× voor alle sportief georiënteerde aanpassingen anders dan Motortuning

Body roll

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-04-2007 10:58 #625756 door V300 register
Body roll is gemaakt door V300 register
Ik heb nu al een tijdje zitten denken om een stabilisatorstang achter te monteren. Nu vraag ik me alleen af of dat veel verschil maakt. Gezien het geen onafhankelijke wielophanging is.

Als ik het ooit nog doe wou ik gewoon de stabi van een 360 halen, en een paar beugels lassen en hoppa :p

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-04-2007 15:45 #662461 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Body roll
Of het veel verschil maakt is zo nauwelijks te zeggen, ik denk echter dat je het verschil wel merkt. Dat het geen onafhankelijke wielophanging is maakt niet uit. Ik heb nu geen tijd om het verder uit te leggen, helaas.

Erop met dat ding! ;)

Als je nog minder onderstuur wilt kun je ook eens langs Wielhoven gaan voor wat meer negatief camber :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-04-2007 22:07 #662511 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Body roll
Haha, ziet er wel stoer uit. Maar het is geen cupracer, en het is best prijzig dacht ik.
Ik zal eens kijken waar ik goedkoop een stabilisatorstang kan krijgen. Mocht je nog tijd krijgen het uit te leggen, ik kijk er naar uit ;).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-04-2007 07:18 #662534 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Body roll

rwdstudent;20623 schreef : Of het veel verschil maakt is zo nauwelijks te zeggen, ik denk echter dat je het verschil wel merkt. Dat het geen onafhankelijke wielophanging is maakt niet uit. Ik heb nu geen tijd om het verder uit te leggen, helaas.

Erop met dat ding! ;)

Als je nog minder onderstuur wilt kun je ook eens langs Wielhoven gaan voor wat meer negatief camber :)


Dat is alleen voor voor !! Achter wordt in de cup niets mee gedaan (mag ook niet)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-04-2007 12:28 #662539 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Body roll
Je kunt beter je zwaartepunt verlagen, daarmee verminder je bodyroll op de 1e plaats.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-04-2007 13:54 #662544 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Body roll
Over dat camber: Ik bedoelde aan de voorkant inderdaad, voor de racers is het gratis. wellicht dat je met wielhoven wat kan regelen.

En hoevaak moet ik het nog zeggen, met verlagen vergroot je je rolmoment! Dus meer bodyrol, tenzij je extreem stijve veren gaat gebruiken. Als je het goed wil doen moet je de onderste draagarm en het stuurhuis verplaatsen.
Er zijn hele boekwerken over geschreven.

Over de stabilisatorstang aan de achterzijde: als de ene zijde inveert zal door de starre achterasconstructie de andere zijde uitveren. Met een stabilisatorstang zal de kracht iets wat meer over beide veren verdeeld worden. De achterzijde kan dan wat bochtenwerk betreft gezien worden als stijver. Op het moment dat de achterzijde in verhouding stijver is dan voor, zal aan de achterzijde meer gewichtstransfer plaats vinden. Hiermee wordt je auto overstuurt.

Aan de andere kant, wegligging is geen vaste stelregel. Ik kan me voorstellen dat vanwege de gewichtstransfer je nog sneller last krijgt van een spinnend binnenwiel. En dat is juist weer iets dat je niet wilt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-04-2007 15:04 #662568 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Body roll
Hmmm...

Dat van die verlaging etc. moet je dan eens even uitgebreider uitleggen...
Mijn ervaring is namelijk dat hogere auto's heftiger rollen en lagere auto's eerder schuiven. Dit komt eigenlijk ook een beetje overeen met wat ik aan krachtenspelletjes op school heb geleerd, hoewel dat natuurlijk geen autotechnische kennis/berekeningen waren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-04-2007 15:45 #662570 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Body roll
Eigenlijk is het te uitgebreid om het uitgebreid uit te leggen. :D

Maargoed, twee begrippen die wat betreft dit punt van belang zijn:

je hebt een MC pherson veerpoot.

Zwaartepunt

Rolcentrum

Het zwaartepunt is denk ik wel redelijk duidelijk. Het zwaartepunt is een resultante waar je de zwaartekracht op aan kan laten grijpen. Stel even dat het zwaartepunt bijvoorbeel precies in het midden van de auto ligt. x y en z as gezien. Dit punt verplaastst NIET en ligt vast.

Het rolcentrum is afhankelijk van hoe de wielophanging is geconstrueert. Dit punt is NIET vast. Het verplaatst bij in/uitveren. Afhankelijk van hoe de draagarmen geconstrueert zijn is bepalend voor het rolcentrum. Het rolcentrum is het "draaipunt" waar de auto om rolt. Nu is het zo dat wanneer je de auto gaat verlagen het zwaartepunt zakt. Je zou denken, dichter aan de weg, dus minder overhellen. Dat klopt dus niet. Neem even aan dat het rolcentrum iets (bijvoorbeeld 10 cm) onder het zwaartepunt ligt. op het moment dat je gaat verlagen (bv 4 cm) zakt je zwaartepunt ongeveer 4 cm. Echter omdat je draagarmen anders gaan staan zakt (En dat is nou juist het leuke van wegligging, het is geen kant en klare koek. Voor iedere auto is het anders) het rolcentrum meer dan het zwaartepunt. (bijvoorbeel 12cm) Nu is je rolmoment groter geworden.

Echter is niet alleen je rolmoment afhankelijk van hoeveel je rolt. Je veren stabi etc werken rol tegen. Maar meestal is het effect negatief, en zal je met het verlagen ondanks het gebruik van stijvere veren meer bodyroll cre?ren.

En dan nog iets. Bodyrol heeft niks te maken in hoeverre gewichtstransfer plaats vind. En gewichtstransfer be?nvloed wel de hoeveelheid grip.

maar ik wil er eigenlijk niet verder op ingaan, het is niet voor niks een studie waar je bv op de technische universiteit aan af kunt studeren. Het is veel uitgebreider dan je ooit kan bedenken. Zo ontzettend veel factoren die invloed hebben op ALLES. Als iemand hier meer van wil begrijpen zou ik zeggen koop studiemateriaal en ga er zelf op in. Ik kan ook niet alles uitleggen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-04-2007 15:45 #662571 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Body roll
Eigenlijk is het te uitgebreid om het uitgebreid uit te leggen. :D

Maargoed, twee begrippen die wat betreft dit punt van belang zijn:

je hebt een MC pherson veerpoot.

Zwaartepunt

Rolcentrum

Het zwaartepunt is denk ik wel redelijk duidelijk. Het zwaartepunt is een resultante waar je de zwaartekracht op aan kan laten grijpen. Stel even dat het zwaartepunt bijvoorbeel precies in het midden van de auto ligt. x y en z as gezien. Dit punt verplaastst NIET en ligt vast.

Het rolcentrum is afhankelijk van hoe de wielophanging is geconstrueert. Dit punt is NIET vast. Afhankelijk van hoe de draagarmen geconstrueert zijn is bepalend voor het rolcentrum. Het rolcentrum is het "draaipunt" waar de auto om rolt. Nu is het zo dat wanneer je de auto gaat verlagen het zwaartepunt zakt. Je zou denken, dichter aan de weg, dus minder overhellen. Dat klopt dus niet. Neem even aan dat het rolcentrum iets (bijvoorbeeld 10 cm) onder het zwaartepunt ligt. op het moment dat je gaat verlagen (bv 4 cm) zakt je zwaartepunt ongeveer 4 cm. Echter omdat je draagarmen anders gaan staan zakt (En dat is nou juist het leuke van wegligging, het is geen kant en klare koek. Voor iedere auto is het anders) het rolcentrum meer dan het zwaartepunt. (bijvoorbeel 12cm) Nu is je rolmoment groter geworden.

Echter is niet alleen je rolmoment afhankelijk van hoeveel je rolt. Je veren stabi etc werken rol tegen. Maar meestal is het effect negatief, en zal je met het verlagen ondanks het gebruik van stijvere veren meer bodyroll cre?ren.

En dan nog iets. Bodyrol heeft niks te maken in hoeverre gewichtstransfer plaats vind. En gewichtstransfer be?nvloed wel de hoeveelheid grip.

maar ik wil er eigenlijk niet verder op ingaan, het is niet voor niks een studie waar je bv op de technische universiteit aan af kunt studeren. Het is veel uitgebreider dan je ooit kan bedenken. Zo ontzettend veel factoren die invloed hebben op ALLES. Als iemand hier meer van wil begrijpen zou ik zeggen koop studiemateriaal en ga er zelf op in. Ik kan ook niet alles uitleggen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-04-2007 16:17 #662574 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Body roll
Ok, kom ik weer even met boerenverstand... als ik het dus goed begrijp zakt bij verlagen je zwaartepunt, maar omdat je rolpunt meer zakt komt netto het zwaartepunt VERDER boven je rolpunt te liggen, waardoor dat moment dan dus groter wordt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets