360 met 200+ pk B23ET - was: motorolie?
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Offline
- Nieuw lid
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Offline
- Moderator
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Laat ik iets specifieker zijn. Het gaat hier om een gereviseerd B23FT motorblok welke is aangepast voor race gebruik. Ik heb de vorige eigenaar gebeld maar die wist het ook niet exact. Wel is het zeker dat er vol-syntheet is in gegaan en ik wilde die trend wel graag voortzetten. De vraag is alleen of ik bijvoorbeeld 5W30 moet hebben of 10W60 om een paar dwars straten te noemen. Sites zoals die van Castrol zullen waarschijnlijk alleen half-syntheten aanbevelen omdat er nog geen vol-syntheten voor handen waren anno 1989. Als iemand me kan uitleggen welke olie je in welke gevallen kan gebruiken dan zou dat echt een stuk helpen.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Ik vind het nog steeds een vreemd verhaal, mensen die niet weten wat voor olie in een omgebouwde motor moet. Lijkt me toch een essentieel punt bij aankoop.
Ik gebruik zelf 10W60 van Motul. De motor is omgebouwd voor race gebruik maar niet voorzien van een turbo. Een maat van me gebruikt uit ook 10W60 voor zijn M3's, maar wederom zonder turbo. Kan je dus niet met 100% zekerheid een olie aanbevelen.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Chris Kobes
- Offline
- Nieuw lid
Volgens mij moet je niet al te moderne olie in de redblocks gooien, want ik dacht dat de synthetische oli?n behoorlijk agressief zijn op de motor.
Een 10W40 moet toch gewoon voldoende zijn voor zo'n B23ET? Dat word er standaard toch ook ingegooid.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
op moment dat je met een turbomotor gaat racen betaalt een duurdere olie die voor straatgebruik belachelijk is zich w?l terug in langere standtijd van de motor.
Waar je g??n behoefte aan hebt in de genoemde toepassing is long-life eigenschappen. Wil je het goed doen moet de olie toch om de haverklap ververst worden.
W?l is het belangrijk dat de olie een zo hoog mogelijke shearing strenght heeft (een waarde voor de sterkte van de oliefilm).
De meeste bijzondere specificatiecodes (zoals de VAG en MB coderingen) hebben betrekking op het betrouwbaar halen van de maximale verversingstijden, en zijn dus niet zo heel relevant voor je toepassing.
ik zou zeggen dat full-synthetic 10W60 goed genoeg is. Het zou kunnen dat je voor de turbo juist iets dunnere olie moet gebruiken, maar over het algemeen moet je racen maar zien als het rijden in z?eer heet klimaat; hoge temperatuurbelasting.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Bedankt voor de reacties tot zover. Ik vraag me nu alleen nog af waar de getallen 10W60 nou eigenlijk voor staan. Hoe verschilt dat bijvoorbeeld van 10W40.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Offline
- Nieuw lid
Hoe lager het getal voor de W hoe dunner de olie blijft bij lage temperaturen, voor een goede start en smering in koude omstandigheden
Hoe hoger het getal na de W hoe dikker de olie blijft bij hoge temperaturen, voor een goede smering in warme omstandigheden.
als je normaal met die B23ET rijd zal een goede 10W40 dus prima voldoen, ga je een hoop vragen van de motor (lange stukken plankgas autobahn, circuitdagen bijv of heb je zelf vrij makkelijk een wat zware rechtervoet) dan is het verstandiger om er 10W60 in te doen, omdat die olie onder zwaardere bedrijfsomstandigheden de goede viscositeit blijft houden.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.