B230FB in 360; het grote info topic!
- Jeroen van Bodegom
- Offline
- Nieuw lid
Je kunt daar veel makkelijker een goedkeuring krijgen als hier. (er rijden daar duizenden verschillende types kitkars en zelfbouwauto's rond.)
Doordat de UK biij de EU hoort MOET de RDW vervolgens de in de UK goedgekeurde auto gewoon toelaten op de NL weg...
Veel minder geld en misschien zelfs minder moeite.
Het fijne weet ik er niet van, maar ik heb van verschillende mensen gehoord dat het op een dergelijke manier kan.
(ja het is laat, maar met een hoestend iemand naast je slaapt het niet echt goed... )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Offline
- Nieuw lid
Bodejodel;81516 schreef : Je kunt daar veel makkelijker een goedkeuring krijgen als hier.
dat is volledig correct, want in engeland doen ze niet moeilijk over een conformiteitsverklaring! bij een herkeuring in engeland zijn er echter wel weer andere dingen waar ze moeilijk over doen en wat wat extra kosten met zich meebrengt,
blijft de auto op nl kenteken of omzetten naar engels, (en dan moet je later weer de auto invoeren waarbij ze ook denken van huuh een lhd auto op engels kenteken??)
koplampconversie ivm in engeland rondcrossen!!, etc.
dan zit je nog met vervoer heen en terug, en zul je in engeland iemand moeten vinden die de boel in de gaten houd, of je moet er zelf even een maandje of wat willen wonen.
ik las vorige week op een forum over een goede 4 maanden wachttijd bij het rdw testcentrum in lelystad, niet mis dus.
uiteindelijk is het misschien makkelijker omdat de auto sneller door de keuring komt, maar waarschijnlijk uiteindelijk niet veel goedkoper als de auto in nl door de rdw te herkeuren.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Offline
- Nieuw lid
neem bijv bmw, daar mag je ook in een 3 serie een m3 motor lepelen, of in een 5 serie een m5 motor, en het dan rdw te laten herkeuren met de vermogens op je kentekenbewijss zelfs, maar een m5 motor in bijv een citroen mehari betekend dus geen typegoedkeuring aanwezig want het blok is er origineel niet in geleverd.
het betekend dus wel dat als je een 340 1.4 hebt, en je wilt daar een 1.7 uit een 340 of 2 liter uit een 360 in lepelen, dat zit dus ook gewoon kan, want die typegoedkeuringen zijn aanwezig.
een typegoedkeuring van een c1j blok in een 340 is er gewoonweg niet, moeten ze opnieuw aanmaken, en daar gaat het geld in zitten (als de rdw geen bedragen durft te noemen weet ik genoeg).
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Ik moet een technische keuring laten doen (en weging) en vervolgens een geluidstest in Lelystad. Ik ben wel benieuwd hoe dat allemaal gaat lopen als ik eenmaal zo ver ben...
Volgens de man bij de RDW was de geluidstest geen probleem, als je de standaard volvo uitlaat monteert. Dus wat het nut van die geluidstest (iets van ?400,-?) is weet ik niet.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Voor het ombouwen dus maar goed je huiswerk doen, zo te zien heeft Anjo dat in ieder geval al gedaan
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Een 343 is in principe hetzelfde als een 340. Daarin kun je ook geen 1700-blok geconformeerd krijgen. Ergens ook logisch want een 343 heeft weer iets lichtere remmen.
Wanneer je een 340 1.7 hebt is en je wilt daar een turbo op hebben dan kun je 't beste het originele 1700-onderblok gebruiken en deze zo "tunen". Gooi er de onderdelen van de 1700-turbo op en je hebt in principe een standaard 1700T-blok alleen dan legaal op papier. De turbodruk zul je wel iet terug moeten schroeven om binnen de 40% vermogenswinst te blijven, maar dat doe je dan toch niet :+
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Offline
- Nieuw lid
ik vind dat iedereen dat zo moet doen, voor welke ombouw dan ook, en dan bedoel ik niet alleen van even checken of je motorsteunen passen, maar ook kijken wat het vermogen later noodzakelijk maakt om het veilig op de weg te krijgen (aanpassingen onderstel, sturen en remmerij)BramJ;81523 schreef : Voor het ombouwen dus maar goed je huiswerk doen, zo te zien heeft Anjo dat in ieder geval al gedaan
ohja natuurlijk buijs, dat is waar! de onderlinge verschillen mbt remmerij en onderstel zijn binnen de 300's zo groot dat er per bouwjaren/modellen en types aparte typegoedkeuringen zijn!Ovlov 3.6L;81526 schreef : Een volvo 340 MKI is ook niet met de 1700 motor geleverd. Het is dus ook niet mogelijk daar een 1700 blok in te leggen. De latere types dan weer wel.
Een 343 is in principe hetzelfde als een 340. Daarin kun je ook geen 1700-blok geconformeerd krijgen. Ergens ook logisch want een 343 heeft weer iets lichtere remmen.
Ovlov 3.6L;81526 schreef : De turbodruk zul je wel iet terug moeten schroeven om binnen de 40% vermogenswinst te blijven, maar dat doe je dan toch niet :+
bleedvalve!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Offline
- Moderator
Nu kwam ik er wel achter dat hij had gelezen dat er 190PK inzaten ipv 190NM en 135 pk :+
Maar goed, waarom was hij boos? Ik had dus gezegd dat er mensen waren die het in 1 dag konden.. :woops:
Als pap een motor verruild, wat wil hij dan doen:
- motor mee omleggen
- uitlaat mee over nemen voor gelijke tegendruk
- versnellingsbak en aandrijflijn mee overnemen, want die zijn berekend op de kracht
- onderstel aanpassen
- remmen aanpassen
- keuren
Hierin had hij geen zin, zeker gezien de kosten.. en de 2-liter heeft meer vermogen dan ik nodig heb (oke, daar heeft hij wel gelijk in :no_comment:)
En toen ik zei dat die motor 'maar' 135 pk had, vond hij het eigenlijk veel te veel werk om voor 'een kleine winst' zoveel werk te gaan verzetten..
Als ik meer vermogen wil, dan kan ik beter een andere auto kopen (850 T-5 sedan?) Tsjah daar zit wat in natuurlijk..
En toeval of niet, maar pap kwam ook met het idee van de turbo. Dan blijft de bestaande motor erin en heb je geen gezeik met herkeuring... (maar volgens mij opperde hij dit eerder als interessant alternatief, dan om werkelijk te gaan doen:()
Maar nu vroeg ik me af, kun je daar zomaar een turbo op duwen?
Een turbo is inprincipe een ventilator aangedreven door de uitlaatgassen, die extra lucht de motor inzuigt.... Maar het originele motormanagement is hier toch niet op ingesteld? En zomaar een managment van een andere motor eropschroeven gaat ook niet lijkt mij.. hoe zou je zoiets moeten aanpakken?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Offline
- Nieuw lid
die kracht komt van de motor, er is ook nog een aardige tegenkracht vanuit de wielen, luchtweerstand en het gewicht van de auto. en de kracht dat op de aandrijflijn vrijkomt als je per ongeluk de koppeling laat schieten waarop de motor uitvalt is ook behoorlijk te noemen.
het zal je dan ook niets verbazen dat de aandrijflijn overberekend moet zijn op ca 50% van het motorvermogen en koppel, de max vermogenswinst wat je er zelf op mag bouwen van 40% is niets voor niets opgesteld. bij de eerste typegoedkeuring en toelating van de auto's moeten dergelijke krachtberekeningen ook doorgenomen worden en gecontroleerd (hebben we bij de terberg trucks ook mee te maken)
van het lijstje kun je dus al onderstel, remmen en versnellingsbak/aandrijflijn wegstrepen, dat valt binnen de ontwerpmarges. al snap ik dat je pa wel zeker wilt zijn dat dit wel k?n op std onderstel en remmerij:worship: (wordt helaas alsnog vaak vergeten!!)
met de gtt ga ik in principe std al naar 80 tot 100% vermogenwinst, mijn remmen/onderstel e.d. blijven dan ook niet standaard
wat bedoeld je pa met de motor mee omleggen?
een non aspirated motor een turbo geven zou ik niet direct doen, je gaat laaddruk op de kop en cylinders zetten, wat betekend dat de kop niet alleen voor vacuum, maar ook voor druk berekend moet zijn. de compressie is bij een std turbo motor dan ook niet voor niets lager en als ik kijk naar bijv de gtt kop tov std 1400 kop dan zijn de verschillen ook aanzienlijk (o.a. materiaaldikte). het klinkt natuurlijk leuk, even een turbo erop knallen, man als je kan lassen dan zou je het misschien wel direct doen! maar de internals van de motor hebben nogal grove wijzigingen nodig, wat een dergelijke ombouw niet rendabel maakt.
wil je legaal blijven zonder omkeuren en nog veilig ook, dan denk ik dat het voor een injectie interessanter is om een set throthle bodies (alleen al voor het geluid), een andere nokkenas en een andere uitlaat te nemen. dit zijn echter geen projecten die je zelfs met goede voorbereiding in een dag kan doen, mits motorrevisie je beroep is. dus echt een projectje om de tijd voor te nemen. je blijft dan binnen de 40% en het is nog leuk en uniek ook.
o.a. ruben van beusekom is verder een redblock specialist, die kan misschien wel zo opsommen wat dergelijke wijzigingen voor gevolg hebben qua kosten/inbouwtijd en geld/vermogenswinsten etc.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.