Motorwissel en nokkenasvraag
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
alleen ben ik nu al een hele tijd aan het zoeken, maar nog kan ik niets van nokkenassen vinden voor die B14.
En dat wil ik wel graag weten, want dat geeft de doorslag voor kopen of niet kopen
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
1. 340 1.4 (B14 = C-type renault)
- 120 pk(??) R5GTT blok (C1J blok).
- 100 pk(??) Exotische blokken als Gordini enz.
2. 340 1.7 (B172 = F-type Renault)
- 100 pk(??) 2.0 8v (440/460/480)
- 120 pk(??) 1.8 8v turbo (440/460/480 turbo)
- 137 pk 1.8 16v (clio 16v, F7p)
- 150 pk 2.0 16v (clio Williams (F7r)
- tot 192 PK F4r van renault clio sport en megane's. (nooit gedaan)
3. Volvo 360
- B19/B21/B23/B200/B230/B204 enz...Met of zonder turbo. Veel mogelijkheden. Hoge vermogens eenvoudig verkrijgbaar.
In principe is een 1.4 ombouwen naar een 1.7 enkel schroefwerk. Dus daarvoor hoef je het niet te laten. Met de parts kun je in een 1.4 dus dezelfde blokken leggen als in een 1.7
Elke ombouw brengt moeilijkheden met zich mee. En daarmee kun je nog uren doorpraten. Je kunt het zo moeilijk maken als je zelf wilt. Op dit moment zijn er 2 mensen zelfs bezig om een T5 blok uit de 850 in een 360 te leggen. 't Is maar net hoe gek je het wil maken.
_________________________________
Right: Over mijn ombouw:
De 1.8 16v van een clio is goed te vinden, en bied nog veel tuningsmogelijkheden. Er moeten wat randdelen van de 1.7 gebruikt worden (koppelingshuis, motorsteunen, carter endergelijke)
moeilijkheden bij deze ombouw:
- Inlaat moet omgelast worden, want die zit in de weg voor de hoofdremcylinder
- Brandstofsysteem moet aangepast worden (liefst interne pomp in de tank)
- Kabelboom moet van scratch worden opgebouwd (schema's zijn er wel gewoon)
- Uitlaat moet van voor tot achter pas gemaakt worden.
In basis is dit een hele makkelijke ombouw dus. Ik denk veel makkelijker als een GTT blok bijvoorbeeld. En met de juiste vaardigheden heb je de ombouw in een paar dagen gedaan. Ik heb het mezelf moeilijk gemaakt door een hele vroege 343 te pakken, die van zichzelf al werk zat heeft. En totaal niet ideaal is voor deze ombouw. Daarnaast ook nog een gebrek aan tijd en ruimte...En zodoende doe ik al 1.5 jaar erover ofzo.
Edit:
Een standaard 1.4 atmosferisch tunen is gekkenwerk. Althans. Er zijn wel mogelijkheden (daarvoor zou ik bij dafjes kijken, of op renault forums), maar het kost zo'n berg meer ten opzichte van een standaard al veel sneller blok.
Eens heeft dit forum ook iemand gekend die een standaard 1.4 heeft getuned. Als ik me niet vergis eindigde die met 90PK. En daarvoor krijg je een zeer gevoelig blok voor terug.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Offline
- Nieuw lid
als je een handbak neemt, kun je van het 14kg nog wat zware vliegwiel ook een aantal kg's af laten draaien..
maar wat je zegt mbt blueprinting/revisie, dan zou ik gaan voor een 2.0 of 1.8 16v injectie, dat is wel aardig leuk/snel te krijgen voor niet al teveel geld:) op het koppelingshuis na, is het als het goed is direct passend in een mk3 340
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Offline
- Nieuw lid
Pistonpen paultje;84266 schreef : Eens heeft dit forum ook iemand gekend die een standaard 1.4 heeft getuned. Als ik me niet vergis eindigde die met 90PK. En daarvoor krijg je een zeer gevoelig blok voor terug.
topic 340R cvt, auto van andries hofstra. na alle tijd/moeite en geld die hij in dat ding gestoken had kreeg hij 20 pk winst en een 3x zo hoog verbruik:+
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
AvdAkker;84268 schreef : huidige nokkenas gewoon scherper laten maken, non aspirated snelle nokkenassen zul je voor een b14 denk ik niet gaan vinden..
als je een handbak neemt, kun je van het 14kg nog wat zware vliegwiel ook een aantal kg's af laten draaien..
maar wat je zegt mbt blueprinting/revisie, dan zou ik gaan voor een 2.0 of 1.8 16v injectie, dat is wel aardig leuk/snel te krijgen voor niet al teveel geld:) op het koppelingshuis na, is het als het goed is direct passend in een mk3 340
Voorste motorsteunen, koppelingshuis, koppelingsplaat, drukgroep, carter...Dat was het volgens mij wel. Dat heb je allemaal van een 340 1.7 nodig als je met een 1.4 begint)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Offline
- Nieuw lid
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Als je zegmaar een complete 1.7 hebt met randonderdelen, d?n valt ie er zo in...
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Offline
- Nieuw lid
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Bedankt voor de info, ik ga kijken wat ik kan doen
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.