Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-09-2007 17:21 #685537 door V300 register
Zie je nooit die controles die ze houden in Nijmegen? Vorige week ook weer, op de Energieweg, daar werden alleen maar Duitsers en Polen staande gehouden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-09-2007 23:06 #685582 door V300 register
neuh, ik ben maar 2 dagen in de week in nijmegen ;)
2 dagen school
en daarna naar het braafste gebied uit nederland....kesteren....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-09-2007 21:57 #685678 door V300 register
Tsja kilometerheffing. Volgens mij hebben we al zoiets. Dat heet brandstofaccijns. Daarmee laat je mensen die meer rijden betalen ?n mensen die een onzuinige auto hebben betalen. Bovendien zullen buitenlandse toeristen ook hun autootje vol moeten tanken, dus dragen ze automatisch hun steentje bij aan ons wegennet. En last but not least: de overhead op brandstofaccijns is relatief laag en het is vrij makkelijk aan te passen.

Kilometerheffing in combinatie met GPS kan alleen werken als het controleapparaat deugt. Het succes van Koos Spee en zijn BVOM - en daaraan gelieerde centrale incasso-organisaties - laten zien dat zoiets heel goed mogelijk is. Het kastje in de magnetron/oven/wasmachine gooien, omwikkelen met lood of aluminiumfolie of andere vormen van vandalisme zijn zodoende uitgesloten (of worden althans effici?nt opgespoord en beboet).

Maar wegen de kosten wel op tegen de baten? Er zijn alleen al vele miljarden euro's nodig om het hele apparaat op te zetten en draaiende te houden. Is dat de onzin allemaal waard? Even gesteld dat de bestaande autogerelateerde vaste belastingen (i.e. MRB en BPM) verdwijnen, moeten deze verliezen weer worden terugverdiend via de km-heffing. Ik denk namelijk niet dat eender kabinet al die miljarden zomaar van de inkomstenkant van de begroting wil laten verdwijnen. Dat betekent dus dat de kilometerheffing ook voor weinigrijders een dure grap zal zijn. Het geschetste beeld van Jan Modaal met zijn jaarkilometrage van 15.000 km als 'break even point' (onder het nieuwe regime betaalt hij evenveel als eerst) niets meer dan een sprookje wordt.

Bovendien impliceert het stokpaardje van de km-heffing, de spitsheffing, dat Nederlanders die in de file staan dat aan zichzelf te danken hebben. Dus mogen ze nog eens 9 cent EXTRA betalen voor elke kilometer die ze in de spits maken. Ter vergelijking: het platte tarief is door bollebozen vastgesteld op 3,4 cent/km. Wat de bandbreedte van spitstijden is weet niemand; inmiddels is de Randstad al zo dichtgeslibd dat de ochtendspits naadloos overloopt in die van de avond. Maar deze mensen staan niet voor hun lol in de file. Hun 'alternatief' is de trein, en laat grote NS-baas Veerman nu net hebben verkondigd dat ook de Spoorwegen een spitsheffing op hun kaartjes in willen voeren... om alle km-heffingvluchtelingen uit de overvolle treinen te weren.

Km-heffing jaagt het bedrijfsleven op extra kosten en die zullen we allemaal gaan voelen. Want Albert Heijn rekent gewoon de centen door die de vrachtwagen extra kost op het ritje districentrum-super. Lachen, 3 procent extra inflatie. Bovendien belemmert km-heffing de arbeidsmobiliteit, omdat zelfs reisafstanden van 25 kilometer (zeg maar boven de fietsgrens) een vervelend kostenissue wonen. Veel werkgevers geven bovendien al aan dat zij hun personeel niet tegemoet zullen komen in hun extra woon-werkkosten. En zij die nu een uitkering ontvangen zullen met de km-heffing een extra prikkel krijgen om vooral geen werk te gaan zoeken.

De enige redenen die ik kan bedenken voor de invoering van kilometerheffing zijn:
- Onze overheid heeft een dringende behoefte om te weten waar wij zijn, wanneer wij dat zijn - en hoe snel wij zijn. Immers GPS kan zoiets tot op vijftig meter nauwkeurig uitrekenen.
- Het megalomane GPS-project Galileo moet toch ergens een afnemer vinden. Anders is ontwikkelaar Siemens niet blij en opdrachtgever Europese Unie evenmin.
- De Europese Unie morrelt heftig aan het BPM-belastingstelsel, dat auto's in Nederland (voor de eindgebruiker) buitenproportioneel duur maakt in vergelijking met andere landen. Die miljarden kunnen voor de helaas spilzieke overheid niet verloren gaan.
- Door een wirwar aan extra heffingen bovenop de kale kilometerprijs (spitsheffing, werkzaamheden-heffing, onzuinige-auto-heffing, oude-auto-heffing, Amsterdam-heffing, jurk-voor-Bianca-Balkenende-heffing) is het voor iedereen volslagen onmogelijk om een goede prijsindicatie te maken van zijn reis van A naar B.
Bovendien reken je pas n? je reis af en niet daarvoor zodat het eindresultaat altijd gissen is. Zodoende slikken mensen de nieuwe maatregel gewoon, omdat er geen peil op te trekken valt waarop je kunt bezuinigen. En dus gewoon doorrijden.
- Kilometerheffing is, in tegenstelling tot accijns en andere zichtbare dagelijkse belastingen, oneindig te verhogen zonder dat er vluchtgedrag plaatsvindt (tanktoerisme).
- Met een kilometerheffing kun je zonder blikken of blozen de berijders van een auto met alternatieve aandrijving pakken. Elektrische auto's (al dan niet in combinatie met een brandstofcel) zijn sterk in opkomst en jammer maar helaas voor de overheid, maar zij hoeven niets in een tank te gooien en zodoende ontlopen zij de accijnsdans. Een km-heffing kan deze mensen alsnog een duit in het zakje laten doen.
- De autolobby is natuurlijk voor omdat er beloofd is dat de BPM verdwijnt. Er staat een rem op de aankoop van duurdere nieuwe auto's door particulieren omdat de prijzen voor hen onaanvaardbaar zijn. Omdat BPM een percentage van de cataloguswaarde is, lopen de kosten nu hoger op naarmate de auto duurder is. Nu kost een kale Cuore 8.500 euro en een Golf GTI 35.000 euro. Als ik het door de importeur aangegeven BPM-bedrag daarvan afhaal, dan kom ik afgerond op 8.000 en 26.000 euro. Veel duurdere (en margerijke) auto's komen op die manier sneller binnen bereik van veel mensen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
15-11-2007 10:50 #688562 door V300 register
Nu staat vandaag in de krant te lezen kilometerheffing pas in 2016 mogelijk nog later... Tja dat 2009 niet gehaald ging worden kon je eigenlijk op je sloffen aan voelen.

Maar wat houd het in? De oude volvo 340 zijn binnen nu en 2 jaar belasting vrij. De nieuwere dus daarna of nog later.

Echter gaat de bmp omlaag, wat weer gecompenseerd gaat worden door de wegenbelasting omhoog te doen. Stel je bent nu 300 euro per jaar kwijt voor je volvootje kan dat over 5 jaar al 500 aan wegenbelasting zijn.

De oudere volvo,s 340 echter zijn dan al lang en breed belasting vrij.. Die zullen dus kwa waarde ook wel iets stijgen want als je dadelijk een idioote wegenbelasting moet betalen (omdat de bpm eraf gaat en dit opgevangen moet worden) wie wil dan nog zo,n auto die zoveel zuipt en zoveel kost kwa wegenbelasting, terwijl door de bpm afbouw en of ander japans blokkendoosje 6000 euro gaat kosten...

Wat in feite ook weer concurentie is. Ben dus benieuwd hoe het allemaal gaat lopen.. Ook met de waarde van de 340....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
15-11-2007 21:20 #688633 door V300 register
Als - zoals nu wordt gesteld - de motorrijtuigenbelasting inderdaad wordt verhoogd, dan zal er een versterkt vluchtgedrag richting klassieke auto's gaan plaatsvinden. En hoe meer mensen dat gaan doen, hoe groter de kans dat het einde van de MRB-vrijstelling eerder komt dan de invoering van de kilometerheffing.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • alex kokkeler (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
15-11-2007 23:08 #688641 door alex kokkeler (GAST)
en dan zeg maar dag tegen - ook alle in goede staat verkerende - (semi)klassiekers!

"Papa, reden er tien jaar geleden nog ?chte 340's rond? N?t zoals die ene in het museum?"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
16-11-2007 12:04 #688650 door V300 register
en dan moet je antwoorden, nee niet veel. mensen vonden ze maar oud en niet mooi.
totdat ze ineens duur moesten betalen, toen was het ineens een goedkope mooie auto :p

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
16-11-2007 12:28 #688652 door V300 register
Overigens denk ik niet dat veel mensen een uitvlucht gaan zoeken als de wegenbelasting de komende 8 jaar dik omhoog gaat....

De eerste 3 jaar van die 8 is nog wel te doen ik denk dat die laaste 5 jaar pezen worden, dat de wegenbelasting dan wel eens 2 keer zo duur zou kunnen zijn....

Echter als de kilometerheffing is ingevoerd word deze wegenbelasting weer heel laag, zeg 100 a 150 euro in het jaar ofzo.

Maar daar zijn de belastingvrije 340 niet erg mee gebaat als ze veel kilometersrijden, waarschijnlijk krijgen we dan voor de wegenbelasting vrij stelling maar niet voor de kilometers.

Echter zal er dan gezegd worden jouw auto heeft een co van 3.0 of de iets moderene versies 1.5 tegen die tijd is dat minder dan 0.1 gemiddeld voor het wegenpark dus betaal maar 5 keer zo veel per gereden kilometer vanwege de vervuiling die je met je auto maakt....

Dus ja, veel rijden met zo,n ding is niet echt een optie dan of je moet veel geld hebben....

Overigens zijn alle 340 in 2016 zo goed als belasting vrij, wellicht een idee voor een naamsverandering tegen die tijd in de volvo 300 klassiekerclub?

Dat klinkt dan wel chiqeu. Alleen tja, dat kan nu nog niet aangezien er maar een paar 343,tjes belasting vrij zijn en de serie 83 er aankomt voor de rest niks.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
16-11-2007 14:17 #688656 door V300 register
Mwah, V340 is toch een tijdloos model, waarom dan niet gelijk maar een klassiekert noemen? Kan best! Er zijn modernere auto's tot Klassiekers gebombardeerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
16-11-2007 15:11 #688657 door V300 register
Ik dacht vooral aan al die scheven gezichten die je 100% zeker zult ontvangen als (het gebeurd toch niet) het zou gebeuren.

Maar fantaseren kan nooit kwaad... Ik zie zo iemand al staan met zn kattenrug en 44.er of amazone. Dat jij er dan zegt ik zit bij de volvo 300 klassieker club...

300 "klassieker????" club?

Gegarandeerd dat ze je dan voor gestoord uit maken... Das net het leuke want wie is er gestoord, diegene die een volvo 340 een klassieker vind of diegene die het een oude nooit in productie gemogen model door volvo vind?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets