Sterkere cardanas voor de handgeschakelde 340

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-02-2009 22:37 #759827 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Sterkere cardanas voor de handgeschakelde 340

AvdAkker;91464 schreef : en wat als je koppel de wrijvingscoefficient van de aanspankracht overschrijd:D? de krachten die dan nog makkelijk 3x zo hoog worden door clutchkicken??

als ik straks op 3,5 bar laaddruk wil rijden, wil ik wel een aandrijfas die dan niet losklapt;D

tsjah, je gaat nu eenmaal hufterproof/heavy duty denken als je bij terberg werkt:humor:


Groot gelijk!
Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook al contact met een collega van je heb gehad tbv het laten maken van zo'n cardanas ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-02-2009 22:39 #759828 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Sterkere cardanas voor de handgeschakelde 340
wiewiewiewie:D want in dat geval, kan ik inside misschien wel iets regelen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-02-2009 22:44 #759829 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Sterkere cardanas voor de handgeschakelde 340
Dat zou heel mooi zijn!
Wel meteen voor 3 cardanassen h? ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-02-2009 22:52 #759830 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Sterkere cardanas voor de handgeschakelde 340
Is de as van een 1700 hetzelfde? In dat geval, wil ik wellicht ook wel mee... die van mij hangt volgens mij toch wat losjes dus moet binnenkort wat mee gebeuren. (e.e.a. afhankelijk van de prijs natuurlijk)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-02-2009 22:52 #759832 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Sterkere cardanas voor de handgeschakelde 340
ja, is hetzelfde

over een prijs kunnen we pas speculeren als er een aandrijfas onder een 343/340 hangt die op z'n minst de levensduur van een gesinterde koppelingsplaat overleefd met clutchkicken:D

en nadat er minstens 2 proto's gemaakt zijn uiteraard (de 3e is voor de 340 van frits neem ik aan?)

overigens, waarom ik het liefste minstens 1 dergelijke flensverbinding wil hebben is ivm demontage versnellingsbak/motor e.d., dat is een stuk makkelijker op deze manier, als wanneer je die as nog een cm of 6 over een set splines moet schuiven..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-02-2009 23:02 #759834 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Sterkere cardanas voor de handgeschakelde 340
uuh, klein probleempje, jouw contactpersoon is van een terberg vestiging een km of 7 verderop:D

wat wel goed te weten is, is dat ik waarschijnlijk wel zowieso het uitbalanceren kan regelen via terbergtechniek.

ik ga morgen eens een rondje lopen in de bankwerkerij om te vragen wat voor bewerkingsproces zo'n koppeling voorzien van een dergelijk profiel met zich meebrengt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-02-2009 23:10 #759837 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Sterkere cardanas voor de handgeschakelde 340

AvdAkker;91472 schreef : uuh, klein probleempje, jouw contactpersoon is van een terberg vestiging een km of 7 verderop:D

wat wel goed te weten is, is dat ik waarschijnlijk wel zowieso het uitbalanceren kan regelen via terbergtechniek.

ik ga morgen eens een rondje lopen in de bankwerkerij om te vragen wat voor bewerkingsproces zo'n koppeling voorzien van een dergelijk profiel met zich meebrengt.


Ik denk persoonlijk dat we de boel zo basic mogelijk moeten maken. dwz: zo min mogelijk bewerkingen. Voor een boutverbinding moet er weer een flensplaatje worden gemaakt. Kost weer tijd, ook die groeven moeten ook weer gefreest worden, kost ook weer tijd.

Opzich snap ik beredeneringswijze. Een boutverbinding maakt het gemakkelijker, maar vergeet niet dat het nu veel minder uitmaakt of de aandrijflijn goed is uitgelijnd of niet: je zit namelijk niet meer met die stugge rubbers die de boel tegenwerken. Ik verwacht dat de boel best aardig zal schuiven (tenzij je de koppelingsas op gaat krullen ;))
Ik denk dat al die bewerkingen de aandrijfas weleens 2 keer zo duur kunnen maken!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-02-2009 23:50 #759841 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Sterkere cardanas voor de handgeschakelde 340

Ovlov 3.6L;91475 schreef : Ik denk persoonlijk dat we de boel zo basic mogelijk moeten maken. dwz: zo min mogelijk bewerkingen. Voor een boutverbinding moet er weer een flensplaatje worden gemaakt. Kost weer tijd, ook die groeven moeten ook weer gefreest worden, kost ook weer tijd.

wie zegt dat tijd in dit geval geld is? die flenzen wil ik zelf gaan maken, ik wil alleen de trics weten hoe je dat doet van iemand die 12000 aandrijfasflenzen in een jaar maakt (bij wijze van spreke:D)

ja idd, zo basic mogelijk, maar dan wil ik niet liggen kutten om de aandrijfas te lossen als de motor er even uit moet (of weet ik veel wat)

Ovlov 3.6L;91475 schreef : Ik denk dat al die bewerkingen de aandrijfas weleens 2 keer zo duur kunnen maken!

zie bovenstaande, als ik het zelf doe wordt het echt niet ineens 2x zo duur:D


persoonlijk ben ik er dan weer fan van om alle opties zo goed mogelijk te overwegen, en de lange bocht met een milde snelheid te nemen ipv deze via een korter landweggetje afsnijden en vol gas tegen een tractor op te klappen:D en dat blijkt wel weer in dit topic :humor:

misschien is een positieve combinatie van beide ideen goed mogelijk, alsin 1 flensverbinding met bouten + sleuven voor koppeloverdracht. ik probeer ook via engineering de ins en outs te verkennen wat de grootte van die sleuven bepaald..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-02-2009 23:58 #759847 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Sterkere cardanas voor de handgeschakelde 340
owww ik wou net een opmerking gaan maken over dat die remzuigers wel ontiegelijk grote diameter hebben.

totdat ik bedacht dat zo'n machine natuurlijk luchtremmen heeft :) en daar heb je wel iets meer diameter voor nodig..... :+
een mooi zicht, zo'n "supersized" schijfrem

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-02-2009 19:45 #759937 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Sterkere cardanas voor de handgeschakelde 340
tsjah, dat is idd even wennen die grote remboosters:+

vandaag heb ik gesproken met een hele beste man van de bankwerkerij, en eenmaal in het geprek belde ik een jonge knul van de engineering of hij nog even actief mee kon denken. met het probleem en een eventuele oplossing.

eisen die we volgens mij aan kunnen houden zijn;
- een kracht kunnen weerstaan, 3x zo groot als het maximale koppel/vermogen van de motor (rekenwaarden 1000Nm om het af te ronden)
- demontabel
- opheffen van enkel aanspankracht en wrijvingscoeficent (als bij kale flenzen aan elkaar gebout) door een profiel toe te passen


samen met de jongen van engineering en de beste man van de bankwerkerij kwamen we tot een vlug ontwerp wat in principe relatief makkelijk te maken is, een boutverbinding icm geprofileerde flens.

erik, ik zal je later op de avond een mailtje sturen met wat meer informatie over de vorm van de flens, ik moet nu echt even de schuur in:)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets