360 met 200+ pk B23ET - was: motorolie?

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-04-2011 10:43 #873470 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 360 met 200+ pk B23ET - was: motorolie?
@Wouter: :worship::worship:

Nomen Nescio;174370 schreef : Of dat een slimme zet is geweest is nu eigenlijk de vraag want ik ben niet lang daarna naar Duitsland verhuist en heb toen kennis gemaakt met de TUV.

En kreeg je alles "eingetragen"? Dat is in Duitsland inderdaad een flink stuk lastiger als hier.

@Anjo: "gewoon" rijden met een (echt) aangepast blok voor race gebruik is er niet echt goed voor. Die dingen moeten toeren maken, anders vervuilt de hele boel veel te snel. Dus niet even boodschappen doen of met 2500rpm cruisen op de snelweg.
Zoals ik al zei; heb zelf Motul olie in de Golf welke een soort zelfreinigende functie heeft door vuil af te scheiden als de olie goed warm is.
De motor is nl. ook aangepast waardoor hij eerst goed warm moet lopen (minstens 5 min met het gaspedaal op toeren houden) anders rijdt hij voor geen meter. Zeker met koude temperaturen schiet het niet op.
Na de eerste trackday was de olie nog netjes goudkleurig, na 2 ritjes in de stad (moest hem verplaatsen) is de olie zo zwart als het maar zijn kan.
Op de volgende circuitdag eens goed in de gaten houden, dan zou de olie zuiverder moeten worden. Zo niet kan ik het weer gaan vervangen :cry3:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-04-2011 11:01 #873473 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 360 met 200+ pk B23ET - was: motorolie?
mee eens, maar wat is "echt" aangepast voor race-gebruik... die definitie is nogal breed

het is een 2.3 8v redblock met turbo, voor zover ik kan herinneren (kan me her en der vergissen hoor) wel een oersterk drijfwerk (h-profiel drijfstangen, andere zuigers en de hele reutemeteut), maar volgens mij nog wel een voor de setup relatief brave powerband en OEM nokkenas (geen uberscherp ding ofzo) omdat het met een seizoen driften toch gewoon heel moest blijven. daar is afhankelijk van de tune nog steeds bijzonder goed dagelijks mee te rijden

bijv een NA blok met behoorlijk hoge compressie of een blok met een loeischerpe nokkenas die daardoor amper op te starten is wordt het een ander verhaal, maar dan wil je ook eigenlijk de auto niet meer als daily gebruiken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-04-2011 11:17 #873477 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 360 met 200+ pk B23ET - was: motorolie?
Precies :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-05-2011 03:17 #873501 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 360 met 200+ pk B23ET - was: motorolie?

daNpy;174379 schreef : En kreeg je alles "eingetragen"? Dat is in Duitsland inderdaad een flink stuk lastiger als hier.


Voor de 360 heb ik voorlopig de hoop opgegeven. De auto was zonder het motorblok uberhaubt al flink aangepast maar de TUV keurt al mierenneukerige dingetjes af zoals een standaard spoiler en banden die minimaal afwijken van het origineel. Enige optie zou nog zijn dat ik iemand in Nederland vind die 'm zou willen verzekeren terwijl ik er nog in rij. Tegen de krankzinnigheid grenzende waarschijnlijkheid dat dat 'm niet gaat worden dus ik ga 'm schorsen en iets anders verzinnen. Ben op dit moment bezig m'n 340 TUV te laten keuren. Enige dat ik nodig heb zijn gordels achter en nieuwe remblokken en dan is ie in orde. Ik had Freddy al gebeld voor de gordels en hopelijk weet ik komende week meer.

Wat betreft het blok heeft Anjo helemaal gelijk. Met een koude motor loopt het blok niet zonder gas bij te geven maar eenmaal warm loopt ie als een malle. Daarom baal ik er ook zo van dat ik er binnenkort niet meer mee kan rijden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-05-2011 03:33 #873503 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic 360 met 200+ pk B23ET - was: motorolie?
Wat is er onveilig aan een standaard spoiler of een andere breedte of hoogte banden als die passen? Hebben ze daar "total das rad ab" of zoiets?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-05-2011 09:39 #873504 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 360 met 200+ pk B23ET - was: motorolie?

Erik;174414 schreef : Wat is er onveilig aan een standaard spoiler of een andere breedte of hoogte banden als die passen? Hebben ze daar "total das rad ab" of zoiets?


Dat is juist wat zo irritant is. In plaats van naar de praktijk situatie te kijken gaat men een beetje spijkers zoeken op laag water.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-05-2011 10:53 #873508 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 360 met 200+ pk B23ET - was: motorolie?

Nomen Nescio;174412 schreef : Wat betreft het blok heeft Anjo helemaal gelijk. Met een koude motor loopt het blok niet zonder gas bij te geven maar eenmaal warm loopt ie als een malle. Daarom baal ik er ook zo van dat ik er binnenkort niet meer mee kan rijden.

Dan is het dus ook geen auto voor op straat?

In Duitsland moet je op alles wat je wijzigt aan de auto een E-keur ?n "Teile gutachten" (keuring door TUV zelf) hebben.
Met deze papieren moet je naar de TUV om de gewijzigde delen weer op de autopapieren bij te laten schrijven.

Daarom wil ik ook de originele papieren van mijn Golf behouden, hier staan alle wijzigingen netjes op ingeschreven en als ik die papieren kwijt kan hij niet meer ingevoerd worden in Duitsland omdat de regels nu strenger zijn...

Wat dat betreft mag er in Nederland veel meer, al zijn uitstekende spoilers en andere scherpe dingen verboden en zijn er natuurlijk her en der ook nog wat grenzen aan het uitsteken van bepaalde delen of het plaatsen van motoren met meer vermogen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-05-2011 18:58 #873529 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 360 met 200+ pk B23ET - was: motorolie?

daNpy;174419 schreef : Dan is het dus ook geen auto voor op straat?


Waarom niet dan? M'n 340 loopt koud ook niet stationair. Nou is dat natuurlijk meer een kwestie van verkeerd afgesteld staan.

Ik ga in de loop van de tijd kijken welke onderdelen er nou precies op zitten en of ik nog ergens TUV papieren kan achterhalen via de fabrikanten. In het ergste geval koop ik de onderdelen opnieuw en verkoop ik de ongekeurde spullen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-05-2011 21:10 #873538 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic 360 met 200+ pk B23ET - was: motorolie?

Nomen Nescio;174440 schreef : Waarom niet dan?

Omdat hij bij normaal gebruik waarschijnlijk niet eens op zijn optimale bedrijfstemperatuur komt?

Ik heb Wim destijds ook gebeld over dat blok voor in mijn dagelijkse auto Er is serieus werk van die motor gemaakt, maar ik ben blij dat ik het niet gedaan heb. Als ik het zo hoor is dat blok inderdaad ongeschikt als dagelijks torretje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-05-2011 21:30 #873542 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 360 met 200+ pk B23ET - was: motorolie?

Nomen Nescio;174440 schreef : Waarom niet dan? M'n 340 loopt koud ook niet stationair. Nou is dat natuurlijk meer een kwestie van verkeerd afgesteld staan.

Omdat je daarmee je motor verknalt.
Zie eerder in het topic; dat ding moet toeren maken en is gemaakt om power te leveren. Ik neem niet aan dat als je even boodschappen gaat doen je zin hebt om hem 5 min warm te laten lopen voor je kunt vertrekken. Of op de snelweg lange stukken gaat rijden in zijn 3.

Als je al niet weet wat voor olie er in moet.......:wtf2:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets