Motorwissel en nokkenasvraag

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-01-2009 17:05 #628408 door V300 register
Motorwissel en nokkenasvraag is gemaakt door V300 register
Beste Volvo 300 experts,

Graag zou ik hier even de volgende vragen stellen,

Binnenkort is het voor mij mogelijk om een 340 1.4 te kopen, het enige punt is dat ik dus al 2 auto's heb, en ze hier thuis niet blij zullen zijn met een 3e er ook nog eens bij.
Zelf heb ik de 340 altijd een leuke wagen gevonden. Alleen het volgende ben ik nog niet uit.
Na wat gegoogled te hebben etc, ben ik er achter dat de motortypes van de 340 B14 (1.4) en B17 (1.7) zijn. (correct me if i'm wrong)

Ook kwam ik tegen dat de B17 veel oveenkomsten heeft met de B19, B21 en B23.
Mij lijkt het hieruit logisch dat deze dan ook dezelfde steunpunten hebben ivm de motorsteunen.

De vraag is dan dus eigenlijk; Zijn de steunpunten hetzelfde als bij de B14?
Of met andere woorden, kan ik een B17, B19 probleemloos in een 340 1.4 leggen, zonder de carosserie te moeten verbouwen?

Mijn andere vraag is; Zijn er ook snellere nokkenassen te koop voor de B14 motor, en spaghettispruitstukken etc.?
Misschien dat iemand hier een (Web)shop voor weet?

Alvast bedankt voor de informatie!,
Dennis

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-01-2009 17:12 #750461 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Motorwissel en nokkenasvraag
B17 is een renault motor, B19 een Volvo motor. Dat gaat dus niet passen.
Andere Renault blokken uit deze serie passen wel. 1.7 16v etc.
Er zijn hier experts op dat gebied die dat een stuk beter weten dan ik, dus meer kan ik niet zeggen ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-01-2009 17:14 #750462 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Motorwissel en nokkenasvraag

Dennis;84238 schreef : Na wat gegoogled te hebben etc, ben ik er achter dat de motortypes van de 340 B14 (1.4) en B17 (1.7) zijn. (correct me if i'm wrong)

Ook kwam ik tegen dat de B17 veel oveenkomsten heeft met de B19, B21 en B23.
Mij lijkt het hieruit logisch dat deze dan ook dezelfde steunpunten hebben ivm de motorsteunen.

De vraag is dan dus eigenlijk; Zijn de steunpunten hetzelfde als bij de B14?
Of met andere woorden, kan ik een B17, B19 probleemloos in een 340 1.4 leggen, zonder de carosserie te moeten verbouwen?

Mijn andere vraag is; Zijn er ook snellere nokkenassen te koop voor de B14 motor, en spaghettispruitstukken etc.?

Alvast bedankt voor de informatie!,
Dennis


voor de volledigheid, de 340 is met 1400 motor geleverd. en binnen de mk3 versie was hij ook met b172 motor verkrijgbaar.

de motorsteunen van de 360 motoren (b19/b200) zijn compleet anders als die van de 1400, net als div wielophangingpunten.

als je de std b14 wilt tunen kun je je portemonnee open gaan trekken, zelfs al heb je er dubbele webers, snelle nokkenas, spaghettispruitstuk, hogere compressie en weet ik het allemaal mee uitgevoerd, zit je alsnog hooguit aan de 120 pk en ben je wel een paar duizend euri verder.

en dan zouden je motorsteunen passen.. leuk, heb je alsnog een koppelingshuis dat niet past, krijg je het passend dan mag je regelmatig je cardanas wisselen.. de 360 motoren zijn nl uitgerust met een torquetube constructie, en een wat zwaardere versnellingsbak. ook de brandstoftank is anders, wat in eerste instantie niet direct een probleem oplevert, behalve als je een injectie erin legt.

het zal je dan ook niet verbazen, dat van buitenaf een 340 en 360 hetzelfde zijn, maar als je naar motor/wielophanging e.d. kijkt zijn er genoeg verschillen. ook de carosserie/motorruimte vormgeving is deels anders van een 360.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-01-2009 17:33 #750466 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Motorwissel en nokkenasvraag
Het is ook maar voor de hobby,

Dus de grotere blokken zijn totaal anders weet ik nu,
laat ik de vraag misschien anders stellen;

Wat voor blok zou ik wel in een 1.4 340 kunnen leggen?
Is het mogelijk om daar een 1.7 in te leggen van een andere 340?

Tot dusver heb ik nog niks kunnen vinden qua snelle aftermarket parts van een 340 1.4 motor, is er iemand die mij hier mee kan helpen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-01-2009 17:43 #750471 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Motorwissel en nokkenasvraag
de motor van een Renault 5 GT Turbo is passend te maken, dat is namelijk hetzelfde basis-blok (Renault Cleon)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-01-2009 17:52 #750472 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Motorwissel en nokkenasvraag
Dank je, dat is inderdaad ook een goede tip.

Toevallig dat ik hier nog een Turbo heb liggen van een Renault gt 5 turbo
[^-^]

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-01-2009 17:55 #750473 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Motorwissel en nokkenasvraag

AvdAkker;84242 schreef : voor de volledigheid, de 340 is met 1400 motor geleverd. en binnen de mk3 versie was hij ook met b172 motor verkrijgbaar.

de motorsteunen van de 360 motoren (b19/b200) zijn compleet anders als die van de 1400, net als div wielophangingpunten.

als je de std b14 wilt tunen kun je je portemonnee open gaan trekken, zelfs al heb je er dubbele webers, snelle nokkenas, spaghettispruitstuk, hogere compressie en weet ik het allemaal mee uitgevoerd, zit je alsnog hooguit aan de 120 pk en ben je wel een paar duizend euri verder.

en dan zouden je motorsteunen passen.. leuk, heb je alsnog een koppelingshuis dat niet past, krijg je het passend dan mag je regelmatig je cardanas wisselen.. de 360 motoren zijn nl uitgerust met een torquetube constructie, en een wat zwaardere versnellingsbak. ook de brandstoftank is anders, wat in eerste instantie niet direct een probleem oplevert, behalve als je een injectie erin legt.

het zal je dan ook niet verbazen, dat van buitenaf een 340 en 360 hetzelfde zijn, maar als je naar motor/wielophanging e.d. kijkt zijn er genoeg verschillen. ook de carosserie/motorruimte vormgeving is deels anders van een 360.


Zoek jij toevallig nog een 360 torque-tube/versnellingsbak/diff voor je project? Aangezien ik niet zeker weet dat de oude aandrijving 100% in orde is bouw ik hem niet terug.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-01-2009 17:59 #750474 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Motorwissel en nokkenasvraag
nee, zoals gezegd, op een gtt blok past geen torque tube constructie. en ik ga op een gegeven moment naar een versterkte aandrijfas e.d.

de gtt motor is ook geen al te simpele swap, gezien het feit dat zo'n motor wat meer randzaken eist (inter en oliekoelersysteem etc) blok past in principe in 1x, als je een aantal std volvo delen gebruikt (koppelingshuis, dynamo/waterpomp etc..) carterpan moet je ook overzetten en aanpassen, voor een retourleiding van de turbo.

de makkelijkste swaps zijn uitgaan van een 1700 (ook voor koppelinsghuis) en daar een 1.8 of 2 liter 16 kleppert van renault achter hangen. ondanks dat dat de makkelijkste swap is, zijn er uiteraard ook zat dingen die niet direct passen, maar daar kan pistonpen paultje je wat meer over vertellen gezien het feit dat hij met een dergelijke swap bezig is..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-01-2009 18:05 #750476 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Motorwissel en nokkenasvraag
Dus het plaatsen van een andere motor in de 340 1.4 is, mits je veel tijd, geld, gelduld etc hebt eigenlijk een beetje onbegonnen werk?

Is het dan wel mogelijk om ergens onderdelen te vinden voor het B14 blok?
Want met motorrevisie, blueprinting etc houdt ik me wel bezig.
Alleen zal ik dan wel een andere nokkenas, spaghetti, etc moeten hebben.
Maar ik zou niet weten waar?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-01-2009 18:13 #750477 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Motorwissel en nokkenasvraag
Ik weet dat er een origineel volvo R-sports pakket is, waarbij een snellere nokkas inbegrepen is, en die bestond volgens mij ook voor de 1.4?
Maar die is erg zeldzaam, en duur als je hem vind (laatst een topic gelezen, tussen de 700 en 1400 euro voor een compleet set, dus ook met dubbele caburatuers etc).

Spaghetti spruitstuk zul je zelf moeten maken. Iemand op het forum is daar gisteren en vandaag mee bezig geweest. Zal het topic zo even zoeken ;)

EDIT: hier staan de foto's forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=2112&page=36
DIt is een project van een 340 met een 1.7 turbo motor uit een Volvo 440/460 (ook een renault blok).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets