× voor alle sportief georiënteerde aanpassingen anders dan Motortuning

Spoorverbreders

Lees meer
03-06-2008 13:55 #712763 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Spoorverbreders
Aan het monteren van zogeheten spoorverbreders is een aantal juridische en technische aspecten verbonden. We geven ze in een notendop weer. De juridische basis voor het al dan niet mogen monteren van spoorverbreders is opgenomen in de typegoedkeuring van het betreffende voertuig. Dat is ook de reden waarom de politie, in geval van controle, deze laat demonteren. Bij de APK wordt op de montage van spoorverbreders in principe niet gelet. Wel of de eventuele montage van spoorverbreders ertoe bijdraagt dat de technische staat van de auto in conflict komt met de APK-regeling. Zo kan de spoorbreedte van de auto meer dan 2 procent meer bedragen dan is vermeld op het kentekenbewijs of in het kentekenregister. Op dit artikel (Keuringseisen; 5.2.23) wordt om administratieve redenen nog niet getoetst, maar het komt er aan. Door het monteren van spoorverbreders kunnen de wielen buiten de carrosserie steken. Art. 5,2,48, lid 4, geeft aan dat de wielen voldoende moeten zijn afgeschermd. In het verlengde daarvan wordt in een voetnoot gemeld dat wielen niet meer dan 30 mm buiten de afscherming mogen steken.
Art, 5.2.24, lid 2, regelt dat de wielen c.q. velgen met alle daarvoor bestemde bevestigingsmiddelen deugdelijk zijn bevestigd. Dus geen te korte bouten, moeren of tapeinden. Tenslotte moeten de wielen (art. 5.2,29) bij het verdraaien van het stuur tot de aanslagen vrij kunnen draaien; dus niet tegen koetswerk- of ophangingsdelen aanlopen. De technische aspecten kunnen worden samengevat onder de noemer krachtuitoefening. Doordat de wielen verder naar buiten zijn geplaatst wordt er een grotere hevelwerking uitgeoefend op wieldragers en lagering. Daarnaast komt een aantal factoren naar voren die vergelijkbaar zijn met het monteren van wielen met een andere wielbolling (offset, Einpresstiefe, ET-waarde). Bij het monteren van spoorverbreders zal ook de schuurstraal aanzienlijk veranderen. Bij een negatieve schuurstraal bevinden het snijpunt van het wielmiddenvlak en het snijpunt van de fuseehartlijn zich boven het wegdek. Bij een positieve schuurstraal kruisen deze snijlijnen zich onder het wegdek, waardoor er (rem)momenten ontstaan die de wielen aan de Voorzijde uit elkaar drukken. Bij een negatieve schuurstraal zorgen deze momenten ervoor dat deze wielen naar elkaar toe worden gedrukt, hetgeen een gunstige invloed heeft op de voertuigstabiliteit. Het monteren van spoorverbreders kan er heel snel toe leiden dat een negatieve schuurstraal in een positieve wordt omgezet, met alle gevaren van dien. Het verdient aanbeveling, ook bij het monteren van spoorverbreders, de fabrieksspecificaties met betrekking tot het uitlijnen te hanteren. Alhoewel de wielstanden gedurende het doorlopen van de bocht wel anders zijn dan dat de voertuigconstructeur had bedacht. De door de spoorverbreders gewijzigde kracht op de wieldrager heeft ook een negatieve invloed op de werking van het ABS. Er wordt een groter moment overgebracht op de wieldrager, waardoor er een vertragingsfout ontstaat. Het monteren van spoorverbreders, hoe aantrekkelijk dit ook mag lijken (de prijs!), kan dus een aantal serieuze gevaren opleveren. Om die reden zijn ze in de meeste takken van de autosport verboden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-06-2008 14:46 #712771 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Spoorverbreders
Wat weet jij veel Jeroen:+

En toch vind ik het jammer, de wielen staan bij een V300 immers behoorlijk ver naar binnen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-06-2008 16:08 #712779 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Spoorverbreders

Doeke Dobma;57699 schreef : Wat weet jij veel Jeroen:+

Dat ook :D, maar met een beetje effectief Googlen kom je al een heel eind hoor!

Er staat nergens dat het niet mag, je moet je alleen aan bovengenoemde regels houden...

Spoorbreedte mag niet meer dan 2 % toenemen.
Geen probleem, als je aan de voorkant spoorverbreders van minder als 13.8 mm toepast blijf je binnen die waarde. (2% van 1380 mm = 27.6 mm, dus 13.8 mm aan elke kant.)
13.8/13.9 mm breder aan beide kanten zie je echt al wel goed denk ik.

Als je nog breder wilt moet je bredere velgen opzoeken met een iets verschoven ET-waarde t.o.v. originele velgen zodat je velgen iets verder naar buiten komen (door de spoorverbreders), maar ??k iets verder naar binnen (door de andere ET) zodat het hart van je band weer minimaal op die 13.8 mm terecht komt.

Je band mag niet meer dan 30 mm uitsteken.
Het lijkt me niet dat je dat wilt...

De hele boel moet deugdelijk bevestigd zijn.
Lijkt me geen probleem als je de juiste spoorverbreders gebruikt. (dus geen spacers)

Je stuur moet van aanslag tot aanslag vrij kunnen draaien.
Ook geen probleem, want je wilt niet dat ie aanloopt, dus daar zorg je wel voor.

De schuurstraal moet negatief (of zo laag mogelijk) blijven. (De schuurstraal is de afstand tussen het snijpunt van de hartlijn van de fusee met het wegdek en het snijpunt van de hartlijn van het wiel met het wegdek.)
Beetje meten en rekenen, moet lukken! Als je geld over hebt kun je het ook op gevoel doen en kijken hoe hij het beste door de bocht hoekt...

ABS werkt niet goed meer.
Boeiend! Dat heeft geen enkele 300!

Als ik iets niet goed heb uitgelegd, roep maar, ik ben geen expert op dit gebied!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-06-2008 16:52 #712786 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Spoorverbreders
Dit gaat niet specifiek over spoorverbreders, maar is wel interessant om te lezen:
Besturingsprincipes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-06-2008 10:07 #713901 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Spoorverbreders

Bodejodel;57707 schreef : (2% van 1380 mm = 27.6 mm, dus 13.8 mm aan elke kant.)


Hmmm... da's wel een k*tmaat, want je kunt ze vaak krijgen in 10 of 15mm.

Wat betreft het stuurgedrag: Kon je zoiets maar proberen, dan wist je of het wel of niet goed zou werken.

Wat is trouwens het verschil tussen spoorverbreders en spacers?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
16-06-2008 10:18 #713903 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Spoorverbreders
Niet te druk maken over regeltjes enzo. Gewoon erop zetten en gaan met het ding. Voor de APK ff er tussen uit (ik denk zelfs dat een APK keurmeester het risico nog wel neemt om ze te laten zitten. Is in 5 minuten eraf).

Spacers: je legt een plaatje over je wielbouten. Wiel komt simpelweg wat verder naar buiten. Je wielbouten moeten hier wel lang genoeg zijn. Dus waarschijnlijk kun je dan maar amper verbreden.

Spoorverbreder: img53.imageshack.us/img53/1641/2stuks7yv.jpg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-06-2008 10:44 #713907 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Spoorverbreders
Ik dacht al aan die laatste ja... Dat is met zo'n dubbele centreerring. Het naafgat is bij de 300-serie 52,1mm toch?

Als je zon verbreder als van de foto hebt, die zet je eerst vast op de naaf. Maar zijn de huidige wielbouten daar niet te lang voor? dat ze uitsteken en dat je het wiel niet vlak tegen de vebreder aan kan krijgen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
16-06-2008 11:37 #713919 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Spoorverbreders
Naafgat weet ik niet. MAar daar zou ik me niet al te druk over maken. Oudere 300's hadden achter niet eens een centreerring/gat. Wat betreft de wielbouten: Als ik me niet vergis heeft een GLT velg daar ook uitsparingen voor(ik zie nogal wat velgen zo bij de KF, dus don't blame me if im wrong) Kijk maar eens goed als je er een velg af hebt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
16-06-2008 11:51 #713926 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Spoorverbreders
Kun je zelf maken dus :+

Alleen binnenkort effe een CNC-freesmachien aanschaffen. :yesyes:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-06-2008 13:36 #714065 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Spoorverbreders

Doeke Dobma;58869 schreef : Hmmm... da's wel een k*tmaat, want je kunt ze vaak krijgen in 10 of 15mm.

Als je het volgens de regeltjes wilt doen 10 mm kopen of die van 15 mm afdraaien...
Ik zou gewoon die van 15 mm er op zetten. Afgekeurd? Dan zijn ze zo gewisseld toch?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets