Sterkere cardanas voor de handgeschakelde 340

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-02-2009 18:04 #628643 door V300 register
Sterkere cardanas voor de handgeschakelde 340 is gemaakt door V300 register
Het wordt tijd voor een nieuw topic.
Hierin komt alles te staan omtrend onze ideeen om een betere cardanas te maken.

Even kort een inleiding:
De standaard cardanas bestaat uit een aluminium buis. Aan het einde zitten 2 busjes met daarin een splines-vertanding waarmee je hem op het koppelingshuis en de versnellingsbak schuift. De splines-busjes zitten met gevulcaniseerd rubber vast in de aluminium buis. En dat rubber, da's precies wat zo gemakkelijk kapot gaat (vooral als je wat meer motorvermogen hebt).

De cardanas zo aanpassen dat het rubberen gedeelte sterker wordt, is moeilijk. Een andere cardanas maken is dan een betere optie.

Meer info volgt....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-02-2009 18:46 #759792 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Sterkere cardanas voor de handgeschakelde 340
met al die sub-projecten is een nieuw topic af en toe geen gek idee nee:)

AvdAkker;91273 schreef : had jij al specifieke ideen voor die aandrijfas? ik kan evt bij terberg ook het een en ander aan staal uit het magazijn "lenen"

2 kruiskoppelingen met beide zijden flenzen en dat vastbouten aan flensverbindingen op de prise assen?


nog steeds erg benieuwd:D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-02-2009 22:08 #759817 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Sterkere cardanas voor de handgeschakelde 340

AvdAkker;91429 schreef : met al die sub-projecten is een nieuw topic af en toe geen gek idee nee:)



nog steeds erg benieuwd:D


Ikke hebbe al een duidelijk foto gevonden van een voorbeeld. Dat is namelijk de cardanas welke is gebruikt door de Huskyracer.

Op de foto's is duidelijk te zien hoe de boel bevestigd is: gelast dus.
Ofwel aan de buis is de ene kant van de kruiskoppeling gelast. Daarna is de buis (zonder de rest van de kruiskoppeling) uitgebalanceerd. Daarna zijn de eindbussen op de kruiskoppeling gelast en is het geheel nogmaals uitgebalanceerd met behulp van centers om de koppelingen op hun plaats te houden. Dat was eigenlijk ook de manier waarop ik de boel wou laten maken. Het enige wat slijt aan zo'n ding zijn de kruisjes en de bijbehorende lagers. Deze zijn naderhand voor een prikkie, en op een hele simpele manier, te vervangen.

Waarom geen boutverbindingen? Simpel, dat kan namelijk loslopen en is minder betrouwbaar. Een goede las is beter. Zolang het geheel niet uit elkaar kan, kan het ook niet in onbalans raken.



Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-02-2009 22:10 #759818 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Sterkere cardanas voor de handgeschakelde 340
ik zal morgen een foto maken van een aandrijfaskoppeling zoals wij ze bij terberg gebruiken, dan weet je direct wat ik bedoel mbt een boutverbinding;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-02-2009 22:14 #759820 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Sterkere cardanas voor de handgeschakelde 340

AvdAkker;91456 schreef : ik zal morgen een foto maken van een aandrijfaskoppeling zoals wij ze bij terberg gebruiken, dan weet je direct wat ik bedoel mbt een boutverbinding;)


Ik weet al wel wat je bedoeld.......................denk ik ;)

Zoiets?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-02-2009 22:19 #759822 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Sterkere cardanas voor de handgeschakelde 340
neen:D dan komt al het koppel op de bouten, niet de bedoeling:)

morgenochtend tussen 9:30 en 9:45;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-02-2009 22:24 #759823 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Sterkere cardanas voor de handgeschakelde 340
geluksvogel, vind net een foto uit m'n stagemap:D

ziehier, een kessler luchtgeveerde achteras voor een terminal trekker.

als je naar de voorzijde van de achterasklok kijkt, zie je een blank stalen plaat zitten. de groeven hierin zorgen voor een vaste maar demontabele verbinding met de aandrijfas die hier deels in valt. de 4 bouten die overblijven zijn dan enkel om deze verbinding bij elkaar te houden (en dat mag ook wel met 3000Nm koppel)

vergis je niet in het formaat trouwens, die blanke schijf is al een cm of 20 in doorsnede;)

en ja ook wij gebruiken koni}:)

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-02-2009 22:26 #759824 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Sterkere cardanas voor de handgeschakelde 340
duidelijk wat ik bedoel of moet ik morgenochtend nog even de vrachtwagen die ik aan het afbouwen ben op de foto zetten? morgen rond de koffie gaat de motor er pas in..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-02-2009 22:26 #759825 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Sterkere cardanas voor de handgeschakelde 340

AvdAkker;91460 schreef : neen:D dan komt al het koppel op de bouten, niet de bedoeling:)

morgenochtend tussen 9:30 en 9:45;)


[Muggeziftmodus]

Niet al het koppel komt op de bouten. Het grootste koppel komt namelijk op het raakoppervlak wat DOOR DE BOUTEN tegen elkaar wordt gehouden.

[/muggeziftmodus]


Ik wel iets geleerd op school :yesyes:

Al wordt ik nu wel benieuwd met wat Conjo Anjo voor systematiek aan komt zetten ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-02-2009 22:29 #759826 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Sterkere cardanas voor de handgeschakelde 340
en wat als je koppel de wrijvingscoefficient van de aanspankracht overschrijd:D? de krachten die dan nog makkelijk 3x zo hoog worden door clutchkicken??

als ik straks op 3,5 bar laaddruk wil rijden, wil ik wel een aandrijfas die dan niet losklapt;D

tsjah, je gaat nu eenmaal hufterproof/heavy duty denken als je bij terberg werkt:humor:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets