar die om de haverklap dicht zijn, d?t zorgt pas voor files. Maar nee, er moeten weer superdeluxe geweldig veilige supersonische tunnels gebouwd worden. Duur grapje, niewaar?

De overheid kan beter het OV oplappen en de leasebakrijders daarin stoppen, maar oh nee! Het OV is geprivatiseerd, dus daar valt geen geld te halen!
Sja, al dat geld zal ongetwijfeld wel ten goede komen aan iemand... ooit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets