× voor alle sportief georiënteerde aanpassingen anders dan Motortuning

lowbudget DIY coilovers

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-08-2011 23:30 #631397 door V300 register
lowbudget DIY coilovers is gemaakt door V300 register
Hier komen foto;s te staan van mijn experiment.
Ik ga met een minimaal (in mijn geval, studenten) budget mijn vering verbeteren naar coilovers.

Het idee is om een set coilovers van een andere auto te adopteren en die pas te maken op de 340 en dat voor een minimaal budget.

Mijn auto had een doorgezakte veerschotel en verrotte schokbrekers voor, aangezien het nu echt tijd was om het te repareren wilde ik meteen voor een vering en schokdemper upgrade gaan. Ik had eerder al een winding uit de originele veren gehaald alleen had nog de standaard (kapotte!) schokbrekers...

Verlagingsveren kopen Koni's en vinden en kopen heb ik geen geld en geduld voor, dus dan ga je opzoek naar iets anders. En dan kom je uiteindelijk uit bij coilovers, die zijn er 9874745 verschillende op de markt tegen alle denkbare prijzen.

Ik heb een setje coilovers gevonden van een golf4...Deze zijn qua lengte bijna gelijk aan die veerpoot van de 340 en de golf coilover heeft geen uitsteeksels o.i.d aan de poot zitten dus enkel de cilinderische vorm (er zitten wel wat beugels aan voor de remleidingen maar die slijp je er zo vanaf)

feauteaux:

Bijlage:


Bij het plaatje hierboven, het plan is om dan in het gat van de veerpoot de coilover te plaatsen. Die is namelijk in diameter iets kleiner als de volvo veerpoot.

pakketje binnen, 125 euro voor de set en 13 euro verzendkosten:
Bijlage:


veerpoot:
Bijlage:


veerpoot:
Bijlage:


even kijken of dit bij de achterkant past:hmmz:
Bijlage:


lengte originele veerpoot opmeten:
Bijlage:


Bijlage:


Bijlage:

ongeveer 46.5cm.

Dan de coilover:
Bijlage:


Bijlage:

ongeveer 48cm.

Dan de dikte van de originele veerpoot:
Bijlage:


Bijlage:

dikte is ongeveer 52.5cm

Dikte coilover:
Bijlage:


Bijlage:

ongeveer 49.5cm, is 3mm dunner als de volvo veerpoot.

Ik denk dat de wanddikte van de volvo veerpoot ongeveer 1.5mm is....dus dan zou die coilover zou in het afgezaagde gat moeten passen.
Maar je zult altijd zien dat t dan toch niet past, dat die coilover te dik is en moet worden afgedraaid.
Daar heb ik gelukkig al een oplossing voor! Ik heb via via wat afgekeurde dempers kunnen regelen, deze zijn van hetzelfde merk en type als die ik ga gebruiken.
Wat ik ga doen is ze openslijpen en kijken wat de wanddikte is (mocht ie afgedraaid moeten worden). Nu kan ik dalijk bepalen of er genoeg vlees op die poot zit om er evt een krulletje (of wellicht meer) van af te laten draaien.

Bijlage:


een van deze jongens ga ik komende week even ontleden, en maak uiteraard ook meteen wat foto's!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
13-08-2011 23:57 #883282 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic lowbudget DIY coilovers
:confused: voor ?120.- heb je toch een set shock breakers voor voor of achter met nog wat geld over?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-08-2011 00:16 #883284 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic lowbudget DIY coilovers

2 Fast 4 U;182075 schreef : :confused: voor ?120.- heb je toch een set shock breakers voor voor of achter met nog wat geld over?


klopt, originele ja:lol:
die hoef ik niet:nono:...wil iets sportievers namelijk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-08-2011 01:33 #883285 door Chris Kobes
Beantwoord door Chris Kobes in topic lowbudget DIY coilovers
Hoe ga je die coilover dan vastzetten in de veerpoot? Was het niet gemakkelijker geweest om een draadbus op je oude veerpoot te lassen, zoals ze ook vaak bij 240 series doen om een cheape coilover te krijgen?

Ik ben iig benieuwd naar het resultaat :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-08-2011 12:16 #883287 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic lowbudget DIY coilovers
gewoon vastlassen, wordt wel tricky door de hitte die erbij vrijkomt:hmmz:
en een draadbus had inderdaad ook gekunt m??r, dan had ik vast gezeten aan schokbrekers van een 340..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-08-2011 21:54 #883322 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic lowbudget DIY coilovers
Leuk leuk leuk.

Alleen komt me bij de foto's iets te vaak "ongeveer" voor en dat lijkt me niet echt wenselijk.:uh-uhh:
Een beetje ongeveer hier en beetje ongeveer daar en uiteindelijk heb je 2 voorpoten die ongeveer helemaal niet t zelfde zijn.
En nou weet ik wel dat t hier om hier en daar om 'n tiende mm gaat maar dan heb je wel een vooras waar je je een breuk mee stuurt,die niet,of heel moeilijk uit te lijnen is en waarop de banden sneller slijten dan je kunt kijken.
En dan praat ik nog even niet over het feit dat je een totaal onberekenbaar rijgedrag cre?erd.En aangezien je zelf aangeeft datallemaal een beetje sportiever moet zijn lijkt me dat bijzonder onwenselijk!

Maarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

Ga vooral zo door en dwing je zelf wat precieser te werken,daar heb je later alleen maar profijt van.

Kleine tip :koop een digitale schuifmaat.Die kosten tegenwoordig ook niet meer dan n gewone maar dan weet je toch in ieder geval tot 2 cijfers achter de komma wat je aan het doen bent!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
15-08-2011 12:09 #883356 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic lowbudget DIY coilovers
hoi bart, ja ik snap je!
maar dat ongeveer dit ongeveer is meer voor een eerste indruk, ik weet immers ook nog niet de binnendiameter van de volvo veerpoot.
die coilover gaat straks IN de originele veerpoot...dat gaat heel erg strak passen dan.
Dat betekend dat de coilover straks, precies zoals de orignele veerpoot, helemaal recht en uitgelijnd zit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
15-08-2011 18:05 #883382 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic lowbudget DIY coilovers

lucass;182150 schreef : hoi bart, ja ik snap je!
maar dat ongeveer dit ongeveer is meer voor een eerste indruk, ik weet immers ook nog niet de binnendiameter van de volvo veerpoot.
die coilover gaat straks IN de originele veerpoot...dat gaat heel erg strak passen dan.
Dat betekend dat de coilover straks, precies zoals de orignele veerpoot, helemaal recht en uitgelijnd zit.


Bij deze klus komt best wat ervaring en kennis kijken.
Je kunt het jezelf ook een heel stuk gemakkelijker maken. Tweede hands spul blijft in veel gevallen lastig (ik kan het weten, ik ben van het zelfde type persoon als jij ;)) Daarnaast hoeft een coilover-set hoeft echt geen 800 euro te kosten.........

Ik ga "binnenkort" ook m'n 343 op coilover zetten. Dat in samenwerking met Helios-Racing . Ik denk dat ik dit zo voor zo'n 300-350 euro kan doen.

Originele veerpoot blijft behouden. Daarover wordt een draadbus gelast. De veren worden eerst berekend en op maat besteld (kost ook de wereld niet).
De bovenste veerschotels kosten ook geen drol (15 euro per stuk). Alleen de topmount wil ik wel zelf maken.
De koni schokdempers heb ik er al onder zitten en die had ik toentertijd ook voor een eurootje of 100.

Desalniettemin, ben ik heel benieuwd hoe jij het aan gaat pakken. Keep up the good work!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
15-08-2011 19:24 #883389 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic lowbudget DIY coilovers
Heb de diameter ffff voor je opgemeten.


48,3 mm.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
15-08-2011 20:37 #883391 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic lowbudget DIY coilovers

Bart Manders;182184 schreef : Heb de diameter ffff voor je opgemeten.


48,3 mm.

dat is de binnendiameter van de originele veerpoot?
en is die poot van binnen helemaal 'glad' zeg maar? dus niet allerlei richeltjes en randjes en dergelijke?
want in dat geval moet ie van binnen uitgedraaid worden:wtf2:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets