360 met 200+ pk B23ET - was: motorolie?

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-05-2011 22:16 #873544 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 360 met 200+ pk B23ET - was: motorolie?

daNpy;174454 schreef : Als je al niet weet wat voor olie er in moet.......:wtf2:


Neem me vooral niet kwalijk dat ik geen monteurs opleiding heb gehad en als leek binnen kom wandelen. Ik heb dat blok gekocht en loop tegen dingen aan waar ik nog geen ervaring mee heb. Vandaar dat ik van alles navraag om erger te voorkomen. Is het toegestaan om dan met schijnbaar domme vragen te komen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-05-2011 22:20 #873546 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 360 met 200+ pk B23ET - was: motorolie?
Nee hoor maar wat ik eerder al zei: vraag eens het eea goed na bij de verkoper, of degene waar die het van heeft gekocht/de bouwer van de motor. In dit topic komen iig wat bronnen naar voren.

Je hebt niet "zomaar" iets gekocht, en als je dat wil behouden zal je je er ook wat in moeten verdiepen om vind ik :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-05-2011 22:59 #873554 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic 360 met 200+ pk B23ET - was: motorolie?
Domme vragen bestaan niet, maar bij een "racemotor" komt al het onderhoud en behoud (warming up, cooling down) nog flink wat nauwer dan bij een gewone turbomotor... Exact weten wat er in zit aan onderdelen en vloeistoffen is handig en noodzakelijk.
Vandaar dat sommigen van ons wellicht wat verbaasd zijn over de aanschaf van de motor zonder dat je "er iets vanaf weet". (ik ben vooral jaloers op zo'n snel blok eigenlijk :+)

Wim weet wel wat er in zit of wie die motor gebouwd heeft toch?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-05-2011 23:08 #873556 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 360 met 200+ pk B23ET - was: motorolie?
-edit-

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-05-2011 23:16 #873557 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 360 met 200+ pk B23ET - was: motorolie?

daNpy;174458 schreef : Je hebt niet "zomaar" iets gekocht, en als je dat wil behouden zal je je er ook wat in moeten verdiepen om vind ik :)


Dat is ook zeker de bedoeling. Hopelijk heb ik ook nog geen schade veroorzaakt door te gaan rijden met een blok dat toch behoorlijk blijkt te lekken. Van Wim heb ik begrepen dat er mogelijk een rubber bij de turbo is uitgedroogd omdat het blok lang heeft stilgestaan en dat hier olie doorheen lekt met het gevolg dat ie dus ook olie verbrand. Maar dat verklaard nog niet waarom de hele rechterkant van het blok zeiknat is en er na het rijden er een plas olie op de vloer ligt. Binnenkort ga ik het blok opnieuw vullen (vandaar de olie vraag), schoonmaken aan de buitenkant en dan laten draaien. Helaas ben ik voorlopig redelijk druk met het huis verbouwen.

Bodejodel;174466 schreef : Vandaar dat sommigen van ons wellicht wat verbaasd zijn over de aanschaf van de motor zonder dat je "er iets vanaf weet". (ik ben vooral jaloers op zo'n snel blok eigenlijk :+)


Dat ik het blok heb gekocht was eigenlijk omdat ik de indruk had dat deze ook in een straat auto gebruikt kon worden. Neemt niet weg dat ik evengoed helemaal weg ben van het blok ook al zit er een gebruiksaanwijzing aan vast. Wat dat aan gaat zijn alle tips welkom. Ik had Wim al gebeld maar hij heeft het blok laten doen door iemand anders. Hij dacht dat er 10W40 volsyntheet in ging.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-05-2011 23:27 #873559 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 360 met 200+ pk B23ET - was: motorolie?
wat voor management draai je eigenlijk op die motor?, volgens mij zitten er wel een hele hoop oersterke spullen in en aan geschroefd, maar moet dit ding nog prima dagelijks te gebruiken zijn, er zijn in ieder geval zat 400pk+ redblocks die dagelijks op de weg te vinden zijn. wellicht nog wat foutjes in de software of inbouw(sensor/5e injector bijv?) waardoor hij niet lekker opstart?

iemand die zon blok opbouwt voor circuitgebruik zal her en der wat bochtjes afsnijden in het werk om het spul lopend te krijgen (bijvoorbeeld in het betrouwbaar als vervoersmiddel/opstarten van de motor gebeuren), dat neemt niet weg dat er zaken verbeterd kunnen worden of dat je het spul anders afstelt om het naar je eigen gebruik aan te passen. voor wat ik me kan herinneren was het vermogen (250 pk/300nm?) nou ook niet echt zo spectaculair dat het voor een 2.3 redblock onmogelijk moet zijn om er dagelijks mee op pad te kunnen.

over de olielekkage; zou kunnen maar als er goede pakkingen gebruikt zijn moeten die een periode stilstand toch wel kunnen overleven zo vers na de bouw/gebruik, wel controleren en oplossen iig, lijkt me ook voor de TUV een groot aandachtspunt.

zit er een vrij scherp nokkenasje in? je kunt er mocht hij vrij scherp zijn evt voor kiezen om een wat tammere stok in te zetten voor een powerband wat beter geschikt voor straatgebruik, dat icm een remap waarbij je misschien een pk of 20 inlevert, maar de auto wel voor een 360 behoorlijk vlot is en nog dagelijks geschikt(er) ook

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-05-2011 00:54 #873564 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 360 met 200+ pk B23ET - was: motorolie?
Ik vraag me af of dat blok ?berhaupt nog door een TUV heen komt. Hopelijk is zoiets nog te regelen via een 'einzelabname'.
Op dit moment weet ik nog zeer weinig over het blok en ik ben ook nog niet erg bekend met het sleutelen aan het motorblok zelf (erg nieuwsgierig naar). Alle hulp is welkom wat dat aan gaat.
Het starten gaat moeizaam omdat het blok pas echt begint te lopen als ie warm is. Ik heb 'm al eens ingesteld zodat ie tussen de 1000 en 1200 toeren liep op een koude motor maar dan liep ie uiteindelijk na het warm worden op een veel hoger stationair toerental.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-05-2011 09:53 #873570 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 360 met 200+ pk B23ET - was: motorolie?
Zou eerst eens even het lek gaan zoeken zonder te starten voor je de turbo oid in de soep draait.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-05-2011 10:03 #873572 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic 360 met 200+ pk B23ET - was: motorolie?
Er is hier ook iemand die best wat ervaring heeft met het betere turbowerk i.c.m. redblocks. Ik weet even niet wie, maar Anjo heeft daar zijn laatste turbo ook vandaan toch?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-05-2011 10:30 #873575 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 360 met 200+ pk B23ET - was: motorolie?

daNpy;174482 schreef : Zou eerst eens even het lek gaan zoeken zonder te starten voor je de turbo oid in de soep draait.


Dat is 't m juist. De olie gaat pas lekken als de motor warm gedraaid is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets