Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
11-06-2015 09:24 #957689 door V300 register
Op zich is dit reden om je bezorgd te gaan maken: als bezineauto's ouder dan 1992 geweerd gaan worden. Ik denk dat we het niet gaan tegenhouden, maar toch jammer als je ineens niet meer overal mag rijden. Zeker als het je dagelijks vervoermiddel is. Nieuwe investeringen ga je toch heroverwegen. Een antiroestbehandeling is natuurlijk niet meer nodig als je auto in een stalling verdwijnt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
11-06-2015 11:16 #957690 door V300 register
Ik maak me ook nogal zorgen om die diesel-verboden. Ik weet niet of het een schuivende grens is, maar onze - redelijk zuinige en vlgs mij ook schone - C30 is uit 2006 en de grens van Rotterdam komt opeens wel h??l gevaarlijk dichtbij.
En ik vind de C30 ?cht geen oude auto...

Het begint inmiddels meer te lijken op autootje pesten dan op beleid :(

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-06-2015 17:12 #957694 door 16673-dummy
Ik heb al weinig met die steden, maar nu kom ik er helemaal niet meer. Zijn dat van die PvdD bolwerken ofzo?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
12-06-2015 05:19 #957707 door V300 register
Utrecht zet al jaren van die wappies van de Groene Khmer op de verkeerspost dus ja.

De borden die de zone moeten aanduiden deugen van geen kant dus als Rob Hoogland die ellendelingen een oor wil aannaaien beroept hij zich daarop.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
12-06-2015 19:41 #957721 door V300 register
de Groene Khmer :+ goed gevonden

en hoezo begint het NU pas op autotje pesten te lijken??? toen onze 3 series nieuw waren was het dat al :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
13-06-2015 14:26 #957725 door Erick Janssen (GAST)
Uw mening over hoger beroep

In onze vorige nieuwsbrief hebben wij gemeld dat ook de vierde rechtszaak tegen de belastingdienst is verloren. Er rest nu nog ??n zaak bij de Rechtbank Noord Nederland waarvoor de datum nog moet worden vastgesteld; wij verwachten de behandeling pas na de zomer.

Argumentatie van de rechters.

De rechtbanken waar we zijn geweest, kennen de overheid een hoge mate van vrijheid toe in het maken van wetten en daarbij moeten ze het wel heel bont maken, willen ze inhoudelijk ingrijpen. Daarom toetsten ze in onze zaken niet op de inhoud, maar met name procedureel.

En op de procedures van de wetswijziging valt op papier weinig aan te merken. De inbreng die er was van partijen als Anwb, Bovag, Focwa, Fehac, Knac en Rai lijkt te waarborgen dat er zorgvuldig gehandeld is, zo stellen de rechters eensgezind vast. Oppervlakkig bezien is dat ook zo. Want pas bij echte verdieping in de zaak blijkt dat het er helemaal niet zo democratisch aan toeging en dat "de alliantie" het mes op de keel werd gezet op straffe van een veel slechtere regeling.

Bovendien blijkt ook dan pas hoe groot de financi?le gevolgen voor een deel van de oldtimerbezitters en -branche geweest (en genegeerd) zijn.

Hoe nu verder, twee opties.

Procederen tegen de Staat blijkt een kwestie te zijn van z??r lange adem en h??l diepe zakken. Wij kunnen in hoger beroep gaan en desnoods d??r tot aan de Hoge Raad. Maar zo'n vervolg kan jaren duren en het is ook heel kostbaar, waarbij het onzeker blijft hoe de uitkomst dan zal zijn. Maar het is een mogelijkheid.

Daarbij merken we op dat we dan uiterlijk eind juni (over twee weken) financi?le dekking moeten hebben voor die procedures omdat dit de termijn is die het Hof in Den Bosch ons stelt om het hoger beroep van Arjan Lenoir inhoudelijk te beargumenteren. En net als in Den Bosch verwerpt ook het Hof in Amsterdam ons verzoek in de zaak van Mike van Balen om eerst pro forma beroep aan te tekenen en daar pas later inhoudelijk op terug te komen zodat we tijd van handelen zouden hebben. Wij verwachten dat het bij de andere hoven niet anders zal zijn.

De tweede optie die wij u voorleggen is niet in hoger beroep te gaan, althans niet in de vier zaken waarvan we nu een uitspraak hebben. Zoals u weet is de politiek druk doende om de belastingwetgeving te reorganiseren. Waarbij ook de autobelastingen opnieuw herzien zullen worden. De besluitvorming hierover zal in de tweede helft van dit jaar plaatsvinden. Zou het niet beter zijn om onze energie daarin te steken?

Het succes van onze Youngtimer-actie in 2009 was geheel te danken aan politieke actie. Wij vinden het zinvoller om dit beproefde middel weer te benutten om op te komen voor u als oldtimerbezitters. Uit nieuw feitenmateriaal blijkt dat de wetswijziging niet werkt zoals voorgesteld werd. En bij lange na niet opbrengt wat werd gepresenteerd aan het parlement. We hadden het al voorspeld.

Ons voornemen.

Ons voornemen is optie twee: doorgaan, maar met name politiek. Dat betekent geen hoger beroep in de zaken die we nu achter de rug hebben, alles op alles zetten voor de laatste, vijfde rechtszaak en ondertussen alle aandacht opnieuw op Den Haag richten om daar op te komen voor de oldtimerbelangen.

Bent u het met ons eens?

Tot nu toe ontvangen wij nog altijd veel positieve reacties, waarvoor hartelijke dank! Bent u het met ons eens om niet in hoger beroep te gaan en ons met name te richten op de politiek? Dan hoeft u niets te doen. Maar wilt u graag dat wij wel in hoger beroep gaan en bent u bereid om opnieuw een flinke financi?le bijdrage te leveren (wat zeker nodig zal zijn!) stuurt u ons dan een e-mail. Dat kan eenvoudig door per omgaande een antwoord te sturen op deze nieuwsbrief.

Mocht een substantieel deel van de mensen die onze bezwarengenerator gebruikten in hoger beroep door willen procederen dan laten wij u dat binnen een week na vandaag weten en zullen we onderzoeken of er voldoende mensen financieel willen bijdragen om dit mogelijk te maken.

Ter afsluiting nog dit: natuurlijk horen wij het ook graag als u het wel met ons eens bent! Nu alle autobelastingen weer herzien worden, kan de oldtimerregeling toch ook worden heroverwogen?

Met vriendelijke groet,

Wouter van Embden,
Namens Team VrijstellingOldtimer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
23-06-2015 18:18 #957811 door Erick Janssen (GAST)
In onze vorige nieuwsbrief stelden wij u de vraag of u voor of tegen doorprocederen bent inzake de oldtimer maatregel. In deze nieuwsbrief leest u de resultaten van de reacties.

Veel reacties, veel steun

Wij ontvingen honderden reacties op onze nieuwsbrief, waarvoor dank! Bijna alle reacties waren steun betuigingen voor de door ons voorgestelde richting, namelijk het stopzetten van het juridische traject en het vervolgen van de politieke actie. Van de 40.000 geadresseerden, kregen wij van 35 het bericht dat men wilde doorgaan met de juridische strijd. Concreet heeft dus 0,1% van de personen die wij aanschreven aangegeven wel door te willen gaan, wij zullen deze personen allen individueel benaderen. Het mag duidelijk zijn dat het met deze 35 personen financieel niet haalbaar is om door te gaan met procederen.

Resultaat: doorgaan, maar niet juridisch

Wij danken u allen voor de ontvangen steun betuigingen! Helaas zijn wij niet in staat om iedereen persoonlijk te beantwoorden. Concreet betekent deze uitslag dat wij definitief niet in hoger beroep zullen gaan tegen de uitspraken die reeds gedaan zijn.

Politieke lobby

Zoals gezegd bent u het massaal met ons eens de weg van de politieke lobby te bewandelen. Voor de goede orde melden wij dat wij met deze lobby nooit gestopt zijn. Ook tijdens het voeren van de procedures hebben wij contacten onderhouden met verschillende politieke partijen, maar ook met organisaties zoals de KNAC, FEHAC en BOVAG. Wij gaan daar nu dus weer in verhoogd tempo mee door!

Veel vragen

Bij de reacties kwamen ook veel vragen naar voren met betrekking tot de gevoerde procedures. Wij zullen deze vragen voorleggen aan onze advocaat en deze voorzien van hun antwoorden op onze site zetten en u per nieuwsbrief hierover informeren.

Met vriendelijke groet,

Wouter van Embden,
Namens Team VrijstellingOldtimer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
13-07-2015 21:06 #957964 door Erick Janssen (GAST)
Antwoorden op vragen

Antwoorden op vragen

Naar aanleiding van de nieuwsbrief die we verzonden over het wel of niet instellen van een hoger beroep in de gevoerde rechtszaken, werd er een aantal vragen gesteld die zich als volgt lieten categoriseren. Bij de beantwoording hebben we de reactie van onze advocaat Stibbe meegenomen.

Hoe zit het met de Europese leeftijdgrens van 30 jaar?

Vraag:
Er zou recentelijk een nieuwe Europese regeling zijn die stelt dat de grens voor oldtimers 30 jaar is. In Belgi? wordt de leeftijd daarom opgetrokken van 25 naar 30 jaar. Kunnen we een rechtszaak aanspannen via het Europese Hof van Justitie tegen Nederland om af te dwingen dat de grens voor oldtimers bij ons ook weer 30 jaar wordt? Als het voor Belgi? geldt dan moet dat toch ook in Nederland van toepassing zijn?

Antwoord:
In de Europese Unie is de leeftijd voor "een voertuig van historisch belang" inderdaad vastgesteld op 30 jaar. Maar die leeftijdgrens is vastgesteld met betrekking tot de technische keuring (APK) en dat heeft g??n verband met de vraag of er belasting mag worden geheven over oldtimers en zo ja vanaf welke leeftijd. Nederland is verplicht om de Europese regels ten aanzien van de technische keuring om te zetten naar nationale regels en dat is op dit moment in voorbereiding. Op 20 mei 2017 moet dit zijn afgerond.

Hoewel het dus om twee verschillende onderwerpen gaat, APK versus belastingen, wordt er in Belgi? w?l een koppeling tussen die twee zaken gelegd. Dat zou kunnen zijn omdat er met het verhogen van de leeftijd van 25 naar 30 jaar in Belgi? er m??r belasting ge?nd wordt en door het zo te verkopen krijgt Europa dan de schuld. Maar in Nederland ligt dat anders: de leeftijd zou hier verlaagd moeten worden van 40 naar 30 jaar waardoor het de staat juist belastinggeld zou kosten. Juist op het terrein van het innen van belastingen hebben de lidstaten een grote mate van vrijheid.

Omdat het over twee verschillende onderwerpen gaat, APK versus belastingen, is het niet zinvol om met dit argument een rechtszaak tegen de staat aan te spannen via het Europees Hof van Justitie.

Meer kans bij hoger beroep?

Vraag:
Ondanks onze gedegen voorbereiding zijn er vier van de vijf zaken afgewezen. Waarom zouden we meer kans maken bij een hoger beroep (Gerechtshof) of cassatie (Hoge Raad)?

Antwoord:
Feit is dat de rechtbanken in de vier proefprocedures negatief hebben beslist langs telkens dezelfde (inhoudelijke) lijnen en dat er langs die lijnen inmiddels ook al uitspraken bekend zijn van gerechtshoven (hoger beroep dus) in andere, individuele procedures over de MRB voor oldtimers. Dit gegeven maakt dat onze inschatting is dat de kans op succes zeer klein is.

Was de gang van zaken niet te voorzien?

Vraag:
Een veelgestelde vraag is of Stibbe niet had kunnen voorzien dat de rechters de maatregel met name procedureel zouden beoordelen en niet zozeer inhoudelijk?

Antwoord:
De rechters hebben de zaak wel degelijk inhoudelijk behandeld. Maar binnen onze trias politica waarbij de wetgevende en de rechterlijke macht strikt gescheiden zijn, geven zij wel aan dat de drempel zeer hoog ligt om de rechter te laten oordelen dat een regeling onrechtmatig is terwijl die door een democratisch gekozen parlement is vastgesteld. De marges waarbinnen het parlement tot wetgeving kan komen, zijn dus z??r ruim, zo blijkt uit onze proefprocedures.

Hadden we dat kunnen voorzien? Stibbe heeft het aspect van de rolverdeling tussen de rechterlijke macht en de wetgever expliciet meegewogen in haar beoordeling van de kansrijkheid van de procedures en heeft daarover ook geadviseerd aan Stichting Autobelangen. Op basis van de destijds bestaande jurisprudentie was van kansloosheid van de zaken echter zeker geen sprake. Hoewel bekend is dat de rechters vanwege de trias politica zich terughoudend zouden kunnen opstellen bij de beoordeling van de voorliggende oldtimerzaken, bestonden er goede (juridische) argumenten tegen de MRB voor oldtimers en zijn er uit het verleden diverse voorbeelden bekend waarin de rechter een wettelijke maatregel onrechtmatig verklaarde. Desalniettemin blijkt nu uit de uitspraken van onze proefprocedures dat de belastingrechters een ?rg ruime marge aanhouden waarbinnen de wetgever zich volgens de rechter kan begeven.

Met vriendelijke groet,

Wouter van Embden,
Namens Team VrijstellingOldtimer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
14-08-2015 19:36 #958188 door Erick Janssen (GAST)
Even bijpraten

Even bijpraten

Langzaam maar zeker gaat de vakantieperiode voorbij en komt alles weer op gang. Naast het feit dat onze teamleden er ook tussenuit zijn geweest, hebben we de tijd goed besteed om weer vol in de aanval te kunnen gaan.

Vijfde rechtszaak in voorbereiding.

Op de eerste plaats doen we dat op 17 september tijdens de vijfde en laatste procedure bij de rechtbank Noord Nederland in Groningen. Natuurlijk laten we de wederpartij niet in onze kaarten kijken, maar we willen wel kwijt dat onze aanpak bij deze zaak van Bart Kouwenhoven met zijn groene Mercedes 240 Diesel anders zal zijn dan voorheen en we hopen erop dat dit het verschil gaat maken. Uiteraard houden we u op de hoogte van het verloop!

Nieuwe CBS-cijfers, oldtimermarkt krimpt sterk.

Misschien heeft u bij de Wifi zone op de camping of het hotel gelezen dat het CBS deze zomer nieuwe cijfers heeft gepubliceerd over de oldtimermarkt. Door de invoering van de huidige oldtimerwet is de groep van 25-40 jaar oude auto's met een dieselmotor of LPG installatie met 30% gekrompen terwijl de categorie 40+ auto's met 7,4% is gegroeid. In de huidige markt is het natuurlijk moeilijk om je oldtimer voor een acceptabele prijs kwijt te raken en juist omdat het langzaam gaat, rekenen we erop dat er nog steeds veel auto's in de pijplijn zitten om verkocht te worden. De afname van de markt zal dus nog wel even doorgaan.


Minder belastingopbrengsten, maar hoe praat ik dat goed?

Die krimp zorgt er natuurlijk voor dat er veel minder belastinginkomsten zijn van oldtimers dan verwacht; het Ministerie van Financi?n komt een slordige 80 miljoen euro tekort. Voor het zomerreces gaf de staatsecretaris daar in zijn verantwoording aan de Tweede Kamer de draai aan dat de oldtimerbezitters op grote schaal andere auto's hebben gekocht waarbij de MRB opbrengst ervoor zorgt dat het financi?le plaatje weer klopt. Dat is natuurlijk slim bedacht, maar niet eerlijk. In zijn oorspronkelijke begroting rekent de staatssecretaris namelijk ook niet met deze substitutie-effecten. Om zijn ongelijk te verdoezelen, vergelijkt hij nu appels met peren.

WOB verzoeken worden getraineerd.

Maar om nu precies te weten hoe het Ministerie van Financi?n de aan de Tweede Kamer gepresenteerde opbrengsten heeft berekend - met de natte vinger of goed onderbouwd - hebben we WOB verzoeken ingediend. Op grond van de Wet Openbaar Bestuur is zij verplicht om de berekeningen openbaar te maken, maar het zal u niet verbazen dat de medewerking uitblijft. Waar er na de eerste vier weken gebruik werd gemaakt van het wettelijke recht op nog eens vier weken uitstel om te antwoorden, werden we op de laatste dag van de achtste week met een kluitje in het riet gestuurd en kregen we niet meer dan de brief die aan de Tweede Kamer is gestuurd waarover we juist de uitleg hadden gevraagd. U snapt daar wij daar onze beurt weer een bezwaarschrift voor hebben ingediend. Het is rekken en - vooral - erbij blijven! Komt goed, u kent ons...

Met vriendelijke groet,
Wouter van Embden,
Namens Team VrijstellingOldtimer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
23-09-2015 20:26 #958687 door Erick Janssen (GAST)
Laatste rechtszaak, pikante feiten

Vorige week donderdag voerden we het laatste proefproces. De rechtszaak bij de Rechtbank Noord Nederland verliep anders dan anders. Naast het feit dat onze advocaat het woord voerde, heb ik ditmaal ook zelf een pleidooi mogen houden. Dat alles natuurlijk om Bart Kouwenhoven, onze vijfde kandidaat met zijn '84-er Mercedes 240 Diesel, uit de wind te houden. En met hem natuurlijk ook onze achterban!

Overgangsregeling voor diesel en LPG eenzijdig geschrapt.

Daarbij ging ik specifiek in op zaken die voor de vorige rechters aanleiding waren om ons verzoek af te wijzen. E?n daarvan is hun stelling dat de staatssecretaris de weg van de democratie had bewandeld door overleg te voeren met de branche. Maar uit een schriftelijke verklaring van de FEHAC voor deze rechtszaak blijkt dat er van onderhandelingen geen sprake was. Het was eerder een dictaat en nadat het zogenaamde akkoord was gesloten, draaide het Ministerie van Financi?n de afgesproken overgangsregeling voor LPG- en dieselauto's ook nog eens eenzijdig terug. Daar sta je dan als gesprekspartner...

Substitutie effect.

Met substitutie wordt bedoeld dat mensen hun oldtimer hebben verruild voor een moderne auto waarvoor de volledige wegenbelasting wordt betaald.

In april 2015 stuurde de staatssecretaris een evaluatiebrief naar de Tweede Kamer waarin hij stelde dat de beoogde ? 123 miljoen aan MRB ondertussen daadwerkelijk wordt ge?nd. ? 82 Miljoen daarvan (maar liefst 67%) zou een gevolg zijn van het gewijzigde wagenpark (substitutie effecten dus). Afgezien van het feit dat er bij de begroting vooraf geen rekening is gehouden met deze effecten en deze nu achteraf wel worden opgevoerd om het gat te dichten, blijkt dat er onder die ? 82 miljoen helemaal geen berekening ligt. Financi?n heeft er geen onderbouwing voor en noemt het een raming, terwijl wij het wagenpark van de oldtimerbezitters aan de hand van RDW-cijfers helemaal hebben doorgerekend en daarmee keihard aantonen dat het substitutie effect maximaal ? 9 miljoen groot is.

Dat werk is trouwens voor een belangrijk deel gedaan door Arjan Lenoir van ons team (u kent hem uit de eerste rechtszaak) die niet minder dan 6 miljoen RDW-records heeft vergeleken waardoor we het ongelijk van het Ministerie van Financi?n onweerlegbaar aantonen. Dank daarvoor Arjan!

Het feit dat de overheid geen cijfermatige onderbouwing heeft waar wij de bestanden gewoon doorrekenden, bleek trouwens op een hoorzitting op 4 september op het Ministerie van Financi?n waar we door een college van vijf man werden ontvangen. Het was overigens een constructief gesprek.

Ook blijkt uit onze berekeningen dat de MRB inkomsten bij oldtimerbezitters in 2015 nog eens met ? 7 miljoen zullen afnemen. In plaats dat deze groep braaf haar MRB betaalt, worden de auto's massaal van de hand gedaan en is de markt voor auto's tot 40 jaar geru?neerd (er worden wel meer 40+ auto's
ge?mporteerd).

Positief, maar natuurlijk is de bal rond.

Enfin, deze en veel andere zaken passeerden de Groningse revue en na de uitkomsten van de voorgaande rechtszaken durven we het eigenlijk niet meer te zeggen, maar we hadden een erg goed gevoel bij het verloop van de case. De rechter in kwestie was zeer betrokken en liet zich uitgebreid informeren. Maar goed, het resultaat weten we pas over zes weken. Uiteraard houden we u daarvan op de hoogte!

Naast onze dank aan Arjan, willen we ook het bestuur van de FEHAC bedanken voor hun inbreng in deze procedure en natuurlijk Bart Kouwenhoven. Ik zou de Benz nog maar een keer oppoetsen Bart, hij kan nog een hele tijd mee.

Met vriendelijke groet,

Wouter van Embden,
Namens Team VrijstellingOldtimer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets