Sterkere cardanas voor de handgeschakelde 340

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
12-01-2011 12:59 #859892 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Sterkere cardanas voor de handgeschakelde 340
Ik vrees dan dat de het aluminium het zwakste punt zal worden. Vooral omdat het z'n zijdelingse krachten niet kwijt kan. Dat rubber zit er om mis-allignment op te vangen. Wanneer je de boel star aan elkaar gaan maken...........dat gaat niet goed komen.

Een jaar geleden ben ik de boel nog weleens aan het doorrekenen geweest. Ander probleem van de aluminium buis is dat deze ook maar een koppel van 350-400Nm aan kan, ofwel; een keertje clutch-kicken en daar gaat je as.......

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-01-2011 12:28 #859962 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Sterkere cardanas voor de handgeschakelde 340
Als ik het goed zie heb je beide delen van de as ingekort. Waarom heb je daarvoor gekozen, ??n deel inkorten spaart je werk (??n keer zagen+lassen)?
Ziet er goed uit, ben erg benieuwd hoe dit verder verloopt! Zal wel een verademing zijn, niet steeds een hele verzameling cardanassen in de kofferbak meeslepen;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-01-2011 13:06 #859964 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Sterkere cardanas voor de handgeschakelde 340
Ik wou het middelste kruisstuk precies in het midden houden.
Ik wou ze beide namelijk zo kort mogelijk houden zodat het het makkelijkste uit te balanceren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-01-2011 13:55 #859968 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Sterkere cardanas voor de handgeschakelde 340
Hoe wou je het uitbalanceren aanpakken? Laten doen of echt dat met 5000x eronder kruipen zoals Anjo ergens zei? :+

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-01-2011 20:35 #860004 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Sterkere cardanas voor de handgeschakelde 340

Vermilion;165333 schreef : Hoe wou je het uitbalanceren aanpakken? Laten doen of echt dat met 5000x eronder kruipen zaosl Anjo ergens zei? :+


Uiteraard eerst zelf proberen; ben gewoon heel benieuwd of het lukt. En aangezien uitbalanceren gewoon 125 euro kost..........daar moet ik normaal gezien een dikke lange dag voor werken om het te verdienen; dan doe ik het liever zelf ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-01-2011 21:52 #860016 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Sterkere cardanas voor de handgeschakelde 340

Ovlov 3.6L;165369 schreef : Uiteraard eerst zelf proberen; ben gewoon heel benieuwd of het lukt. En aangezien uitbalanceren gewoon 125 euro kost..........daar moet ik normaal gezien een dikke lange dag voor werken om het te verdienen; dan doe ik het liever zelf ;)



Inkorten en balanceren was hier nog E100 maximaal een jaar geleden! Verwacht niet dat die prijs nu veel hoger is. Zal komende week eens vragen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-01-2011 00:53 #860034 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Sterkere cardanas voor de handgeschakelde 340
De versterkte as

Hallo,

Wij (Mr. Blabla aka martijn) en ik gaan binnekort verder met ons volvo 343 project. Hier komt een turbo blok in.

Ik zat eraan te denken om een m90 (940) as aan te passen. Waarom? Hier zitten hardyschijven op. Deze kunnen een hoop trillingen weer opvangen. Het is omdat we deze hebben liggen. Het ligt natuurlijk in de brainstorm fase. Wellicht is een 240 as makkelijker?


@ Erik Buijs
Mooi dat de as goed gelukt is! Nu het balanceren nog. En dan hopelijk een as voor een goede 200 pk.

offtopic: Het inlaatspruitstuk werkt trouwens zeer goed:y:

Gr. Fabian

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-01-2011 13:12 #860046 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Sterkere cardanas voor de handgeschakelde 340
Mooi dat het inlaatspruitstuk goed werkt! Mocht je nog eens zo'n 2-liter spruitstuk tegenkomen op de sloop oid, dan heb ik interesse (om op m'n B18FT te bouwen).

Wat voor 343 turbo gaat het worden? R5 GTT blokkie of ook een B18FT? Of misschien B20 met turbo enz van B18FT?

Ik neem aan dat de as wel veel meer dan 200pk aan kan. Normaal zit bij een 244 de bak v??r de cardanas. Ofwel; in de hoogste versnelling draait de as een hoog toerental met een relatief laag koppel (vergelijkbaar met dat van 300-serie). In de lagere versnellingen wordt het koppel echter veel hoger.
"Vermogen = koppel x toerental" namelijk.

Ik verwacht dat de as een dikke 400Nm met gemak moet kunnen hebben. Alleen met clutch-kicken kun je hierboven komen. Daarbij geldt weer: hoe lager de roterende massa van de motor, hoe minder kracht er bij clutch-kicken vrij komt. Wanneer je dus de massa van het vliegwiel verlaagd (afdraaien), komt dat ten goede aan de cardanas.

Ik raad daarnaast aan om de massa van de cardanas zo laag mogelijk te houden. Waarom? Omdat de synchro-meshen (in de versnellingsbak) deze massa af moeten remmen wanneer je schakelt. Ofwel: hoe lichter de cardanas, hoe beter dit is voor de versnellingsbak en hoe sneller je kunt schakelen.
De kruiskoppelingen bepalen voor 70% het gewicht van de cardanas. Ofwel: een 2 delige cardanas is een heel stuk zwaarder dan een enkele. Maar het uitlijnprobleem en uitbalancering van een enkele cardanas is een heel stuk moeilijker.

Moeilijke afweging dus...........

Wessem340;165399 schreef : Hallo,

Wij (Mr. Blabla aka martijn) en ik gaan binnekort verder met ons volvo 343 project. Hier komt een turbo blok in.

Ik zat eraan te denken om een m90 (940) as aan te passen. Waarom? Hier zitten hardyschijven op. Deze kunnen een hoop trillingen weer opvangen. Het is omdat we deze hebben liggen. Het ligt natuurlijk in de brainstorm fase. Wellicht is een 240 as makkelijker?


@ Erik Buijs
Mooi dat de as goed gelukt is! Nu het balanceren nog. En dan hopelijk een as voor een goede 200 pk.

offtopic: Het inlaatspruitstuk werkt trouwens zeer goed:y:

Gr. Fabian

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets