Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
10-12-2021 17:40 #1041801 door BartJu
Rekeningrijden zou er eerder ook zeker komen, was men het ook over eens.
Waarom is het er dan niet? Omdat iedereen wat anders wilde. Differentiatie naar voertuig, brandstof, gewicht (doenlijk, dat ligt vast), maar ook naar locatie, tijd etc. En dat is moeilijk, want dat moet gelogd, en dat was al een probleem toen de AVG niet ingevoerd was.

En de vraag is inderdaad: wat betekent het voo huidge MRB? accijns en BTW op brandstof. Hoe gaan ze dat doen voor buietnlandse kentekens, ook verplicht een kastje inbouwen?
Verder hebben die buitenlandn ook al e.e.a. ingevoerd, Hebben we straks dus 27 kastjes nodig om in de EU te mogen rijden?
Wat zou het toch fijn zijn als er gewoon een (1) EU kastje kwam waarmee je km-heffing, tol en zelfs milieuzones etc in hele EU kon doen.
Een systeem, en laat de beprijzing dan maar over aan de landen, regios etc.
Maar dat is mogeijk te gebruiksvriendelijk en (bestuurs(technisch te moeilijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
11-12-2021 13:03 #1041802 door V300 register
Juist, als NL het nu invoert zou het stom zijn. Wel invoeren, maar met de EU over hebben welk systeem, zou een veel beter idee zijn. Bedoel, heel de EU moet aan het rekeningrijden anders halen ze geen belasting meer binnen door elektrisch rijden. Door het met een groot aantal landen te doen, kan de kostprijs omlaag, en hoef je ook geen 3 kastjes op een rij naast elkaar te hebben staan, als je bijvoorbeeld in Limburg woont en regelmatig in België en Duitsland komt.

Of, ze pakken tijdelijk een goedkope oplossing, alleen snelwegen en belangrijke b wegen. Dat je niet met kastjes werkt maar met scanners. Maar dat is hooguit tijdelijk. Het gaat toch na een kastje toe.

Ben benieuwd met oude auto's van 40 jaar en ouder. Ze kunnen zeggen 2 euro per km, extra CO heffing. Of juist de andere kant vrijstelling. Of enkel nog benzine vrijstelling, omdat de variabele kosten van een oude benzineauto per saldo per KM duurder is, dan een nieuwe auto met KM heffing. Dus je bespaart echt helemaal niks als je met een 40 jaar oude benzine oldtimer de weg opgaat. Niemand zou dat doen. Bij diesel en gas, en een degelijke Mercedes kan het een ander verhaal zijn....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets