× voor alle sportief georiënteerde aanpassingen anders dan Motortuning

Body roll

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-04-2007 17:25 #662579 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Body roll
Hoe voorkom je dan dat je rolpunt verder zakt dan je zwaartepunt?

En waarom geloof ik nog steeds dat een stuggere veer/demper icm een lager hangende carroserie beter de bocht omgaan dan standaard:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-04-2007 17:38 #662580 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Body roll
@ diede: pcies

@ danpy: je zal dan de onderste draagarm moeten verplaatsen. Alleen krijg je dan vrijwel zeker last van bumpsteer. Om dat weer te vermijden moet je het stuurhuis gaan verplaatsen.

Wat ik ook gezegd heb, bodyrol heeft vrijwel niks te maken met hoeveel grip je hebt. Het gewichtstransfer wel. Het gewichtstransfer wordt er met het verlagen minder. En dat is gunstig. Dat vergroote rolmoment is een bijkomend probleem.

Het feit dat je het gevoel hebt met andere dempers en veren icm een lager hangend chassis beter de bocht om gaat komt omdat je veel directer stuurgedrag hebt. Bovendien kan het goed zijn dat je ook daadwerkelijk snellere rondentijden rijdt. Maar dat weet je alleen als je ook nauwkeurig gaat meten.

En dan nog iets. Bedenk maar eens als je een bobbelige bocht hebt. Je blijft nergens met je (extreem) stugge dempers en veren. Het is hoe dan ook altijd een compromie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-04-2007 17:40 #662581 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Body roll
Het enige wat ik eigenlijk wil zeggen is dat je moet weten waar je mee bezig bent als je je auto gaat aanpassen. Dat is mijn mening.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-04-2007 18:37 #662585 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Body roll
Amen :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-04-2007 20:20 #662611 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Body roll
Ik begin alleen nu wel steeds nieuwsgieriger te worden naar het waarom van dat dat rolpunt zo veel omlaag gaat. Maar ik begrijp dat dat een technisch verhaal gaat worden wat buiten de scope van dit forum belandt :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-04-2007 20:38 #662624 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Body roll
sinds wanneer vallen technische verhalen buiten de scope van dit forum :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-04-2007 20:43 #662625 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Body roll
t? technische verhalen ;) van mij mag het hier, graag zelfs, maar ik kan me ook wel een beetje voorstellen dat Frits geen zin heeft om de volledige inhoud van al zijn studieboeken op het forum te gaan spuien :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-04-2007 08:56 #662683 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Body roll
Dat kan ik me ook goed voorstellen! En het is ook heel leuk om te weten allemaal, voor alle lezers van dit topic. Maar ik denk niet dat iemand daadwerkelijk zover gaat om de hele Volvo om te bouwen. Daarvoor rijd je nou eenmaal geen 360. Koop dan meteen een BMW M3.
Wat me opvalt is de verdeelde meningen over verlagen. Zelf heb ik er sterk m'n twijfels bij, en ik heb ook weinig zin nieuwe verlagingsveren te kopen. Maar de oude veren doorslijpen vind ik wat te amateuristisch. Dan verkort je gewoon je veerweg, en wordt het in mijn ogen weinig tot niets stugger.

Maar mijn "probleem" is dus dat mijn auto met Koni's op de stugste stand voor, en zo'n 3/4 achter behoorlijk hobbelt. Zelf zit ik er niet erg mee, maar passagiers rijden verre van comfortabel! En dit lijkt me ook niet goed op de snelweg, hoewel 180 (top!? :O) niet extreem was.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-04-2007 09:03 #662685 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Body roll

Wat ik ook gezegd heb, bodyrol heeft vrijwel niks te maken met hoeveel grip je hebt. Het gewichtstransfer wel. Het gewichtstransfer wordt er met het verlagen minder. En dat is gunstig. Dat vergroote rolmoment is een bijkomend probleem.

Maar met minder bodyroll heb je toch minder gewichtsverplaatsing.
(Auto helt minder over, minder gewicht op buitenste wiel, betere grip)

Met een lager zwaartepunt minder gewichtsverplaatsing = minder bodyroll is betere grip.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-04-2007 09:48 #662686 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Body roll

danpy;20856 schreef :
Maar met minder bodyroll heb je toch minder gewichtsverplaatsing.
(Auto helt minder over, minder gewicht op buitenste wiel, betere grip)


Daar zit nou juist het venijnige, Bodyroll heeft NIKS met gewichtsverplaatsing te maken. Tenzij het om een vrachtwagen gaat. Maar ik ga dat niet verder uitleggen.

Ik zie wel dat je het wilt begrijpen, dat vind ik heel mooi. Probeer toch maar eens een aantal boeken over het ontwerpen van een wielophanging op te zoeken. Ik hou het hier echt bij :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets