Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
12-10-2015 18:03 #958864 door Erick Janssen (GAST)
NEWSFLASH: Wiebes geeft Autobelangen gelijk!

Het belooft een zeer interessante dag te worden vandaag in de Kamer! Gisteren verscheen het artikel van Jeroen Koot op de site van het FD waarin Staatssecretaris Wiebes onze cijfers eindelijk ondersteunt: zie bijlage

Jaren lang leken wij te vechten tegen de bierkaai en werden onze cijfers niet serieus genomen, maar daar lijkt nu verandering ingekomen nu Wiebes stelt dat onze berekeningen indrukwekkender zijn dan de eigen cijfers van het Ministerie van Financi?n.

De grote vraag is natuurlijk wat dit gaat betekenen voor de huidige oldtimermaatregel. Dat is nog moeilijk te zeggen, wellicht wordt daar vandaag meer over duidelijk. U ziet het, onze jarenlange inspanningen hebben wel degelijk effect. Wij informeren u zo snel mogelijk over de ontwikkelingen van vandaag!

Met vriendelijke groet,
Wouter van Embden,
Namens Team VrijstellingOldtimer

Bron bijlage: fd.nl/economie-politiek/1122224/oppositi...er-oldtimerbelasting

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-10-2015 18:06 #958865 door Floris Schropp
Zojuist op BNR gehoord dat Wiebes blijft bij MRB voor oldtimers, ondanks lagere opbrengsten. Het gebruikte argument samengevat: gebruiken is betalen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
12-10-2015 23:49 #958870 door Erick Janssen (GAST)
We kunnen door!

Vandaag was het een belangrijke dag in onze oldtimerlobby. Op de eerste plaats willen we iedereen bedanken die ons steunt! Velen lieten dat blijken door positieve berichten te sturen of zelfs de moeite te nemen om naar Den Haag te komen. Super, geweldig en hartelijk dank daarvoor!

Deze maand zijn we twee jaar onderweg met dit dossier en na vandaag zijn we blij dat we nooit de moed hebben opgegeven! Zelfs niet nadat we mails kregen uit de achterban dat we handdoek beter in de ring konden gooien.

Autobelangen met VrijstellingOldtimer.nl volop in het nieuws.

Wat is er vandaag gebeurd? We scoorden in alle belangrijke media met onze berekeningen (het Financieel Dagblad, De Telegraaf, De Volkskrant, Nu.nl en BNR Radio zijn niet minste nietwaar) en natuurlijk was er het notaoverleg Omtzigt in de Vaste Tweede Kamercommissie voor Financi?n.

Wat leek voor de gemiddelde buitenstaander een gortdroge vergadering, maar dat was het zeker niet. De vergadering had belangrijke politieke duiding en in de politiek is het zaak om "tussen de regels door te lezen", zo is het onze ervaring door de jaren heen.

Tussen de regels door.

Op de eerste plaats was het natuurlijk aardig dat de staatssecretaris v??r de vergadering naar me toekwam om me persoonlijk te complimenteren met al het werk dat we hebben verzet om sluitende berekeningen te maken. Calculaties die hij bovendien veel beter vindt dan het werk dat zijn eigen ministerie in deze kwestie heeft afgeleverd. Daarnaast vertelde hij dat hijzelf ook fervent oldtimerliefhebber was; hij kent de Benzen en Amazones uit eigen ervaring, maar het ontbreekt hem met zijn nieuwe baan aan tijd om eraan te sleutelen (enfin, dat kan hij aan de oldtimerwet genoeg doen natuurlijk).

In de vergadering zelf liet hij er evenmin misverstand over bestaan dat wij onze zaakjes uitstekend op orde hebben en zowel uit zijn woorden als de reacties van de oppositie is het duidelijk dat Autobelangen niet enkel bij u, maar ook in Den Haag definitief op de kaart staat. Farshad Bashir van de SP suggereerde zelfs dat het misschien verstandig zou zijn om de fouten in het dossier van de brandstofaccijnzen ook maar door ons door te laten doorrekenen opdat de Tweede Kamer zeker weet dat de gepresenteerde cijfers correct zijn. Leuk!

Uitsluitend en alleen door het werk van onze club is de boel opengebroken en is het de politiek nu duidelijk dat de huidige oldtimerwet veranderd moet worden. Er werden veel moties ingediend met onder andere een uitbreiding van de overgangsregeling naar LPG- en dieselauto's en de PVV stelde voor om een oldtimerkenteken in te voeren waarbij de auto's alleen op zon- en feestdagen mogen rijden (daar kunnen we natuurlijk niets mee). Het waren nog maar moties (voorstellen) die evenwel duidelijk maken dat de politiek vindt dat er nu iets moet gebeuren. In reactie daarop stelde de staatssecretaris tot driemaal dat als de Tweede Kamer van mening is dat de wet zou moeten worden veranderd, de wegen daartoe bekend zijn. Die opmerking in combinatie met de erkenning van onze cijfers, biedt politieke mogelijkheden om tot een oplossing te komen. De deur staat nu open voor vervolgoverleg.

Hoe nu verder?

Natuurlijk hebben we de rechtszaak van Bart Kouwenhoven waarvan we de uitspraak nog moeten krijgen en daarnaast gaan we hard aan de slag om een alternatieve oldtimerwet te presenteren aan de leden van de Tweede Kamer. Dat politieke proces kost weer even tijd, maar we houden u op de hoogte van alle ontwikkelingen.

En last but not least!

Tot slot van deze nieuwsbrief onder het motto "last but not least" (zeker niet!) onze dank aan Pieter Omtzigt van het CDA die zich heeft ingespannen om ons een platform te geven in de vergadering van vandaag. Ook dat waarderen we bijzonder!


Met vriendelijke groet,
Wouter van Embden,
Namens Team VrijstellingOldtimer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-10-2015 10:04 #958874 door Robbert Jan Veraa
Ik vind dat oldtimergebruikers best wel een wegenbelasting mogen betalen.
Misschien is het iets om in funtctie van leeftijd en gereden km's dat te doen?
Dit is al in meerdere landen in de EU zo.
Het was ook van de zotte dat oldtimers in Nl helemaal niets betaalden en toch als leasebak elke dag de files sierden....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-10-2015 16:02 #958877 door V300 register
Zoiets hebben we al, Robbert-Jan, werkt zelfs prima, grote gebruikers betalen meer, grote reizers betalen meer... We noemen het "accijns".
De regering wil echter m??r, en vooral ingewikkelder regels. E?n van de redenen dat ik tegen het rekeningrijden plan was dat er ooit lag: Kansloos ingewikkeld en een nodeloze inbreuk op de privacy...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
13-10-2015 21:53 #958885 door BartJu

powerflux;238111 schreef : Zojuist op BNR gehoord dat Wiebes blijft bij MRB voor oldtimers, ondanks lagere opbrengsten. Het gebruikte argument samengevat: gebruiken is betalen.


Ja, dat zou mooi zijn: gebruik van de auto belasten, niet bezit.
Wellicht een idee om gewoon een km-heffing te doen?

setsunakaede;238123 schreef : Zoiets hebben we al, Robbert-Jan, werkt zelfs prima, grote gebruikers betalen meer, grote reizers betalen meer... We noemen het "accijns".
De regering wil echter m??r, en vooral ingewikkelder regels. E?n van de redenen dat ik tegen het rekeningrijden plan was dat er ooit lag: Kansloos ingewikkeld en een nodeloze inbreuk op de privacy...


Klopt, probleem in NL is dat we veel accijnsbetallen over verbruik, veel MRB betalen voor bezit, en ook nog forse BPM bij aanschaf. Over accijns en BPM dan ook nog BTW...
Ik ben/was ook tegen het plan voor rekeningrijden. Te ingewikkeld omdat het moest differentieren naar tijd en plaats en model auto. Dat was dus nodeloos ingewikkeld, en een inbreuk op privac.
Niettemin, simpele KM-heffing met een 'flat-rate', zou wel mogelijk moeten zijn. Kan relatief simpel en locatie en tijd zijn niet noodzakelijk, dus ook geen privacy-inbreuk.

Even een noot in de kantlijn: Google Maps kan keurig aangeven waar het verkeer stagneert en hoe lang je reis/rit nu duurt. Hoe doen ze dat? Door te kijken waar onze GSMs zich bevindne, en hoe snel ze zich voortbewegen. Slim, en precies dat stukje privacy waar eerst ophef over was...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-10-2015 09:32 #958887 door V300 register

BartJu;238133 schreef : Even een noot in de kantlijn: Google Maps kan keurig aangeven waar het verkeer stagneert en hoe lang je reis/rit nu duurt. Hoe doen ze dat? Door te kijken waar onze GSMs zich bevindne, en hoe snel ze zich voortbewegen. Slim, en precies dat stukje privacy waar eerst ophef over was...


En kentekens. Check al die camera's eens langs de wegen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-10-2015 11:33 #958888 door V300 register
Ja, maar d?e camera's hingen er al... Met dat rekeningrijden-drama zouden er veel, heel veel meer portalen met camera's en meetapparatuur bij komen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
15-10-2015 20:42 #958911 door BartJu

Lucluc;238136 schreef : En kentekens. Check al die camera's eens langs de wegen.


Klopt wrs ook, maar er zijn te weinig camera's om de resolutie en accuraatheid die Gmaps biedt, ook op minder grote wegen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
02-11-2015 18:00 #959168 door Erick Janssen (GAST)
Update oldtimerwet en petitie LPG

Het is weer een week of drie geleden dat we aanwezig waren bij het notaoverleg van de Vaste Tweede Kamer Commissie voor Financi?n. Tijdens die vergadering op 12 oktober, dienden een aantal oppositiepartijen moties in om de wet aan te passen.

Moties voor aanpassingen huidige oldtimerwet weggestemd.

Het waren moties waarin ervoor werd gepleit om de overgangsregeling uit te breiden naar diesel- en LPG-auto's en om een speciaal oldtimerkenteken in te voeren waarmee je dan alleen op zon- en feestdagen zou mogen rijden. Bij het indienen van de voorstellen werden ze door de staatssecretaris meteen al ontraden en het schetst geen verbazing dat ze bij de inhoudelijke behandeling door de coalitie in de afgelopen week werden weggestemd (VVD en PvdA hebben 51% van de stemmen in de Tweede Kamer).

Autojournalist Erik van Putten van AMK (Auto Motor Klassiek) volgt onze zaak nauwlettend en schrijft met grote regelmaat over het oldtimerdossier. Hij was er dan ook als de kippen bij om dit nieuws al wereldkundig te maken.

Degenen die de vergadering hebben gevolgd, weten dat de moties als een pleister uit de hoge hoed werden getoverd omdat er kamerbreed besef was dat we gelijk hebben ?n krijgen met onze onderzoekresultaten en dat er iets moet gebeuren. Maar liever dan een pleister op de wonde, willen we een gezonde pati?nt.

Beter een nieuwe oldtimerwet die eerlijk en doordacht is.

Daarom werken we achter de schermen aan een alternatieve oldtimerwet die m??r behelst dan een overgangsregeling voor diesel en LPG, en die vooral eerlijker en doordachter is. Een wet die bovendien ook de instemming van de VVD en de PvdA zou moeten kunnen hebben en neen, daarin zit geen kenteken voor zon- en feestdagen. Daar kunnen we namelijk niets mee als oldtimerliefhebbers. Tegelijk met de uitwerking van de alternatieve oldtimerwet, zoeken we naar de juiste ingangen en draagvlak bij de politieke partijen. Spannend, al zeggen we het zelf!

Het vijfde proefproces, uitstel.

Naast het politieke proces, hebben we natuurlijk ook de proefprocedure van Bart Kouwenhoven nog met zijn '84-er Mercedes 240 Diesel. Daarvan zouden we een dezer dagen de uitslag moeten krijgen, maar de rechtbank in Groningen heeft laten weten dat ze meer tijd nodig heeft om tot een evenwichtig oordeel te kunnen komen en ook dat vinden we spannend. Laten we hopen dat het goed uitpakt voor ons.

Mocht dat niet zo zijn, dan vinden wij het een overweging om in deze kwestie w?l in hoger beroep te gaan. Een aantal zaken zijn ondertussen veranderd: zo schaart het Ministerie van Financi?n zich achter onze financi?le analyse en ten aanzien van het milieuargument kan het Volkswagen dieselschandaal behoorlijk impact hebben. Kort voor de Kerst zullen we daarover een beslissing moeten nemen en uiteraard kunnen en willen we dat niet zonder uw steun!

Aanbieden petitie Tweede Kamer over LPG.

Op dinsdag 3 november dienen de Stichting Autogas Nederland en de Vereniging Vloeibaar Gas een petitie aan aan de leden van de Vaste Tweede Kamercommissie voor Financi?n waarin zij pleiten voor een eerlijke en gelijke behandeling van LPG-auto's. Enerzijds worden (semi) elektrische auto's om reden van milieu gesubsidieerd en anderzijds stijgen de brandstofaccijnzen voor diesel en LPG. En hoewel LPG schoon en milieuvriendelijk is, moeten bezitters van deze auto's juist een forse MRB-toeslag betalen. Daardoor wordt het bezit van schone LPG-auto's ontmoedigt en komt de branche in gevaar.

Omdat we een duidelijk verband zien met LPG old- en youngtimers en milieu, ondertekenen we als Stichting Autobelangen deze petitie en zullen we aanwezig zijn bij het aanbieden daarvan in de Tweede Kamer.

Individuele mails en collectieve belangenbehartiging.

Helaas kunnen we niet altijd op uw individuele vragen ingaan (er komen heel v??l mails binnen) maar we vinden het enorm belangrijk om u met onze nieuwsbrieven op de hoogte te houden van alle ontwikkelingen.

Met vriendelijke groet,

Wouter van Embden,
Namens Team VrijstellingOldtimer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets