Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
10-12-2015 11:25 #959612 door Erick Janssen (GAST)
Een laatste sprankje hoop

Het is alweer even stil geweest van onze kant. Dat betekent echter niet dat wij stilzitten! Ook de afgelopen tijd hebben wij de lobby voortgezet in onze strijd voor een rechtvaardig oldtimer-beleid.

Het einde van het jaar nadert en dit betekent dat het Belastingplan op zeer korte termijn naar de Eerste Kamer gestuurd zal worden. Tot die tijd zijn wijzigingen nog mogelijk.

U zult begrijpen dat wij niet exact kunnen vertellen waar wij mee bezig zijn, om het politieke proces niet te verstoren. Maar wel kunnen wij zeggen dat wij in contact zijn met de regeringspartijen en het Ministerie van Financi?n. Als er nieuws te melden is, dan hoort u dat als eerste!

De beslissingstermijn voor het laatste proefproces is met 6 weken verlengd. Dit betekent dat wij vandaag de uitspraak gehad zouden moeten hebben, maar dat is niet het geval. Het is moeilijk te duiden wat dit betekent. Wij zullen in ieder geval contact zoeken met de rechtbank om meer duidelijkheid te krijgen.

Ik meld mij binnenkort weer!

Met persoonlijke groet,
Wouter van Embden,
Namens Team VrijstellingOldtimer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
17-12-2015 09:47 #959687 door Erick Janssen (GAST)
Automobilisten moeten 100 miljoen euro meer wegenbelasting betalen

Nederlandse automoblisten gaan volgend jaar 100 miljoen euro meer wegenbelasting betalen dan dit jaar. In 2016 zullen het rijk en provincies in totaal 5,6 miljard euro aan wegenbelasting innen.

De stijging komt door strenger beleid voor vrijstellingen zoals voor oldtimers en energiezuinige auto's, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek . Ook zijn er in totaal meer auto's.

lees hier verder

bron rtl nieuws

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
21-12-2015 22:10 #959717 door BartJu

Dit komt door de stijging van het aantal belastbare auto?s. Zo zijn onder andere oldtimers en energiezuinige auto?s vanaf 2016 niet meer volledig vrijgesteld van wegenbelasting.

staat bij de link nar het CBS.

Veranderd er weer iets aan de oldtimerregeling(en) komend jaar? Zo ja, wat dan? Of wordt hier mee de huidige 40 jaar, overgangsregeling, kwartregeling etc bedoeld?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-12-2015 12:55 #959721 door V300 register
er staan qua oldtimer-specifieke regelingen geen wijzigingen op het programma. Wel gaan de algemene wegenbelastingen omhoog. Alleen in Friesland worden de provinciale opcenten sterk verlaagd zodat de totale wegenbelasting daar dit jaar omlaag ipv omhoog gaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-12-2015 15:36 #959727 door V300 register
Het is natuurlijk een leuk verhaal van dat het belastingplan nog naar de eerste kamer moet en er nog van alles aan gesleuteld kan worden, en dat er veel over leg is, maar neem van mij aan dat er op dit gebied echt niets aan veranderd gaat worden...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-01-2016 13:34 #959775 door V300 register
Hulde aan alle inspanningen om het bezitters van oldtimers (die mensen heten volgens mij erfgoedbewaarders) aantrekkelijker te maken.

Wat mij in de belastingdiscussie opvalt is dat het in de eerste plaats om inkomsten lijkt te gaan, waarvan keer op keer blijkt dat die nooit de veel te optimistische ramingen halen.
Ten tweede zie ik dat we - net als bij het beleid ten aanzien van verkeersslachtoffers - te maken hebben met symboolpolitiek.
Want waar hebben we het over? Als je het CBS als informatiebron gebruikt (zie: statline.cbs.nl/Statweb/publication/?DM=...,G2&CHARTTYPE=1&VW=T ), zie je dat het bijvoorbeeld op 1 januari 2015 gaat om maar liefst 3,7% van het wagenpark in Nederland dat ouder dan 25 jaar is. Als je dat gedeelte nu volledig vrijstelt, loopt de rijksoverheid ongeveer hetzelfde bedrag "mis". De provincies laat ik even buiten beschouwing. Met de bestaande plannen voor de verhoging van de MRB in 2016 kost het de rijksoverheid dus niets als die vrijstelling vandaag ingevoerd zou worden en het levert zelfs nog wat op als de EU-norm van 30 jaar gehanteert zou worden.
Inkomsten en erfgoed veilig gesteld, iedereen blij (zou je denken)...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-01-2016 23:38 #959779 door V300 register

leonsteyns;239104 schreef : Wat mij in de belastingdiscussie opvalt is dat het in de eerste plaats om inkomsten lijkt te gaan, waarvan keer op keer blijkt dat die nooit de veel te optimistische ramingen halen.


Dat is nu net het probleem, daar gaat het om, de begroting. Tegenwoordig lijkt het van ondergeschikt belang of die begroting ook daadwerkelijk wordt gehaald. Het gevolg is dat er na een tijd weer een tekort moet worden opgevuld, en de vicieuze spiraal naar beneden is weer rond...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
02-01-2016 10:52 #959780 door BartJu

BartJu;239037 schreef : staat bij de link nar het CBS.

Veranderd er weer iets aan de oldtimerregeling(en) komend jaar? Zo ja, wat dan? Of wordt hier mee de huidige 40 jaar, overgangsregeling, kwartregeling etc bedoeld?

Wouter;239042 schreef : er staan qua oldtimer-specifieke regelingen geen wijzigingen op het programma. Wel gaan de algemene wegenbelastingen omhoog. Alleen in Friesland worden de provinciale opcenten sterk verlaagd zodat de totale wegenbelasting daar dit jaar omlaag ipv omhoog gaat.



Dank, dacht al dat ik iets gemist had, maar artikel suggereert dus meer dan er werkelijk aan de hand is.
Werd al zenuwachtig, in juni word mijn 245 op lpg 40, dus ....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
24-01-2016 17:54 #960041 door Erick Janssen (GAST)
Verloren rechtszaken

Helemaal als een verrassing kwam het niet, maar ook de laatste zaak is verloren. Wel werden wij in het gelijk gesteld voor het niet horen van Bart Kouwenhoven en werd de Belastingsdienst veroordeeld voor het betalen van de griffiekosten a ? 45,-. De zaak van Bart ging om een diesel van bouwjaar 1982. Wij bestuderen de uitspraak en denken na over mogelijke volgende stappen en zullen u daarover berichten.

Helaas verloor ook de KNAC haar rechtszaak tegen de Gemeente Utrecht inzake de milieuzone in Utrecht.

Zodra wij weer nieuws hebben, zult u weer van ons horen!

Met vriendelijke groet,

Wouter van Embden,
Namens Team VrijstellingOldtimer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-02-2016 20:06 #960307 door E. van Oostveen
Weekers denkt er over na om weer in de kamer te komen. Die heeft echt een plaat voor zijn hoofd oid....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets