Motorwissel en nokkenasvraag

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-01-2009 20:38 #750531 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Motorwissel en nokkenasvraag
de 1.4 tunen is inderdaad niet onmogelijk maar wel een redelijk heilloze weg.

de moeite die je steekt in:

- gladmaken van de oppervlakken in in/uitlaattraject
- matchen van de gaten bij overgang spruitstuk (spruitstukdelen onderling) naar cilinderkop zodat hier geen randen ontstaan
- exact op maat maken van pakkingen, zodat geen 'richel' en geen 'opstaande rand' aanwezig is.
- exact uitwegen van de zuigers
- idem voor drijfstangen
- drijfstangen ook nog glad maken evt iets lichter maken bovenaan + polijsten
- spaghetti uitlaat
- dynamisch balanceren vd krukas
- vliegwiel lichter maken

en dan kom je eigenlijk pas aan het echte werk:
- plaatsen van andere carburateurs (sideflow webers of solexen)
- plaatsen van fellere nokkenas


Als je al deze moeite steekt in een motor die van huis uit al redelijk wat power heeft; levert het veel meer op dan wanneer je dit op een B14 toepast.

B14 is (hoe raar het ook klinkt) voor een 1400 cc al aardig getuned.

B19/B200 valt veeeeeeel meer uit te halen (af fabriek zijn die gewoon LUI)

B172/renault F is simpel in te bouwen in een 340 ?n heeft ook vrij veel tuningpotentieel.


Het 3x zo hoge verbruik was trouwens bij de 343R destijds te wijten aan niet doordenken van de meet/tuning methode (smalband lambda etc)
uiteindelijk liep dat ding zo pisrijk dat de benzine net zo hard door de uitlaat terug naar buiten ging, behalve bij volgas.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-01-2009 20:42 #750532 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Motorwissel en nokkenasvraag
Probleem van de 1400 is dat eigenlijk alles te zwaar is, uit een 1100 is meer te halen omdat alles gewoon lichter is en beter toeren kan maken. In de jaren '70 haalde ze al 110 PK uit een Renault 1100 blokje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-01-2009 20:58 #750544 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Motorwissel en nokkenasvraag

Dennis;84276 schreef : Ok, dat is me wel duidelijk!

Bedankt voor de info, ik ga kijken wat ik kan doen ;)



Misschien moet je eerst eens bedenken wat je wil bereiken precies.

bijvoorbeeld:
- minstens 100pk of juist ver daar overheen
- ga je het doen om je bezig te houden en om ervan te leren?
- wil je ermee gaan driften/racerij of dagelijks vervoer?
- hoeveel geld/tijd ben je bereid er in te steken?
enz.

Dan kunnen wij je wellicht verder helpen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets